Gå til innhold

Hvordan skal det kjennes ut i skjeden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Sikkert et MEGET spesielt spørsmål siden jeg har født 3 barn. 

den jeg tross alt har født 3 barn. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har brukt liten tid på å bli kjent med egen kropp. Jeg er 27 år. Tok to gyn undersøkelser ifjor. Inkludert celleprøve og ultralyd senest i september ifjor. Lurer rett og slett på hvordan det skal kjennes/se ut der nede jeg. Der jeg stikker fingeren inn ved skjede åpningen er det trangt og på bakre side der er det en slags litt stor myk klump. Videre forbi den kommer jeg da til skjeden som kjennes som en glatt gang. Jeg lurer sånn på hva den klumpen jeg kjenner ved inngangen til skjeden er. Jeg syns det alltid har kjent sånn ut, men ble brått usikker på hva det er. Kjennes ikke som en hard kul. Har slitt med helseangst før og første som grep meg var at dette skulle være en farlig kreft svulst. Mannen min sier jeg alltid har hatt den der. Jeg så i speilet og ser den kun godt når jeg ligger og f eks løfter beina opp. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive "klumpen", men myk, lik farge som resten jeg ser og "vevet" på den ser litt hullete ut. 

Anonymkode: f35b1...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker at gynekologen som kjente sist ville påpekt det hvis det var unaturlig. 

 

Men hva er mulighetene for kreft i skjeden i min alder? Forekommer det ofte?

 

På forhånd takk!

Anonymkode: f35b1...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er nok mange som lurer på den kvinnelige anatomi med hensyn til underlivet.

Jeg vil foreslå at du først ser deg nedenfra i et speil, enten når du sitter på et dosete med spredte ben, eller står med det ene benet på en krakk. Du vil da se de ytre fyldige kjønnslepper som i noen tilfeller (hos ca halvparten) skjuler innsynet til de indre kjønnslepper. De indre er tynne ‘hudlapper’ med grålig-rosa-rød farge som dekker for skjedeinngangen, men ved press kan skjedeveggen bli synlig, spesielt hos de som har født. For til møtes de små kjønnsleppene og dekker over klitoris som er en liten meget følsom klump.

For den videre undersøkelse må du undersøke med en finger i skjeden. Det du kjenner bak til er sannsynligvis rektum, endetarmen, som poser seg inne i skjeden. Du kan evt. kjenne avføring i rektum. Prøv å kjenne rett etter avføring, da er klumpen kanskje borte? En utposing av rektumveggen er imidlertid ikke uvanlig etter fødsel, det beskrives som et rektocele, det er ganske vanlig.

Ca 8 cm inne i skjeden møter fingeren livmorhalsen, den kjennes ut nærmest som nesetippen, rund og fast på ca 3 cm i diamter, den har et søkk, mormunnsåpningen, i midten. Etter tre fødsler kan fingeren kanskje komme litt inn i åpningen. Hvis du presser hardt kan den kanskje komme til syne i speilet.

Kreft i skjeden er meget, meget uvanlig. Jeg kan knapt huske å ha sett det i mine 40 år som gynekolog.

Det du beskriver lyder helt normalt

Jeg håper det var oppklarende. Se vedlagte henvisning hvor jeg synes at anatomien er godt beskrevet.

Vennlig hilsen Mette

http://gs.stryn.kommune.no/strynu.skule/asbjorn/samliv/_private/anatomi,%20jenter.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...