Gå til innhold

Må ta MR, men sterk klaustrofobi - noen tips?


Cilien

Anbefalte innlegg

12 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes det er litt sært at han på den ene siden insisterer på MR (jeg skjønner hvorfor, men det er svært liten sannsynlighet for at det foreligger farlige årsaker til smertene dine) og at han da ikke samtidig kan ta et par telefoner å finne ut hvordan de som har organisert dette mange ganger før vil foreslå det gjennomført for en i din situasjon.

Håper du har fått hjelp av fastlegen slik at du for tilstrekkelig søvn og hvile om natten.

Dersom du nå har fått vival, så synes jeg du kan teste ut hva hvordan du har det hvis du kombinerer vival med smertestillende. Kanskje vil du oppleve det som god nok  smertelindring til å kunne ligge stille, slik at du kun trenger å finne ut av hvor stor dose vival du trenger å ta for å gjennomføre MR.

Ja, han er egentlig ikke til så stor hjelp med dette. Han gjør meg mye reddere ved å snakke om at det er en sjanse for kreft, samtidig som han ikke vil hjelpe meg, siden han ikke vil være legen min. Han har heller ingen forståelse for klaustrofobi og angst, selv om han har jobbet mye med psykiatri selv. Jeg forstår at han er redd for meg og vil teste alt som testes kan, så jeg vet han mener det godt, men jeg synes det er sårt at han nærmest ser på meg som dum som er redd.

Jeg har fått hjelp av fastlegen til søvn, så det går bedre.

Jeg har ikke fått Vival. Jeg har Pinex Forte, men det hjelper ikke. Jeg må ha noe sterkere hvis jeg skal ligge stille så lenge. 

Tusen takk for gode svar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Cilien skrev:

Ja, han er egentlig ikke til så stor hjelp med dette. Han gjør meg mye reddere ved å snakke om at det er en sjanse for kreft, samtidig som han ikke vil hjelpe meg, siden han ikke vil være legen min. Han har heller ingen forståelse for klaustrofobi og angst, selv om han har jobbet mye med psykiatri selv. Jeg forstår at han er redd for meg og vil teste alt som testes kan, så jeg vet han mener det godt, men jeg synes det er sårt at han nærmest ser på meg som dum som er redd.

Jeg har fått hjelp av fastlegen til søvn, så det går bedre.

Jeg har ikke fått Vival. Jeg har Pinex Forte, men det hjelper ikke. Jeg må ha noe sterkere hvis jeg skal ligge stille så lenge. 

Tusen takk for gode svar :-) 

Jeg misforsto det du skrev om fastlegen, men siden fastlegen er på glid, så ville jeg bedt om en resept på vival slik at du kan få testet om vival i kombinasjon med pf kan gjøre at du klarer å ligge stille noen minutter. Dersom det ikke fungerer, så ville jeg bedt om enten oxynorm eller ketorax til bruk  akkurat denne situasjonen - men også disse medikamentene må du teste ut på forhånd.

Siden du har bestemt deg for å ta MR, så synes jeg du kan være ganske bestemt i forhold til fastlegen når du presenterer dine ønsker. Du trenger en løsning som gjør at du klarer å gjennomføre. Du ber jo ikke om å få stå fast på verken vival eller sterkere smertestillende (og det synes jeg for øvrig heller ikke at du bør gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

har vært igjennom noen mr undersøkelser. Har klaustrofobi. Tok tabeletter første gangene. Var på Radiumhospitalet og spurte for morsomhet skyld om jeg ikke heller kunne ligge på magen. Det var ikke noe problem. Da ble jeg liggende på magen som på en strand, kunne se ut. Følte jeg fikk mye mer kontroll og klaustrofobien var ikke noe problem. 

For undersøkelsen sa legen det ikke spilte noen rolle. 

Anbefales på det sterkeste å be om å få ligge på magen. Kan ha en hånd under hodet og en frem eller langs siden. Bestemmer dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke farlig å ta MR uten å bli dopet ned. Det er bare å ta seg sammen. 

Anonymkode: bad59...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Xanor. Det er storslegga. Svärt effektiv mot panikk. Krever ikke anestesteam, men det kan väre lurt å ha fölge. Jeg tok 2mg för en undersökelse jeg var kjemperedd for, og kom igjennom uten for mye styr. Tidligere var jeg nödt til å ha narkose for å fikse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med det samme som du.klarte å gjennomføre MR en gang men lå og kjempet mot panikken hele tiden .Neste gang jeg skulle ta MR fikk jeg panikk og måtte avbryte etter noen minutter i maskinen. Da tok de CT istedenfor, ikke like bra bilder ,men det fungerte. Hadde prolaps. Så kanskje CT vis MR er umulig? 

Anonymkode: b0860...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 30.3.2019 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig å ta MR uten å bli dopet ned. Det er bare å ta seg sammen. 

Anonymkode: bad59...a33

Det er du som må ta deg sammen.

Anonymkode: 66c60...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...