Gå til innhold

Attføringspenger/stønader v/ nye regler ?


rca

Anbefalte innlegg

Jeg skal over på attføring i April 2002, og får da beregningsgrunnlag fra år 2000, siden jeg bel syk i 2001.

År 2000 var et dårlig inntektsår, pesjonsgivendeinntekt var bare 231900,-

i 1998 var pensjonsgivende inntekt bare 50000,- mens i år 1999 og 2001 var pensjonsgivende inntekt ca 300000,-

Jeg har nå en sykepengesats på 1124 pr dag. Mens jeg vil få en attføringssats på 637,- Dette utgjør 57 % av sykepengegrunnlaget.

Jeg har samboer som også går på attføring, etter en komplisert hjerteoperasjon, og vi har en sønn på 8 år. Og vi bor i eget hus.

Jeg ser at stønadene er blitt tatt vekk i år, og lurer på hvilke stønader man kan få nå ?

Jeg har solgt bilen for å få ned de måntlige utgiftene men selv etter dette vil vi bare ha 6000 kr igjen når huslånet er betalt. Dette skal dekke, strøm, forsikringer, telefon,mat,klær,fritid osv.

Finnes det noen grense for hva folk skal ha å leve for etter huslånet er betalt ?

Eller er det bare å selge huset, som jeg har bygd med egene hender ?

Det er ikke billig å leie hus / leilighet her heller.

Vi er evige taknemlige til dem som kan tipse oss om der finnes regler for dette, og eventuelt hvor vi kan henvende oss.

Med vennlig hilsen,

en som ligger søvnløs av økonomiske bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Aktuell attf.stønad for ditt vedkommende (bortsett fra de som gjelder selve attf.tiltaket) er stønad til barnepass.

Din samboer, som hadde attføring pr 31.12.2001, får attf.penger etter overgangsreglene. Dersom han hadde stønad til husholdsutgifter før den dato, skal han ha det fortsatt (ut 2002) selv om det skjer en omregning som gjør at pengene ikke utbetales som hush.utg. men som en økt dagsats for attf.penger.

Hadde han ikke stønaden pr 31.12. så går det ikke å søke nå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...