Gå til innhold

NHD - nedtrapping Cipralex


Optimisten

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gått på Cipralex 10 mg. i en måned, men skal nå trappe ned da jeg føler meg bra, fungerer normalt og ikke ser noe behov for videre medikasjon. Jeg fikk det utskrevet for situasjonsutløst depresjon, men denne hendelsen har jeg nå lagt bak meg. 

Hvordan gjøres dette på en best mulig måte? Kan jeg gå helt av etter en, eller to uker? Jeg har ikke hatt andre bivirkninger enn økt appetitt og nedsatt seksuallyat, men akkurat nå plager det meg litt.

På forhånd takk for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Optimisten skrev:

Hei,

Jeg har gått på Cipralex 10 mg. i en måned, men skal nå trappe ned da jeg føler meg bra, fungerer normalt og ikke ser noe behov for videre medikasjon. Jeg fikk det utskrevet for situasjonsutløst depresjon, men denne hendelsen har jeg nå lagt bak meg. 

Hvordan gjøres dette på en best mulig måte? Kan jeg gå helt av etter en, eller to uker? Jeg har ikke hatt andre bivirkninger enn økt appetitt og nedsatt seksuallyat, men akkurat nå plager det meg litt.

På forhånd takk for svar.

 

 

Du trapper ned altfor tidlig. At du nå føler deg bra på medisiner betyr ikke at du er klar for å trappe ned. Minst seks måneder på medisiner for å ikke få tilbakefall. Når du slutter og begynner ofte på ssri kan de avta i virkning. Derfor viktig å følge anbefalinger som er gitt. Vent med å trappe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne informasjonen på lommelegen.no
 
Hei.

Det vi kan lese om nedtrapping av Cipralex i Felleskatalogen, som er den "offisielle" informasjonskilden for medikamenter, er følgende:

"Når behandlingen avsluttes bør dosen gradvis reduseres over minst 1-2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Hvis det oppstår utålelige symptomer når dosen reduseres eller ved seponering av behandlingen, bør en vurdere å gjenoppta behandlingen med tidligere forskrevet dose. Legen kan så anbefale en mer gradvis reduksjon av dosen. "

Jeg har aldri hørt om den særdeles sakte nedtrappingsmetoden du beskriver i spørsmålet ditt, og det er helt klart ikke noen standard anbefalt nedtrappingsplan, det du beskriver.
Men over til ditt spørsmål: 
Det er uansett individuelt om hvor raskt eller sakte nedtrapping kan eller skal skje. Dosen kan reduseres gradvis over 1-2 uker for så å slutte helt. Det er det vanlige. Om man skulle få reaksjoner på nedtrappingen, så kan man bruke lenger tid, evt gå tilbake til dosen man brukte.
Det går ikke an på forhånd å forutsi noe av dette, så det finner man ut underveis, ved samarbeid og dialog mellom lege og pasient.

Det kan for noen personer kanskje være slik at man må trappe saktere ned dersom man har brukt medikamentet over lang tid, slik du spør om, men heller ikke det er en generell regel. Uansett, så går dette som hovedregel stort alltid greit og problemfritt.

Lykke til.

Dr. Brynjulf Barexstein allmennlege / sjefssvarlege
Lommelegen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er totalt feil å trappe ned Cipralex etter en måned. Hvis du likevel står fast på det, kan du slutte brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne informasjonen på lommelegen.no
 
Hei.

Det vi kan lese om nedtrapping av Cipralex i Felleskatalogen, som er den "offisielle" informasjonskilden for medikamenter, er følgende:

"Når behandlingen avsluttes bør dosen gradvis reduseres over minst 1-2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Hvis det oppstår utålelige symptomer når dosen reduseres eller ved seponering av behandlingen, bør en vurdere å gjenoppta behandlingen med tidligere forskrevet dose. Legen kan så anbefale en mer gradvis reduksjon av dosen. "

Jeg har aldri hørt om den særdeles sakte nedtrappingsmetoden du beskriver i spørsmålet ditt, og det er helt klart ikke noen standard anbefalt nedtrappingsplan, det du beskriver.
Men over til ditt spørsmål: 
Det er uansett individuelt om hvor raskt eller sakte nedtrapping kan eller skal skje. Dosen kan reduseres gradvis over 1-2 uker for så å slutte helt. Det er det vanlige. Om man skulle få reaksjoner på nedtrappingen, så kan man bruke lenger tid, evt gå tilbake til dosen man brukte.
Det går ikke an på forhånd å forutsi noe av dette, så det finner man ut underveis, ved samarbeid og dialog mellom lege og pasient.

Det kan for noen personer kanskje være slik at man må trappe saktere ned dersom man har brukt medikamentet over lang tid, slik du spør om, men heller ikke det er en generell regel. Uansett, så går dette som hovedregel stort alltid greit og problemfritt.

Lykke til.

Dr. Brynjulf Barexstein allmennlege / sjefssvarlege
Lommelegen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil selvfølgelig ikke slutte brått dersom det medfølger alvorlige bivirkninger, men jeg må gradvis trappe ned et halv år etter en måneds tids bruk? Det hørtes heftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant dette i felleskatalogen:

Varighet av behandlingen

Det kan ta noen uker før du opplever bedring. Fortsett å ta Cipralex selv om det tar noe tid før du føler bedring av tilstanden din.

Du må ikke forandre dosen uten å ha snakket med legen din først.

Fortsett å ta Cipralex så lenge legen anbefaler. Hvis du stopper for tidlig kan symptomene komme tilbake. Det anbefales at behandlingen fortsettes i minst 6 måneder etter at du har begynt å føle deg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med NHD. Som bruker av cipralex i mange år, vet jeg at en får effekt av cipralex etter ca 2-4 uker. Så tenker en at en frisk, trapper ned, og så får en symptomer igjen.

dette trenger selvsagt ikke skje med deg, men ha det i bakhodet... Det Kan være tablettene som virker hos deg nå. Men som sagt, håper det er selve formen som er bedre som gjør det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en tur til legen, men vet ikke om han kan komme med noe mer fornuftig enn det NHD og andre med erfaring med medikamentet og nedtrapping og gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Optimisten skrev:

Jeg vil selvfølgelig ikke slutte brått dersom det medfølger alvorlige bivirkninger, men jeg må gradvis trappe ned et halv år etter en måneds tids bruk? Det hørtes heftig ut.

Det er ikke snakk om å trappe ned over en periode på 6 mnd, men å stå på den dosen du tar nå i 6 mnd før du begynner å trappe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare redd for vektøkning og nedsatt seksuallyst over tid. Spørsmålet mitt er egentlig om et halvt års tid er standarden for Cipralex uavhengig av brukstid. Det høres så lenge ut, og jeg føler meg ikke syk. Jeg vil selvfølgelig ikke få tilbakefall og havne der jeg var, men jeg har ikke klinisk depresjon og ingen tidligere historie. Jeg begynte med dette for å få meg over kneika etter en kjip episode/hendelse. Jeg vil bare ikke føle meg avhengig av noe. Vil en gradvis nedtrapping nå potensielt få konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optimisten skrev:

Jeg er bare redd for vektøkning og nedsatt seksuallyst over tid. Spørsmålet mitt er egentlig om et halvt års tid er standarden for Cipralex uavhengig av brukstid. Det høres så lenge ut, og jeg føler meg ikke syk. Jeg vil selvfølgelig ikke få tilbakefall og havne der jeg var, men jeg har ikke klinisk depresjon og ingen tidligere historie. Jeg begynte med dette for å få meg over kneika etter en kjip episode/hendelse. Jeg vil bare ikke føle meg avhengig av noe. Vil en gradvis nedtrapping nå potensielt få konsekvenser?

Det er ikke snakk om noen gradvis nedtrapping. Enten så står du på den dosen du går på nå så lenge som anbefalt, eller så slutter du og da kan du slutte brått, uten noen nedtrapping.

Jeg tror det er noe du har misforstått:

" Spørsmålet mitt er egentlig om et halvt års tid er standarden for Cipralex uavhengig av brukstid. " - 6 mnd. er ikke uavhengig av brukstiden, 6 mnd ER brukstiden, minste anbefalte brukstid.

" Vil en gradvis nedtrapping nå potensielt få konsekvenser?" En gradvis nedtrapping er ikke nødvendig. Men både nedtrapping og brå slutt vil kunne få konsekvenser i form av tilbakefall av depresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Trine. Jeg var mer nervøs for type kvalme, hodepine, angst og lignende jeg har hørtes vanlig ved brå slutt. Men det er kanskje mer vanlig ved langvarig bruk? Jeg beklager eventuelle dumme spørsmål. Jeg bar ikke mye kunnskap på området og prøver bare å få mest mulig informasjon før jeg kan ta en veloverveid og lur avgjørelse. Jeg har ikke lyst til å gjøre noe for impulsivt. Det er vel også vanskelig å si om slik jeg har det nå er pga. psykolog, medisin, tid, eller placebo, Sannsynligvis er det en kombinasjon. Jeg vil bare få det best mulig. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det jeg hadde var en reell depresjon, eller en heftig sorgreaksjin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Optimisten skrev:

Takk for svar, Trine. Jeg var mer nervøs for type kvalme, hodepine, angst og lignende jeg har hørtes vanlig ved brå slutt. Men det er kanskje mer vanlig ved langvarig bruk? Jeg beklager eventuelle dumme spørsmål. Jeg bar ikke mye kunnskap på området og prøver bare å få mest mulig informasjon før jeg kan ta en veloverveid og lur avgjørelse. Jeg har ikke lyst til å gjøre noe for impulsivt. Det er vel også vanskelig å si om slik jeg har det nå er pga. psykolog, medisin, tid, eller placebo, Sannsynligvis er det en kombinasjon. Jeg vil bare få det best mulig. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det jeg hadde var en reell depresjon, eller en heftig sorgreaksjin. 

Denne tråden bærer litt preg av en del "God dag mann økseskaft". Jeg tror de fleste prøver å fortelle deg at du neppe bør slutte med cipralex etter kun en måneds bruk når du har opplevd bedring, og siden det virker lite gjennomtenkt å slutte så fort, så er det lite fristende å gå inn i diskusjon om hvordan trappe ned på best mulig måte. 

Du bør selvfølgelig i det minste konferere med egen lege før du gjør endringer. Dersom du i samråd med legen beslutter å slutte med cipralex, så kan du enten gjøre som nhd har sagt i denne tråden eller velge å trappe ned gradvis over et par uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Optimisten skrev:

Takk for svar, Trine. Jeg var mer nervøs for type kvalme, hodepine, angst og lignende jeg har hørtes vanlig ved brå slutt. Men det er kanskje mer vanlig ved langvarig bruk? Jeg beklager eventuelle dumme spørsmål. Jeg bar ikke mye kunnskap på området og prøver bare å få mest mulig informasjon før jeg kan ta en veloverveid og lur avgjørelse. Jeg har ikke lyst til å gjøre noe for impulsivt. Det er vel også vanskelig å si om slik jeg har det nå er pga. psykolog, medisin, tid, eller placebo, Sannsynligvis er det en kombinasjon. Jeg vil bare få det best mulig. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det jeg hadde var en reell depresjon, eller en heftig sorgreaksjin. 

Forstår godt at du er nervøs for det. Da jeg sluttet på efexor var det et sant helvete i noen dager. Men for en uke siden sluttet jeg brått på Brintellix (er omtrent det samme som Cipralex) og jeg merker absolutt ingenting. Det er veldig vanskelig å si om det er medisinene eller andre årsaker til at man føler seg bedre og det er ikke så lett å merke effekten av medisinene heller, ikke før man slutter på de igjen og blir som man var før man startet. Men nå som du har det mye bedre så er det eneste fornuftige å gjøre å fortsette på medisiner i 5 mnd til. 5 mnd er ikke mye. Det går kjempefort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er et dumt spørsmål, men kunne et alternativ vært å slutte på Cipralex og gjenoppta medisinene igjen dersom jeg opplever at depresjonen kommer tilbake? Eller er hele poenget den sammenhengende tiden en bruker medisinen, og at jeg hadde måttet vente 4-6 uker på effekt igjen? Det kommer vel an på tidsrommet imellom. I skrivende stund tar jeg fortsatt medisinene, og jeg vil ikke sjanse på noe når det kommer til min mentale helse, men jeg utforsker alternativer. Jeg skjønte ut ifra NHD at alternativene er å gå den fulle perioden, eller slutte brått, at det ikke var noen vits med nedtrapping etter en så kort periode. Disse valgene, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Optimisten skrev:

Mulig det er et dumt spørsmål, men kunne et alternativ vært å slutte på Cipralex og gjenoppta medisinene igjen dersom jeg opplever at depresjonen kommer tilbake? Eller er hele poenget den sammenhengende tiden en bruker medisinen, og at jeg hadde måttet vente 4-6 uker på effekt igjen? Det kommer vel an på tidsrommet imellom. I skrivende stund tar jeg fortsatt medisinene, og jeg vil ikke sjanse på noe når det kommer til min mentale helse, men jeg utforsker alternativer. Jeg skjønte ut ifra NHD at alternativene er å gå den fulle perioden, eller slutte brått, at det ikke var noen vits med nedtrapping etter en så kort periode. Disse valgene, altså. 

Det er en ting her som kanskje er litt vesentlig. Hvorfor vil du så gjerne slutte på medisinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg tror at jeg ikke blir mindre deprimert av søtsug og vektøkning over lengre tid. I tillegg til at jeg har hørt det er vanskeligere å gå av når en har gått det på en stund. Og selvfølgelig fordi jeg vil og tror at jeg klarer meg uten da årsaken til depresjonen er mer eller mindre bearbeidet.  Men når det er sagt kommer jeg selvfølgelig ikke til å slutte brått dersom det er frarådet av alle, og at det generelt alltid er en dårlig ide etter så kort tide bruk. Jeg ønsker vel bare noen synspunkter slik at jeg får gjort meg opp en mening i samråd med lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Optimisten skrev:

Fordi jeg tror at jeg ikke blir mindre deprimert av søtsug og vektøkning over lengre tid. I tillegg til at jeg har hørt det er vanskeligere å gå av når en har gått det på en stund. Og selvfølgelig fordi jeg vil og tror at jeg klarer meg uten da årsaken til depresjonen er mer eller mindre bearbeidet.  Men når det er sagt kommer jeg selvfølgelig ikke til å slutte brått dersom det er frarådet av alle, og at det generelt alltid er en dårlig ide etter så kort tide bruk. Jeg ønsker vel bare noen synspunkter slik at jeg får gjort meg opp en mening i samråd med lege. 

Ok. De fleste bivirkninger avtar etter noen uker. Det er ingen her som kan råde deg til å gjøre noe annet enn det anbefalingene sier og det er å gå på medisinene i minst 6 mnd. Du har to alternativer og det er å fortsette å ta dem eller slutte å ta dem. Du bør snakke med legen din om det. Ingen kan garantere at symptomene ikke kommer tilbake når du slutter på medisinene, men ingen kan heller garantere at de kommer tilbake dersom du velger å slutte. Så jeg tror aldri du vil få et skikkelig svar på det du lurer på. Det varierer jo fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på det i 3 mnd og kuttet ned 2 uker på 5 mg før jeg kuttet brått. Merket ingenting bortsett fra at sexlysten endelig kom tilbake (som om jeg var 16 år igjen) og humøret ble mye bedre. Men nå var cipralex virkelig ikke medisinen for meg. Ble helt flat. Brøy med ikke om familien min og ting som tidligere gjorde at jeg gråt som en foss rørte ingenting ved meg. Skummelt. Men nå er ikke jeg lege, så ville vel hatt god kontakt med legen underveis vel. 

Anonymkode: 781ee...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...