Gå til innhold

Spørsmål om Litium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om Lithionit påvirker fysisk prestasjonsevne i idrett? Trener fire-fem økter i uka og er i god form, så er redd Litiumet skal redusere utholdenheten min, kanskje hindre meg i å kunne trene som jeg gjør? 

Hvor lang tid tar det før Litium virker, vanligvis (bipolar 1, i depressiv fase nå)? Er veldig deprimert og suicidal.

Kan litium hjelpe mot angst og panikkangst også? Jeg sliter med dette i tillegg til BP1. Akkurat nå i alvorlig grad. 

Noen lure tips når det gjelder litiumbruk? Jeg spiser mindre salt enn de fleste i dette landet, men unngår det ikke helt. Har det mye å si? Skal jeg drikke mer/mindre? Jeg drikker ca. 3l om dagen (trener som sagt mye). Lurer også på om svetting kan "ødelegge", jeg svetter jo mye siden jeg trener mye. Alt dette: lite salt, mye trening, vann og svetting, kan kanskje klundre det til med litium? Jeg har ikke elektrolyttforstyrrelser nå i utgangspunktet, altså.

Kan man ta Sobril (i ny og ne) sammen med litium? Trygt å blande?

Kan man gjøre noe selv for å motvirke/forebygge bivirkninger? Jeg er spesielt redd for at skjoldbruskkjertelen eller nyrene skal påvirkes. Redd for lavt stoffskifte og svulster/kreft i nyrene om mange år. 

Anonymkode: 7310d...dac

Skrevet

Pluss: skal man være forsiktig i solen på litium??

Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

Svulster i nyrene????????? 

Står i pakningsvedlegget. Ikke i det jeg finner på nettet, men det som følger med i selve pakken. Står at både gode og ondartede svulster er funnet i nyrene etter langtidsbruk, men at prevalensen ikke er kjent. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står i pakningsvedlegget. Ikke i det jeg finner på nettet, men det som følger med i selve pakken. Står at både gode og ondartede svulster er funnet i nyrene etter langtidsbruk, men at prevalensen ikke er kjent. 

Hva faen? Blir ikke mere litium her i gården!

Skrevet
10 minutter siden, Annkarin skrev:

Hva faen? Blir ikke mere litium her i gården!

Regner med at det er ganske sjeldent, da. Vet ikke så mye om andre risikofaktorer som spiller inn. Har du tatt Litium lenge? Jeg begynte i går. Har drikki fem liter vann i dag. Skikkelig tørst :P

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det er ganske sjeldent, da. Vet ikke så mye om andre risikofaktorer som spiller inn. Har du tatt Litium lenge? Jeg begynte i går. Har drikki fem liter vann i dag. Skikkelig tørst :P

12 år

Skrevet
2 timer siden, Annkarin skrev:

12 år

Har du blitt mindre tørst etter hvert? Eller merker man det kanskje mest i starten. Jeg begynte nå med 2X42mg pr. døgn. Skal trappe opp, da.

Skrevet
12 minutter siden, Annkarin skrev:

Nope er dødstørst , det er helt jævlig

Huff, da :s Hvilken dose står du på? Vet du om man bør drikke så mye som man føler for, eller kan det være skummelt? Det er jo ikke bra å drikke for mye, men om man er så tørst, hvordan vite hvor grensa går? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, da :s Hvilken dose står du på? Vet du om man bør drikke så mye som man føler for, eller kan det være skummelt? Det er jo ikke bra å drikke for mye, men om man er så tørst, hvordan vite hvor grensa går? 

83*2

det regulerer seg selv 

man drikker så mye man trenger

Skrevet
Den 14. september 2016 at 22.27, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg lurer på om Lithionit påvirker fysisk prestasjonsevne i idrett? Trener fire-fem økter i uka og er i god form, så er redd Litiumet skal redusere utholdenheten min, kanskje hindre meg i å kunne trene som jeg gjør? 

Hvor lang tid tar det før Litium virker, vanligvis (bipolar 1, i depressiv fase nå)? Er veldig deprimert og suicidal.

Kan litium hjelpe mot angst og panikkangst også? Jeg sliter med dette i tillegg til BP1. Akkurat nå i alvorlig grad. 

Noen lure tips når det gjelder litiumbruk? Jeg spiser mindre salt enn de fleste i dette landet, men unngår det ikke helt. Har det mye å si? Skal jeg drikke mer/mindre? Jeg drikker ca. 3l om dagen (trener som sagt mye). Lurer også på om svetting kan "ødelegge", jeg svetter jo mye siden jeg trener mye. Alt dette: lite salt, mye trening, vann og svetting, kan kanskje klundre det til med litium? Jeg har ikke elektrolyttforstyrrelser nå i utgangspunktet, altså.

Kan man ta Sobril (i ny og ne) sammen med litium? Trygt å blande?

Kan man gjøre noe selv for å motvirke/forebygge bivirkninger? Jeg er spesielt redd for at skjoldbruskkjertelen eller nyrene skal påvirkes. Redd for lavt stoffskifte og svulster/kreft i nyrene om mange år. 

NHD? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...