Gå til innhold

Dødsinnstinkt, Thanatos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si? Hva betyr det? At vi mennesker har et ønske om å dø? Hva er Freuds begrunnelse/forklaring? Greier ikke å finne noe info om det på nettet. Interessant, høres det ut som iallefall.

Anonymkode: 19ce1...827

Skrevet (endret)

Interessant spørsmål.

Tror det mer handler om en erkjennelse om at vi alle skal dø en gang. Det er for de fleste ikke en behagelig tanke, men det er en realitet.

Angående dødsønske, så er det vel de færreste som har det, men mange, selv om de ikke har selvmordstanker, finner en beroligelse i det at de har frihet til å kunne ende livet hvis det blir for vanskelig. En filosof sa engang "Hadde det ikke vært for vissheten om at jeg når som helst kan ta livet av meg, ville jeg tatt livet mitt med en gang". Depressivt, selvsagt, men sant for veldig mange.

For min egen del, som fortsatt ikke er helt komfortabel med at jeg en gang skal dø, er det mer slik som dette:

"Hadde det ikke vært for vissheten om at jeg en gang skal dø, hadde livet mitt vært fantastisk".

Men det er et umodent trekk hos meg, som jeg jobber med. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
17 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Interessant spørsmål.

Tror det mer handler om en erkjennelse om at vi alle skal dø en gang. Det er for de fleste ikke en behagelig tanke, men det er en realitet.

Angående dødsønske, så er det vel de færreste som har det, men mange, selv om de ikke har selvmordstanker, finner en beroligelse i det at de har frihet til å kunne ende livet hvis det blir for vanskelig. En filosof sa engang "Hadde det ikke vært for vissheten om at jeg når som helst kan ta livet av meg, ville jeg tatt livet mitt med en gang". Depressivt, selvsagt, men sant for veldig mange.

For min egen del, som fortsatt ikke er helt komfortabel med at jeg en gang skal dø, er det mer slik som dette:

"Hadde det ikke vært for vissheten om at jeg en gang skal dø, hadde livet mitt vært fantastisk".

Hehe, det den filosofen sa var vittig. Men helt sant!

Det er liksom trøsten, det som får meg til å ta en dag av gangen. Blir ting for ille, finnes det en vei ut og bort fra det. Og jeg kan selv bestemme når og hvordan. Og lever jeg, er det også mitt valg!  Ah, for en frihet egentlig! :)

Dødsinnstinktet er vel der for at man nettopp skal kunne unnslippe om ting blir for vanskelig?

Anonymkode: 19ce1...827

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Interessant spørsmål.

Umodent er det vel ikke. Jeg tror mange fornekter det faktum at vi alle skal dø. Jeg liker ikke å tenke på det selv... Men synes likevel det å bli gammel er det verste å tenke på. Vil ikke bli eldre enn jeg er nå jeg🤔

Skrevet
12 minutter siden, cilie skrev:

Umodent er det vel ikke. Jeg tror mange fornekter det faktum at vi alle skal dø. Jeg liker ikke å tenke på det selv... Men synes likevel det å bli gammel er det verste å tenke på. Vil ikke bli eldre enn jeg er nå jeg🤔

Jeg gleder meg heller ikke til å bli gammel. Det beste var jo å være i 20-årene synes jeg. 

På en annen side blir det sikkert deilig å bli pensjonist, kanskje man har feil jobb hvis man allerede gleder seg til det? Hehe. Får vinne en større premie i Lotto og studere medisin, tror jeg. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg har så store motforestillinger mot det å dø en gang. Er skummelt å tenke på å være ingenting. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg gleder meg heller ikke til å bli gammel. Det beste var jo å være i 20-årene synes jeg. 

På en annen side blir det sikkert deilig å bli pensjonist, kanskje man har feil jobb hvis man allerede gleder seg til det? Hehe. Får vinne en større premie i Lotto og studere medisin, tror jeg. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg har så store motforestillinger mot det å dø en gang. Er skummelt å tenke på å være ingenting. 

Nei, vi deler vel alle de tre tankene; savner 20-årene, vil ikke bli gamle og skulle studert medisin😂

Eneste sistnevnte vi kan gjøre noe med. I alle fall du, som er "litt realfagsnerd". Vi får selge unna og bruke egenkapital og gjøre det, hehe

Forresten; jeg gleder meg litt til å bli pensjonist også pga jobben om dagen...

Endret av cilie
Skrevet
27 minutter siden, cilie skrev:

Nei, vi deler vel alle de tre tankene; savner 20-årene, vil ikke bli gamle og skulle studert medisin😂

Eneste sistnevnte vi kan gjøre noe med. I alle fall du, som er "litt realfagsnerd". Vi får selge unna og bruke egenkapital og gjøre det, hehe

Forresten; jeg gleder meg litt til å bli pensjonist også pga jobben om dagen...

Ja, da begynner vi å studere medisin sammen da :) 

Tror det blir lettere å akseptere døden som et naturlig fenomen hvis man får gjort noe man liker godt i livet.

Skrevet (endret)
59 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, da begynner vi å studere medisin sammen da :) 

Tror det blir lettere å akseptere døden som et naturlig fenomen hvis man får gjort noe man liker godt i livet.

Hehe, gjerne 👏☺️ 

Du har nok rett i det 😉

Endret av cilie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...