Gå til innhold

Fødselspermisjon


pusi

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et barn 6 uker før termin. Jeg hadde da ikke rukket å begynne i svangeskapspermisjon, så denne ble derfor kortet ned med 3 uker.

Jeg hadde da 52-3 = 49 uker med permisjon.

Er det riktig at jeg skal ha 80% lønn i denne perioden, eller har jeg krav på mer?

Dette er forresten helt sprø regler. Du trenger ikke akkurat mindre permisjon når du har et prematurbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dere velger 52 uker med 80% lønn, eller 42 uker med 100 % lønn.

Selv om dere mistet tre av deres uker, får dere fortsatt bare 80% lønn hvis dere i utgangspunktet valgte 52 ukers permisjon.

Halvannen måned etter fødsel må tas av deg, fire uker utenom dette må tas av faren, resten deler dere mellom dere som dere vil.

Jeg er enig i at reglene faller uheldig ut for noen, men du mistet jo i praksis tre uker permisjon du skulle hatt før barnet kom, så antall uker hjemme med barnet blir jo det samme.

Hvis man går lenge over tiden, derimot, mister man av den tiden man skal ha hjemme sammen med barnet, man får like lang permisjon som man skulle hatt, men flere av dise ukene er før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere velger 52 uker med 80% lønn, eller 42 uker med 100 % lønn.

Selv om dere mistet tre av deres uker, får dere fortsatt bare 80% lønn hvis dere i utgangspunktet valgte 52 ukers permisjon.

Halvannen måned etter fødsel må tas av deg, fire uker utenom dette må tas av faren, resten deler dere mellom dere som dere vil.

Jeg er enig i at reglene faller uheldig ut for noen, men du mistet jo i praksis tre uker permisjon du skulle hatt før barnet kom, så antall uker hjemme med barnet blir jo det samme.

Hvis man går lenge over tiden, derimot, mister man av den tiden man skal ha hjemme sammen med barnet, man får like lang permisjon som man skulle hatt, men flere av dise ukene er før fødsel.

Syns disse reglene er rare.

Det er vel de færreste som føder på terminen, og det går uansett ut over tida med barnet!!!

- og det er vel ikke særlig lurt?

Men vi skal vel bare være glad for at vi har såpass lang permisjon som vi har. I Danmark har de bare 1/2 år.....

Ja ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hvis barnet har en alvorlig eller livstruende sykdom, noe de fleste _svært_ premature barn har, kan det tenkes at dere kan ha rett på pleiepenger. Siden det her "bare" er snakk om 6 uker vil jeg tro at det kanskje ikke er aktuelt, barnelegene pleier å være obs på dette.

Legen er i alle fall rette person til å vurdere spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at reglene er temmelig rare. MEN... vi bør være glade, tross alt. Norge har jo en av verdens beste permisjonsrettigheter for mødre! Det er ikke mange år siden det bare var 3 måneders permisjon! Ikke glem det. I et moderne land som England for eksempel, har de den dag i dag bare noen få ukers mammapermisjon. 6 uker tror jeg det var, iflg.en dokumentar jeg så på TV. Ikke uten grunn at de fleste vordende mammaer i England faktisk SIER OPP jobben og slutter. Skjønner ikke hvordan de har råd, men :-)

Jeg fødte selv for tidlig, 4½ uke. Jeg rakk heller ikke å offisielt starte permisjonen før fødselen. Fødte 22.april og skulle egentlig ha begynt på permisjonen 1. mai (som da var tre uker før ultralyd-terminen). Min permisjon startet da å løpe fra barnets fødselsdato, og jeg ble snytt for noen uker, jeg også. Surt, men slik er det. Det er bare 4 % som får barn på termindatoen, så det er ganske mange av oss ! :-)

Det beste må vel være å føde 2-3 uker før terminen. Da får man lengst mulig tid hjemme med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at reglene er temmelig rare. MEN... vi bør være glade, tross alt. Norge har jo en av verdens beste permisjonsrettigheter for mødre! Det er ikke mange år siden det bare var 3 måneders permisjon! Ikke glem det. I et moderne land som England for eksempel, har de den dag i dag bare noen få ukers mammapermisjon. 6 uker tror jeg det var, iflg.en dokumentar jeg så på TV. Ikke uten grunn at de fleste vordende mammaer i England faktisk SIER OPP jobben og slutter. Skjønner ikke hvordan de har råd, men :-)

Jeg fødte selv for tidlig, 4½ uke. Jeg rakk heller ikke å offisielt starte permisjonen før fødselen. Fødte 22.april og skulle egentlig ha begynt på permisjonen 1. mai (som da var tre uker før ultralyd-terminen). Min permisjon startet da å løpe fra barnets fødselsdato, og jeg ble snytt for noen uker, jeg også. Surt, men slik er det. Det er bare 4 % som får barn på termindatoen, så det er ganske mange av oss ! :-)

Det beste må vel være å føde 2-3 uker før terminen. Da får man lengst mulig tid hjemme med barnet.

Ja vi har en fin ordning. Jeg reagerer egentlig mest på at jeg ikke får høyere lønn når jeg bare bruker 49 uker og ikke 52. Spesielt når det ikke var frivillig.

Har du 42 uker permisjon får man jo 100% lønn, men her ville det jo bare blitt 39 uker hvis jeg hadde valgt dette alternativet.

Men vi hadde det fint i vår permisjon. Den fine tiden er nå over, og minsten er trygt plassert i barnehage.

En kraftig overgang, men akk så nødvendig, hvis jeg skal ha lønn i neste fødselspermisjon også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...