Gå til innhold

Potetgull-varemerket

Undersøkelse  

8 stemmer

1. 1. Syns du Maarud skal ha krav på "Potetgull" som varemerke?

• Ja
      5
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjør debatt!

Anonymkode: 858ef...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært naturlig, å si 'Potetgull', i Norge, så ville man nok, ha sagt 'Kartoffelgull' i Danmark, (og 'Potatisgull' i Sverige). Men i Danmark, så forstår folk ingenting, hvis man sier 'Kartoffelgull'. Dette viser, at ordet 'Potetgull', er et ord, som Maarud har fått inn i det norske språk, ved å bruke mye tid og penger, på markedsføring, (mener jeg). Dette blir som at folk i enkelte deler av USA, kaller all brus, for 'Coke'. Men Pepsi kan ikke kalle sin brus, for 'Coke', i sin markedsføring, for Coca-Cola eier rettighetene, til det merkenavnet, (på samme måte, som at Maarud, eier rettighetene, til merkenavnet 'Potetgull')

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenke på.

Men men.

Anonymkode: 99cbc...aef

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis det hadde vært naturlig, å si 'Potetgull', i Norge, så ville man nok, ha sagt 'Kartoffelgull' i Danmark, (og 'Potatisgull' i Sverige). Men i Danmark, så forstår folk ingenting, hvis man sier 'Kartoffelgull'. Dette viser, at ordet 'Potetgull', er et ord, som Maarud har fått inn i det norske språk, ved å bruke mye tid og penger, på markedsføring, (mener jeg). Dette blir som at folk i enkelte deler av USA, kaller all brus, for 'Coke'. Men Pepsi kan ikke kalle sin brus, for 'Coke', i sin markedsføring, for Coca-Cola eier rettighetene, til det merkenavnet, (på samme måte, som at Maarud, eier rettighetene, til merkenavnet 'Potetgull')

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenke på.

Men men.

Anonymkode: 99cbc...aef

Enig.

Ikke mer å tilføye.

Så sånn er nok det.

Men men.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke kims og sørlandschips, kalle sin chips for potetgull.

Blir som om alle boblebad skulle være en "yakuzi" eller alle kasteplater en "frisbie". Begge de to eksemplene er fra det store utland, og er ikke lov og bruke som navn på boblebad og kasteplater (finnes det noe godt ord for det?).

AnonymBruker
Skrevet
11 minutes ago, Inner self said:

Blir som om alle boblebad skulle være en "yakuzi" eller alle kasteplater en "frisbie". Begge de to eksemplene er fra det store utland, og er ikke lov og bruke som navn på boblebad og kasteplater (finnes det noe godt ord for det?).

Diskos? :P

Disk = plate, vel.

Nei, den derre kjeks-sjokoladen som ikke er Kvikk Lunsj kan ikke kalles Kvikk Lunsj, uansett om noen hadde funnet på å velge den i stedet når de skulle på tur.

Skrevet

"Sport Lunch" fra Cloetta minner forøvrig om Ekte Asiatisk Lavkvalitets Plagiatvare...

sport%20lunch%20BIKs20121204a02518_2953.

nkie.jpg

Skrevet

Jeg synes sportlunch er mye bedre enn kvikklunsj. Kvikklunsj er ganske kjedelig. Og veldig liten. Den er godt under 50 gram.

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Inner self said:

Jeg synes sportlunch er mye bedre enn kvikklunsj. Kvikklunsj er ganske kjedelig. Og veldig liten. Den er godt under 50 gram.

Jeg liker ingen av delene.

AnonymBruker
Skrevet
Den 31. mai 2016 at 1.48, Inner self skrev:

Men Maarud skal få lov til å kalle noen av sine produkter chips i stedet for potetgull? 

Anonymkode: 31f66...c44

Skrevet

Hva skal vi kalle det da? Vi har jo ikke noe norskt ord for chips. Så da er det vel greit å kalle alt for potetgull? Hva produsentene velger å kalle det spiller ikke så mye rolle. Er det høvla potet med krydder, fritert til de blir sprø, så er det potetgull ;)

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes kanskje Maarud skal få ha det i fred. Det har ingen urimelige konsekvenser for konkurrentene heller.

Generelt har jeg ikke sans for patentering og designbeskyttelse, men varemerker har noe med sannferdighet å gjøre. Det blir feil om Kia kaller bilene sine Toyota. 

Skrevet

Handler ikke om hva "folket" syns er hendig, men rettighetene til Maarud... eiendomsretten. "Chips" er et utrykk som brukes av veldig mange produsenter world wide, og ordet i seg selv er heller ikke unikt for produktet. Computer chip, poker chip etc. etc.

Skrevet
1 minutt siden, Wretch skrev:

Handler ikke om hva "folket" syns er hendig, men rettighetene til Maarud... eiendomsretten. "Chips" er et utrykk som brukes av veldig mange produsenter world wide, og ordet i seg selv er heller ikke unikt for produktet. Computer chip, poker chip etc. etc.

Jeg formulerte meg litt feil her, eller egentlig veldig feil. Jeg syns ikke at andre produsenter skal kalle sin chips for potetgull, men at man på folkemunne kaller både chipsen til Maarud og Kims for potetgull syns jeg er greit.

Skrevet
4 minutter siden, Gargamel skrev:

Det blir feil om Kia kaller bilene sine Toyota.

Oh, jeg hadde blitt bra skuffa om jeg trodde jeg hadde kjøpt en Toyota også viste det seg å være en Kia.

Skrevet

Utviklingen går nok raskere med sterke patentrettigheter.

Skrevet
11 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes kanskje Maarud skal få ha det i fred. Det har ingen urimelige konsekvenser for konkurrentene heller.

Generelt har jeg ikke sans for patentering og designbeskyttelse, men varemerker har noe med sannferdighet å gjøre. Det blir feil om Kia kaller bilene sine Toyota. 

Varemerker og patentbeskyttelse er nødvendig, selv om lovgivningen ikke alltid er så god. Varemerker kan ord være ord eller navn på et produkt. Dersom varemerket er registert hos norske myndigheter, har de juridisk beskyttelse mot at konkurrenter kan lage et helt likt produkt og dra nytte av markedsføringen fra opprinnelig produsent. Fenomentet med varemerketyveri er veldig vanlig i Copyland (Kina). Kopi-isters svindel burde ikke forsvares. Maarud burde beholde varemerket sitt alene etter min mening.

Patentering gir beskyttelse for å kunne selge et produkt man har utviklet uten at konkurrenter kopierer det og slipper kostnader til produktutvikling. Hvis man ikke har patentbeskyttelse, har det liten/ingen mening i å drive industriell forsking og utvikling, fordi resultatet blir stjålet av konkurrenter uansett.

Patentlovgivingen i USA er ulik vår og har skapt utrivelige situasjoner - sånn med patenter på genmodifiserte planter og programvare uten at programmet egentlig var så nyskapende at det fortjente patentrettighet. Man kan sikkert diskutere varemerkelovgivingen også. Varemerke som "504" for Peugeot, der konkurrenter ikke kan ha null som andresiffer, virker bare underlig etter mitt skjønn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, ecbole said:

Varemerker og patentbeskyttelse er nødvendig, selv om lovgivningen ikke alltid er så god. Varemerker kan ord være ord eller navn på et produkt. Dersom varemerket er registert hos norske myndigheter, har de juridisk beskyttelse mot at konkurrenter kan lage et helt likt produkt og dra nytte av markedsføringen fra opprinnelig produsent. Fenomentet med varemerketyveri er veldig vanlig i Copyland (Kina). Kopi-isters svindel burde ikke forsvares. Maarud burde beholde varemerket sitt alene etter min mening.

Patentering gir beskyttelse for å kunne selge et produkt man har utviklet uten at konkurrenter kopierer det og slipper kostnader til produktutvikling. Hvis man ikke har patentbeskyttelse, har det liten/ingen mening i å drive industriell forsking og utvikling, fordi resultatet blir stjålet av konkurrenter uansett.

Patentlovgivingen i USA er ulik vår og har skapt utrivelige situasjoner - sånn med patenter på genmodifiserte planter og programvare uten at programmet egentlig var så nyskapende at det fortjente patentrettighet. Man kan sikkert diskutere varemerkelovgivingen også. Varemerke som "504" for Peugeot, der konkurrenter ikke kan ha null som andresiffer, virker bare underlig etter mitt skjønn.

Hm, bare du holder deg unna "naturvitenskap" har du faktisk mye smart å si! :D

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men Maarud skal få lov til å kalle noen av sine produkter chips i stedet for potetgull? 

Det var ett dårlig eksempel. Det blir som å si att yakuzi ikke skal kunne kalle yakuzi ett boblebad. chips er ett felles ord, potetgull er Maruuds eget navn.

iPad er ett nettbrett men en sony xperia er også ett nettbrett, men ingen iPad... Skjønner du nå?

Endret av Inner self
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Inner self skrev:

potetgull er Maruuds eget navn.

Vel, der jeg kommer fra har vi alltid kalt det potetgull, enten det er Maarud, Sørlandschips eller Kims.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...