Gå til innhold

Slang for penger


AnonymBruker

Hva slags slang bruker du for penger?  

8 stemmer

  1. 1. Hva slags slang bruker du for penger?

    • Gryn
      3
    • Grunker
      3
    • Spenn
      5
    • Kronasjer
      2
    • Ståler
      0
    • Daler
      0
    • Laken (tusenlapp)
      0
    • Venstkant-tier (tusenlapp)
      0
    • Flak (tusenlapp)
      0
    • Høvding (tusenlapp)
      2
    • Tusing
      1
    • Annet (spesifiser gjerne)
      2


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sier cash noen ganger, vel.

Cash er et ord på engelsk som betyr kontanter på norsk.

Men, å si, kontanter, på norsk, når man skal, handle, det ville vært litt, flaut, om jeg får si.

Så sånn var nok det.

Men men.

Anonymkode: 520af...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier cash noen ganger, vel.

Bruker man fortsatt kontanter?

Anonymkode: 5f694...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutes ago, AnonymBruker said:

Bruker man fortsatt kontanter?

Anonymkode: 5f694...e75

Cash = penger

Anonymkode: 520af...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cash = penger

Anonymkode: 520af...a1d

Cash er kontanter i lommeboka, vel.

Anonymkode: 5f694...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ordet kontanter senest i dag, da jeg kjøpte meg napoleonskake på Sampsons konditori.

 

Men vanligvis brukes spenn mest om alle slags penger. Bruker skjeldent kontanter lengre, men i dag lå det en hundrings i lomma gitt. Greit å ha spenn på konto og da, skjeldent jeg har flere store liggende (høvding) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutes ago, Inner self said:

Jeg brukte ordet kontanter senest i dag, da jeg kjøpte meg napoleonskake på Sampsons konditori.

 

Men vanligvis brukes spenn mest om alle slags penger. Bruker skjeldent kontanter lengre, men i dag lå det en hundrings i lomma gitt. Greit å ha spenn på konto og da, skjeldent jeg har flere store liggende (høvding) :P

"Spenn" forbinder jeg med østkanten, vel. Når jeg skal kjøpe biler og båter så bruker jeg cash, ikke spenn.

Anonymkode: 520af...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Spenn" forbinder jeg med østkanten, vel. Når jeg skal kjøpe biler og båter så bruker jeg cash, ikke spenn.

Anonymkode: 520af...a1d

Jeg har vokst opp på østkanten (av Oslo) og forbinder "spenn" mest med forsøk på å oversette "bucks"  (i litteratur og TV-tekst).   Ikke noe typisk muntlig uttrykk.

"Cash" oppfatter jeg som kontanter.  I mine ører handler ikke "Har du noe cash?" om hva man har råd til, men hva man har i kontanter - når det brukes på "norsk".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg bruker "kontanter" for å presisere at det er snakk om fysiske penger i lommepenger, ikke om jeg har råd til noe eller ikke. Det hender vel at jeg også bruker "cash" for det samme.

Bortsett fra det, bruker jeg ordet "penger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutes ago, laban said:

Jeg har vokst opp på østkanten (av Oslo) og forbinder "spenn" mest med forsøk på å oversette "bucks"  (i litteratur og TV-tekst).   Ikke noe typisk muntlig uttrykk.

Jo, det er et typisk utrykk på Østkanten:

R-768267-1181587169.jpeg.jpg

Anonymkode: 520af...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er et typisk utrykk på Østkanten:

Anonymkode: 520af...a1d

Vi kan være enige om at det ikke er noe vestkant-uttrykk.  Det er såpass mange som bor på østkanten av diverse byer, at det nok er betydelige forskjeller dem imellom også, både mht. språkbruk og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutes ago, laban said:

Vi kan være enige om at det ikke er noe vestkant-uttrykk.  Det er såpass mange som bor på østkanten av diverse byer, at det nok er betydelige forskjeller dem imellom også, både mht. språkbruk og andre ting.

Østkanten er nærmere Moskva og Mongolia, vel.

Anonymkode: 520af...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de fleste land har ett eller annet ganske vanlig uttrykk for penger. Spenn brukes vel på de fleste kanter av Oslo og resten av landet, akkurat som bucks i USA og quid (forkortelse for queen's head) i UK. 

Jeg sier konsekvent kroner, men har vel sagt spenn iblant før. "Ståler" ser jeg mer på som litt østkant, eller i samme kategori som "grammer" og "gymmen". Vestkanttier (evt Bærumstier) har jeg aldri sagt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Sier cash om kontanter. Jeg kan kanskje snakke om å gi en "slant" i noen sammenhenger. Uttrykk som jeg hører, men er usikker på om jeg bruker selv er "kronasjer" og "spenn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun penger og evt. kontanter i det daglige.

 

For moro skyld kan jeg bruke uttrykk som spenn, gryn, laken (om tusenlapper), kronasjer, midler, gærninger (om annen valuta) med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutes ago, AnonymBruker said:

"Har'u no spenn? Ikke vær kjip 'a"

- norsk film fra 70/80-tallet

Anonymkode: 5f694...e75

Den filmen må jeg se.

Anonymkode: 520af...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den filmen må jeg se.

Anonymkode: 520af...a1d

 

Anonymkode: 5f694...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...