Gå til innhold

Forskjell på astma og luftveisallergi?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt fortvilet og trenger råd:

Har nå vært plaget av noe 'grums' i lungene/luftveiene i 6mnd.

Jeg kremter (ikke hoster !) blankt slim, er småslapp samt har litt smerte ved inn/ut ånding (varierer). Røyker ikke.

Går hos to uahavengige leger (for å se om de kan stille samme diagnose). Den ene sier jeg mulig har astma og/eller virus.Den andre sier jeg mulig har noe allergi (uten at han enda har funnet mot hva) - som slår ut i luftveiene.

Går det an å beskrive hvordan en skal føle forskjell på disse symptomene ?

Har tatt en rekke blodprøver - uten resultat.

Hvis jeg bare har en virus - hvor lenge kan noe slikt sitte i kroppen (sikkert vanskelig å svare på...men hva er vanlig ?)

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære jan123

Enkelte virusinfeksjoner kan føre til langvarige astmaliknende plager rett og slett fordi infeksjonen har gjort bronkiene overømfindtlige. Dette er en tilstand som går over, men det kan ta tid (flere måneder til 1/2 år). Behandlingen kan være astmamedisiner i en periode og kontroll av overømfindtligheten i luftveiene.

Allergier dukker sjelden opp i voksen alder, ialle fall ikke den typen allergier som henger sammen med straksreaksjoner på pollen, dyrehår, husstøvmidd osv. Det finnes imidlertid en type allergi som gir mer diffuse plager og det er en allergisk reaksjon som kan komme etter kontakt med bl.a. fugler / fugleekskrementer, muggsopper eller silofor. Symptomene er astma liknende og kommer etter en immunologisk (allergisk) reaksjon som er mer "snikende" enn den vi vanligvis forbinder med allergi. Diagnosen stilles ved typiske lungefunn (røntgen) og en spesiell laboratorieanalyse som for tiden ikke er tilgjengelig i Norge, men som gjøres i Sverige.

Dette var litt generell informasjon om sammenhengen virus - astma- lungesymptomer. Når det gjelder ditt spesielle tilfelle bør du holde kontakten med legen din, og mitt råd til deg er at du holder deg til en lege - det blir alltid vanskelig å forholde seg til forskjellige leger i samme sykdomsperiode.

Lykke til og god bedring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...