Gå til innhold

Mye vondt i halsen

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19 år som har mye vondt i halsen. Jeg kjenner det særlig godt når jeg er i kaldt/ fuktig vær, og når jeg er sammen med noen som røyker.

Det dreier seg om tørrhosting som har pågått en god stund nå. Det hjelper å ha på skjerf.

Det jeg lurer på, er om halsen fungerer som en bestanddel av vårt totale immunforsvar. Blir man lettere syk når man lettere får vondt i halsen?

Da jeg kom hjem fra juleferie opplevde jeg en nokså stor temperaturforandring. I ferien ble jeg vant til temperaturer som sjelden gikk under null, men som stort sett oppholdt seg mellom 10 og 30 minus, mens det er mellom 5 og 10 pluss der jeg er nå. Kan en temperatursvingnig i seg selv bidra til at man bir syk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41255-mye-vondt-i-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det sitter endel viktige celler i halsen, mest i mandlene, som er ganske sentrale i immunforsvaret. Det er klart at sterke temperatursvingninger kan medvirke til at de svekkes, men det skal mer til enn vanlig tur i kulda. Tenk på langrennsløpere, som puster inn den kalde luften, svært intenst,. Det er nok en del av årsakene til at de er så ofte syke. Men for å få en infeksjon forutsettes det at du blir smittet med virus eller bakterier. Jeg har lite tro på at "mye vondt i halsen" er forårsaket av kald luft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41255-mye-vondt-i-halsen/#findComment-155482
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...