Gå til innhold

Forskjell på Brintellix og andre SSRI?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Brintellix er ikke et SSRI, og har en annen virkemåte. Den virker også på flere monoaminer og systemer, i større grad enn SSRI:

"Egenskaper:

Virkningsmekanisme: Antas å være relatert til direkte modulering av serotoninerg reseptoraktivitet og hemming av serotonin (5-HT)-transportøren. Prekliniske data indikerer at vortioksetin er en 5-HT3-, 5-HT7- og 5-HT1D-reseptorantagonist, partiell 5-HT1B-reseptoragonist, 5-HT1A-reseptoragonist og hemmer av 5-HT-transportøren, som fører til modulering av nevrotransmisjonen i flere systemer, hovedsakelig serotonin, men sannsynligvis også noradrenalin, dopamin, histamin, acetylkolin, GABA og glutamatsystemet. Denne multimodale aktiviteten anses å være ansvarlig for de antidepressive og angstdempende effektene og for bedring av kognitiv funksjon, læring og hukommelse observert i dyrestudier. Det nøyaktige bidraget av de ulike virkningsmekanismene på farmakodynamisk profil er uklart, og forsiktighet anbefales når data fra dyreforsøk ekstrapoleres til menneske".

Fra felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/medisin/brintellix-lundbeck-589918

Anonymkode: 2e0eb...0c9

Nils Håvard Dahl, psykiater

I hovedsak er det dette: Den bedrer kognitive funksjoner i større grad, og den har langt mindre seksuelle bivirkninger.

Ellers må jeg skuffe alle som i hovedsak sliter med angst med følgende:

For depresjon er medisiner av avgjørende betydning i behandlingen. For angst er medisiner kun en tilleggsbehandling med begrenset virkning. Ved angst er det tankemåten som må endres, og dette skjer vha (meta)kognitiv terapi.

AnonymBruker
21 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

For depresjon er medisiner av avgjørende betydning i behandlingen. For angst er medisiner kun en tilleggsbehandling med begrenset virkning. Ved angst er det tankemåten som må endres, og dette skjer vha (meta)kognitiv terapi.

Er du sikker på det?

Anonymkode: 7f3e9...bc5

11 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For angst er medisiner kun en tilleggsbehandling med begrenset virkning. Ved angst er det tankemåten som må endres, og dette skjer vha (meta)kognitiv terapi.

Det er veldig sant, har vært i psykiatrien siden jeg var 14, men skjønner først nå i voksen alder hvorfor jeg har angst samt hvordan jeg har brukt feil strategier hele livet til å unngå angsten. Paradoksalt nok har jeg aldri vært dårligere, men er vel noe sannhet i at man må nå bunnen før man kan reise seg igjen. Siden jeg stort sett får angst av alt utenfor husets vegger må jeg lære meg å stå i angsten. Enkelt, men samtidig det vanskeligste som finnes. Skal søke om psykolog da dette antagelig vil være mer til hjelp nå enn tidligere da jeg klarere ser problematikken. 

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
7 timer siden, aa-k-j skrev:

Terapi har aldri hjulpet på min angst. Får angst uansett hvor positivt jeg tenker. Kommer som oftest som lyn fra klar himmel hos meg. 

Hvis det kommer "som lyn fra klar himmel" og er ekstremt sterkt, er det sannsynligvis panikkanfall. Akkurat for dette vil SSRI være bra om dosene er høye nok.

Brintellix funker bra mot mine verste panikkanfall. Jeg har fortsatt angst, men den er til å leve med. Det har krevd mer enn medisiner å få angsten til å bli til å leve med, men disse poengløse panikkanfallene som kommer utav det blå synes jeg er unødvendige om man kan slippe dem - eller få tatt brodden av dem så de blir lettere å ta kontroll på når de kommer.

Den 9. august 2016 at 22.24, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I hovedsak er det dette: Den bedrer kognitive funksjoner i større grad, og den har langt mindre seksuelle bivirkninger.

Hei NHD , er litt enig med deg at de som sliter med angst trenger terapi , men som jeg hørte fra legen igår, så er det at " det er angsten som gir tvangstanker ", dermed lurer jeg på hvordan er det mulig å behandle OCD med Brintellix 10 mg når jeg ikke får bort angsten ??(tvangstanker kommer jo av angsten og eller motsatt !! )?? Nå er det to dager siden jeg har gått på Brintellix 10 mg fra cipralex 40 mg per dag , føler meg at den pillen er mye bedre, litt mer angst og tvangstanker( bivirkningen dager etter, men det hjelp at jeg svelget en Brintellix 10 mg uten solbrill nå idag, så hjelper jo litt mot angst, dermed skjønner egikkje helit kva dei meiner med at dei ikkje hjelper mot angst ??) Må jeg gå opp til 20 mg for at de hjelper mot tvang ?? Ellers skal jeg holde ut med 10 mg per døgn ??? Som sagt så har jeg gått på 40 mg cipralex per døgn, da hjelp ikke cipralex så mye på angst, men den nye medisinen hjelper mye mot angst !!   

Anonymkode: 0f949...0a9

• 7 år senere...
AnonymBruker
Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 9.8.2016 den 22.24):

Det er ikke alltid angst handler om tenkemåte….

Jeg har fått en ekstrem kroppslig angst utløst av stress og belastning. Og den kan ikke reguleres ved å endre tanker😞🤷‍♀️

Anonymkode: 946f7...f14

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...