Gå til innhold

Noen som har erfaring med buspiron?

Anbefalte innlegg

Fikk dette av legen mot angst, men blir veldig nervøs etter jeg har tatt en tablett så jeg vet ikke om jeg klarer å ta dem.

Er det noen her inne som har erfaring med disse?. Ser også at det er vanlig å få tinnitus av dem, noe jeg allerede har og ønsker ikke å forværre den :(.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412680-noen-som-har-erfaring-med-buspiron/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buspiron gir ikke akutt-effekt mot angst.

Medisinen virker ved å gjøre reseptorene i hjernen mindre sensitive mot serotonin. Denne effekten inntreffer etter 2-4 uker, akkurat som SSRI. 

Hold ut, så er det en god mulighet for at du blir bedre etterhvert!

21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det er ikke et SSRI. Men det virker på det serotonerge system i hjernen, men på en annen måte enn SSRI.

Vet du om buspiron påvirker kjøreferdigheter? Ligger på grensen slik som det er for å kunne kjøre, så derfor jeg lurer?

4 minutter siden, tilstede skrev:

Vet du om buspiron påvirker kjøreferdigheter? Ligger på grensen slik som det er for å kunne kjøre, så derfor jeg lurer?

Det gjør den ikke.

Men hvis man i starten blir svimmel, ukonsentrert eller fiendtlig/utagerende av den så skal man selvsagt ikke kjøre bil.

Annonse

Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Det gjør den ikke.

Men hvis man i starten blir svimmel, ukonsentrert eller fiendtlig/utagerende av den så skal man selvsagt ikke kjøre bil.

Takk for svar. Kanskje jeg skal høre med legen min om å prøve det. Kanskje det virker bare litt, slik som atarax gjør, men det kan være verdt et forsøk.

5 minutter siden, tilstede skrev:

Takk for svar. Kanskje jeg skal høre med legen min om å prøve det. Kanskje det virker bare litt, slik som atarax gjør, men det kan være verdt et forsøk.

Det plagsomme med Buspiron er at den må tas tre ganger om dagen, konsekvent med eller uten mat. Det betyr at du må planlegge litt. Bommer du, og tar den med mat hvis du egentlig skal ta den uten, så får du deg noen turer på do. 

Så er det ekstremt variabelt hvor stor dose man trenger. Og den bruker som sagt 2-4 uker på å virke

37 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det plagsomme med Buspiron er at den må tas tre ganger om dagen, konsekvent med eller uten mat. Det betyr at du må planlegge litt. Bommer du, og tar den med mat hvis du egentlig skal ta den uten, så får du deg noen turer på do. 

Så er det ekstremt variabelt hvor stor dose man trenger. Og den bruker som sagt 2-4 uker på å virke

Ok. Greit å vite. Jeg skal nok klare å ta den tre ganger om dagen, da jeg lever et ganske regulert liv. men om det er noe effekt vil vise seg. Vet du om den kan tas sammen med lyrica, brintellix og truxal? Setter stor pris på svarene dine rundt medisiner. Du er en stor ressurs her på forumet:)

8 minutter siden, tilstede skrev:

Ok. Greit å vite. Jeg skal nok klare å ta den tre ganger om dagen, da jeg lever et ganske regulert liv. men om det er noe effekt vil vise seg. Vet du om den kan tas sammen med lyrica, brintellix og truxal? Setter stor pris på svarene dine rundt medisiner. Du er en stor ressurs her på forumet:)

Hvis du tar Brintellix tror jeg ikke du skal ta Buspiron. Akkurat detaljene rundt det må nesten NHD svare på, men Brintellix har virkningen til Buspiron innebygget, hvis det ga mening. Tror ikke kombinasjonen er farlig, men kanskje ikke noe vits i. 

Tror Lyrica og Truxal går fint. 

Tusen takk for det :) men ikke gjør endringer basert på det jeg skriver da. Jeg er jo bare legmann selv.

Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du tar Brintellix tror jeg ikke du skal ta Buspiron. Akkurat detaljene rundt det må nesten NHD svare på, men Brintellix har virkningen til Buspiron innebygget, hvis det ga mening. Tror ikke kombinasjonen er farlig, men kanskje ikke noe vits i. 

Tror Lyrica og Truxal går fint. 

Tusen takk for det :) men ikke gjør endringer basert på det jeg skriver da. Jeg er jo bare legmann selv.

Nei jeg gjør ikke endringer før jeg har klarsignal fra lege, men litt greit å vite hva en kan spørre legen om. Jeg forstod det med brintellix og buspar, så da er den saken grei. Greit å vite, så tenker jeg ikke mer på den saken:)

Har googlet "litt", noe man kanskje ikke burde gjøre, men virker om den er lite virkningsfull, står også at den virker mindre på pasienter som har blitt behandlet med benzodiazepiner, noe jeg har blitt ( er i nedtrappingsfase). 

Nhd anbefalte Brintellix, kanskje jeg heller burde gå for den. Er vanskelig med alle disse medisinene at det tar så lang td før de virker :(. Er ikke lett for oss med angst.

AnonymBruker

Jeg tar buspiron mot angst, men den virker ikke noe særlig. Jeg må tisse mer som bivirkning. Man må også være forsiktig med alkohol.Jeg går på Sobril i tillegg, men den virker ikke noe særlig lenger, den heller. Ganske håpløst å ha angst, veldig lite hjelper egentlig i lengden. Forhåpentiligvis hjelper den bedre for deg. 

Anonymkode: 2f500...76d

Annonse

11 timer siden, Angstlei skrev:

Har googlet "litt", noe man kanskje ikke burde gjøre, men virker om den er lite virkningsfull, står også at den virker mindre på pasienter som har blitt behandlet med benzodiazepiner, noe jeg har blitt ( er i nedtrappingsfase). 

Nhd anbefalte Brintellix, kanskje jeg heller burde gå for den. Er vanskelig med alle disse medisinene at det tar så lang td før de virker :(. Er ikke lett for oss med angst.

Tror ikke den har mindre effekt på de som er behandlet med benzo, men den demper ikke abstinenser etter benzo, da den har en helt annen virkningsmekanisme.

Buspiron, som de fleste andre medikamenter i psykiatrien, hjelper ikke for alle. Tror ca 3/10 har god effekt av den, en del har noe effekt og noen har ingen effekt. Om dette skyldes at man ikke tar høye nok doser, vet jeg ikke.

• 1 år senere...

Jeg har tatt buspiron i 8 måneder uten noen kombinasjoner av andre medisiner. Min erfaring er at hvis jeg ikke tar det til samme tid hver dag så blir jeg svimmel og av og til ekstremt kvalm. Jeg er trøtt, tisser mer enn vanlig, men jeg orker å gjennomføre treningsøkter. Min erfaring er at magen er litt ute av kontroll men det er kanskje vanlig med angst så jeg vet ikke om det er en bivirkning. Jeg har lyst til å kutte den ut snart, men jeg vet ikke helt hvordan. Noen som har erfaring med det? Nedtrapping eventuelt? 

Ingen effekt, bare mye bivirkninger. Om du ikke blir kvitt angsten ja så for å få et verdig liv så er B preparater som valium, steroid osv det eneste som hjelper. Legen din vil gjerne si ja men du kan bli avhengig , men da bør du svare eller tenke deg om at du er villig til å bli avhengig bare du får et verdig liv hvor du kan fungere i dagliglivet, om en blir avhengig hva så jo du får ihvertfall et liv, om du har prøvd alt annet å angsten fortsatt er der ja så mener jeg det er bedre å være avhengig å ha et liv. Når angsten blir så stor at den overtar livet ditt du mister venner og familie pga du unngår situasjoner som kan fremkalle angst ev du står midt oppi den fra før å stenger deg heller inne en å gå ut.. Jeg mener legen da bør/ skal skrive ut  feks 4 stesolider ev valiumtil deg PR dag sånn at du kan få et liv men dette er det viktig du formidler TYDELIG  for legen din, si det om det er ! Stesolid sammen med Lyrica som hjelper mot søvn samt generalisert angst er to medisiner som passer godt sammen å kan bidra til at du får et nytt å bedre liv, vi skal ikke sees ned på sjøl om vi må ta medisiner for noe du må ha for å fungere !

lykke til !

Endret av Inghild Hille
Navn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...