tonk Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Når jeg er ute og går en times tur, får jeg ofte stor hevelse i fingrene og de begynner å prikke. I tillegg må jeg enkelte ganger stoppe helt opp for det flimrer slik for øynene. Jeg blir svimmel og føler jeg skal besvime. Kan dette ha noe med hjertet eller blodomløpet å gjøre? Jeg har en far som har hatt hjerteinfarkt og bestefar som hadde 7 eller 8 hjerteinfarkt før han døde. Jeg har også hatt flere ganger følelse av at halsen strammer seg, og jeg får vondt for å puste. Dette har skjedd når jeg har dusjet, gått tur i fuktig/kaldt vær og når jeg har strøket med dampstrykejern. Jeg røyker mellom 10-15 sigaretter pr. dag. Har du noen mening om hva dette kan være? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41228-svimmel-hevelse-og-prikking-i-hendene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Svar til Tonk. Jeg mangler endel faktiske opplysninger for å kunne vurdere dette (mann/kvinne ?, alder ?, andre risikofaktorer for hjertesykdom, tidligere sykdom, etc.) Du har minst to risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom : en upåvirkelig (den arvelige disposisjon), og en påvirkelig (røyking). Ta dette opp med din lege. Det er ønskelig at du får foretatt en fullstendig risikovurdering. Deretter vil det være fornuftig å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), som helst bør utløse de samme plager som dem du beskriver for å kunne vurderes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41228-svimmel-hevelse-og-prikking-i-hendene/#findComment-157505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonk Skrevet 27. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2002 Svar til Tonk. Jeg mangler endel faktiske opplysninger for å kunne vurdere dette (mann/kvinne ?, alder ?, andre risikofaktorer for hjertesykdom, tidligere sykdom, etc.) Du har minst to risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom : en upåvirkelig (den arvelige disposisjon), og en påvirkelig (røyking). Ta dette opp med din lege. Det er ønskelig at du får foretatt en fullstendig risikovurdering. Deretter vil det være fornuftig å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), som helst bør utløse de samme plager som dem du beskriver for å kunne vurderes. Du manglet noen opplysninger: Jeg er en jente på 37 år. Jeg har husstøvmiddallergi. Jeg trodde en stund at allergien hadde forårsaket astma pga. smertene jeg fikk øverst i brystregionen/halsen, men legen min hadde ikke noen tro på det. Ellers har jeg i alle år hatt spenningshodepine/migrene med stivhet i rygg og nakke. Har også en del smerter rundt om kring i kroppen som går over av seg selv. Men dette har sannsynligvis ikke noe med mitt innledningsspørsmål å gjøre. Til slutt: hva betyr koronar hjertesykdom. Kan du forklare meg det? På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41228-svimmel-hevelse-og-prikking-i-hendene/#findComment-157702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Du manglet noen opplysninger: Jeg er en jente på 37 år. Jeg har husstøvmiddallergi. Jeg trodde en stund at allergien hadde forårsaket astma pga. smertene jeg fikk øverst i brystregionen/halsen, men legen min hadde ikke noen tro på det. Ellers har jeg i alle år hatt spenningshodepine/migrene med stivhet i rygg og nakke. Har også en del smerter rundt om kring i kroppen som går over av seg selv. Men dette har sannsynligvis ikke noe med mitt innledningsspørsmål å gjøre. Til slutt: hva betyr koronar hjertesykdom. Kan du forklare meg det? På forhånd takk for svar. Svar til Tonk. Disse opplysningene om deg taler ytterligere imot at du skal ha coronar hjertesykdom. Den statistiske sannsynligheten for det er minimal og nærmest neglisjerbar. Coronar hjertesykdom er fellesbetegnelsen på åreforandringer (veggforandringer forårsaket av avleiring av fett (kolesterol) og kalk i åreveggene) i hjertets egne blodårer, de såkalte koronar-arterier. Disse blodårene går av som de første fra hovedpulsåren etter at den har gått av fra hjertet, og forsyner selve hjertemuskulaturen med blod. Det er meget stor blodforsyning som skal til for at hjertet skal kunne fungere, og forsnevringer i disse årene gir ganske raskt symptomer. Hvis hjertemuskulaturen eller deler av den mangler skikkelig tilførsel av blod (oxygen og glukose, bl.a.), vil det medføre at smerter kan oppstå, og personen får det vi kaller angina pectoris, eller (noe misvisende) hjertekrampe. Hvis en av blodårene blir helt tilstoppet, vil den delen av muskulaturen som rammes kunne dø helt ut og omdannes til bindevev, og det kaller vi et hjerteinfarkt. Følgene av koronar hjertesykdom er altså angina pectoris eller infarkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41228-svimmel-hevelse-og-prikking-i-hendene/#findComment-159091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.