Gå til innhold

Hjelp !


lille

Anbefalte innlegg

Hei , jeg er 32 år og har to barn på 12 og 7 år. Jeg er nå blitt sykemeldt og lurer på hvilke rettigheter jeg har . Har fått beskjed om at jeg kommer til å bli sykemeldt i en periode på 4 til 6 mnd . Jeg har ikke noe inntekt bortsett fra barnepensjon og barnetrygd . Er registert som selvstendig næringsdrivende men har ikke tjent penger enda . Hva har jeg krav på sykepenger ?

Eller er det mulig å gå overgangstønad under sykdom ?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Siden du er registrert som selvstendig næringsdrivende har du rett på sykepenger fra 17.sykedag (hvis du ble sykmeldt etter 1.1.2002, fra 15.dag ellers).

Sykepengegrunnlaget beregnes vanligvis av de siste 3 pensjonspoengene dine, men dersom det er mer enn 25% avvik mellom dette og nåværende inntekt skal grunnlaget fastsettes ved skjønn.

At du nettopp er startet opp taler for at inntektsgrunnlaget skal fastsettes ved skjønn, men at man bruker en høyere inntekt enn du faktisk har nettopp pga nylig oppstart. Det er opp til deg å overbevise trygdekontoret om hva som er din normale inntekt. Er siste 3 pensjonspoeng OK, så go for it!

Se http://trygdehjelpen.no/sykepenger/selvst.html

Hvis ikke du får sykepenger må du vente et helt år før du kan få rehab.penger, alternativet er attf.penger (som du kan søke om når som helst også før det er gått 1 år). Både rehab.penger og attf.penger regnes ut fra inntekt året før du ble syk eller siste 3 år før du ble syk og du får 66% av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...