Gå til innhold

Erfaringer med Seroquel for søvn


torrance

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Seroquel for søvn? Jeg har kronisk søvnbesvær, innsovning. Jeg får ikke sove selv om jeg er stuptrøtt. Jeg bruker Zopiclone, tar en halv 7.5mg og sovner på 20 minutter. Det fungerer hver gang. Jeg hører andre si at det mister effekten etter noen uker, men jeg har brukt det i flere år, og det fungerer helt flott!

Legen min vil at jeg skal over på noe annet, og jeg har nå snart vært igjennom hele Felleskatalogen, Vallergan, Remeron, Tolvon, Nozinan, Atarax, Circadin... Ikke noe fungerer. Jeg blir trøtt, men sovner ikke.

Har prøvd alle andre råd også, pusteteknikker, søvnrestriksjon, "tanketriks", men ikke noe fungerer.

Nå har jeg fått Seroquel 25mg (fikk synonympreparatet) og det fungerte "sånn passe". Jeg fikk faktisk sove, men hadde følelsen av å våkne opp veldig ofte. Har ikke helt kontrollen på hvor lenge jeg var våken av gangen.

Legen sa at jeg gjerne kunne doble til 50mg. Men har noen erfaringer som tilsier at dobbel dose = dobbel hangover? Var temmelig tung i hodet på morgenen etter 25mg.

Nå tar jeg en Circadin hver kveld ca. kl. 21 og tok da Seroquel en time senere. Legger meg rundt kl. 2300 og sovnet en gang mellom 2400 og 0030. 

Dere som har effekt av Seroquel, når tar dere den? Ved sengetid eller noen timer i forkant? Tar dere 25mg eller 50mg (eller enda mer?)

Endret av torrance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på 50 mg for fem år siden og har økt til 200 mg nå for å få skikkelig effekt. Jeg tar den før jeg legger meg og sovner ganske fort. Merker at jeg står på en stor dose, det er noen ganger vanskelig å våkne skikkelig når jeg skal på jobb, og i helgene kan jeg sove i ti timer, lett. Nå vil jeg gå ned i dose, jeg får så fryktelige rykninger i kroppen og de er ekle å ha. Men, det er så godt å sove....

Anonymkode: e413d...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, torrance skrev:

Er det noen som har erfaring med Seroquel for søvn? Jeg har kronisk søvnbesvær, innsovning. Jeg får ikke sove selv om jeg er stuptrøtt. Jeg bruker Zopiclone, tar en halv 7.5mg og sovner på 20 minutter. Det fungerer hver gang. Jeg hører andre si at det mister effekten etter noen uker, men jeg har brukt det i flere år, og det fungerer helt flott!

Legen min vil at jeg skal over på noe annet, og jeg har nå snart vært igjennom hele Felleskatalogen, Vallergan, Remeron, Tolvon, Nozinan, Atarax, Circadin... Ikke noe fungerer. Jeg blir trøtt, men sovner ikke.

Har prøvd alle andre råd også, pusteteknikker, søvnrestriksjon, "tanketriks", men ikke noe fungerer.

Nå har jeg fått Seroquel 25mg (fikk synonympreparatet) og det fungerte "sånn passe". Jeg fikk faktisk sove, men hadde følelsen av å våkne opp veldig ofte. Har ikke helt kontrollen på hvor lenge jeg var våken av gangen.

Legen sa at jeg gjerne kunne doble til 50mg. Men har noen erfaringer som tilsier at dobbel dose = dobbel hangover? Var temmelig tung i hodet på morgenen etter 25mg.

Nå tar jeg en Circadin hver kveld ca. kl. 21 og tok da Seroquel en time senere. Legger meg rundt kl. 2300 og sovnet en gang mellom 2400 og 0030. 

Dere som har effekt av Seroquel, når tar dere den? Ved sengetid eller noen timer i forkant? Tar dere 25mg eller 50mg (eller enda mer?)

Hei

Jeg har også prøvd mye uten at det fungerte.. sovnet men våknet etter en time eller to og var lys våken.

Startet med Quetiapin 25- 50 mg for noen måneder siden. Gikk da også på circadin.       Det fungerte brukbart, men måtte opp i dose for å få god nok effekt.  Kuttet da ut circadin.  Nå bruker jeg 200 mg  Quetiapin og har bra effekt av den. Er heller ikke spesielt tung om morgenen , men blir veldig sulten av den.

Nå tar jeg 125 mg en time før leggetid og 75 mg når jeg legger meg. Dette gjør jeg for å slippe bivirkninger som rykninger i armer og bein. 

I tillegg ble jeg mye roligere og mindre tankekjør. Beste medisin jeg har prøvd for søvn.

Håper du finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 200 mg. Har vært oppe i 500 mg før. Når jeg har tatt Seroquel tar det omtrent 45 minutter før jeg begynner å bli ordentlig trøtt, og da må jeg finne senga ganske raskt. Sovner vanligvis etter under 30 minutter.

Og dersom jeg ikke får sove - med Seroquel blir jeg ikke liggende "å vri meg" om jeg ikke får sove. Jeg blir bare helt avslappet og slipper unna tankene. Når jeg har vært innlagt har nattevaktene tilbudt både Sobril og Imovane, men jeg har som regel sagt nei, fordi jeg føler at jeg slapper godt nok av, og slumrer litt innimellom. Men stort sett sover jeg natta igjennom.

De fleste bruker nok langt mindre enn 200 mg for søvn, men jeg tror jeg bryter det ned raskt, samt at jeg bruker det for depresjon, sånn egentlig. Det er bare en positiv bivirkning, dette med søvnen.

Ved doseøkning opplever jeg hangover, ellers ikke. Husker ikke hvor lenge det har vart. Noen bivirkninger har vært forbigående, andre har jeg hatt hele tiden, men de har vært doseavhengige.

Endret av Tandorini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, torrance skrev:

Er det noen som har erfaring med Seroquel for søvn? Jeg har kronisk søvnbesvær, innsovning. Jeg får ikke sove selv om jeg er stuptrøtt. Jeg bruker Zopiclone, tar en halv 7.5mg og sovner på 20 minutter. Det fungerer hver gang. Jeg hører andre si at det mister effekten etter noen uker, men jeg har brukt det i flere år, og det fungerer helt flott!

Legen min vil at jeg skal over på noe annet, og jeg har nå snart vært igjennom hele Felleskatalogen, Vallergan, Remeron, Tolvon, Nozinan, Atarax, Circadin... Ikke noe fungerer. Jeg blir trøtt, men sovner ikke.

Har prøvd alle andre råd også, pusteteknikker, søvnrestriksjon, "tanketriks", men ikke noe fungerer.

Nå har jeg fått Seroquel 25mg (fikk synonympreparatet) og det fungerte "sånn passe". Jeg fikk faktisk sove, men hadde følelsen av å våkne opp veldig ofte. Har ikke helt kontrollen på hvor lenge jeg var våken av gangen.

Legen sa at jeg gjerne kunne doble til 50mg. Men har noen erfaringer som tilsier at dobbel dose = dobbel hangover? Var temmelig tung i hodet på morgenen etter 25mg.

Nå tar jeg en Circadin hver kveld ca. kl. 21 og tok da Seroquel en time senere. Legger meg rundt kl. 2300 og sovnet en gang mellom 2400 og 0030. 

Dere som har effekt av Seroquel, når tar dere den? Ved sengetid eller noen timer i forkant? Tar dere 25mg eller 50mg (eller enda mer?)

Seroquel har endret livet mitt til det bedre. Jeg har sovet dårlig siden ungdomsskolen, noe som fungerer dårlig for meg med BP. En uke med lite søvn og jeg er deprimert. 

Jeg bruker 50 mg. for søvn. Tar den 21:30, og da sover jeg som en stein natten igjennom. Sovner aldri etter 22:45. Ingen rusfølelse og ingen hangover. Jeg kommer aldri til å bruke Imovane igjen. Seroquel har gitt meg en mental ro i leggesituasjonen som nesten var emosjonell de første gangene. Har ikke lagt på meg et gram heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne uka prøvd meg litt frem med dose. Synes 25mg og 50mg fungerer "sånn passe". Jeg får sove, men det tar tid og jeg har ikke følelsen av å ha sovet veldig godt. Men jeg er ikke utslitt dagen etter heller, så jeg sover nok mer enn jeg føler at jeg gjør. Forsøkte med 100mg også, men det fungerte merkelig nok ikke i det hele tatt. Det er den ene av to ganger den siste uka hvor jeg måtte ty til en halv zopiklone. Det kan se ut som om jeg må holde meg under 100mg for effekt.

Fortsetter med 50mg ca. en times tid før jeg har tenkt til å sove også ser jeg. Men det er det eneste legemiddelet som jeg har hatt effekt av i det hele tatt bortsett fra zopiklone. Men hangover får jeg... Det er veldig tungt å stå opp og er groggy den første halvtimen, men det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sov ikke et minutt på dem. Fikk hjerterytmeproblemer, og harde raske hjerteslag. Klarte heller ikke trekke puste normalt når jeg lå ned. "Magen vrengte seg", syre langt oppi halsen.

Anonymkode: fa027...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Dette ble en lang tråd, men jeg håper noen tar seg tid til å lese... Har laget en liten "Too Long To Read"-oppsummering nederst..

 

Jeg tar sjansen på å vekke opp en tre år gammel tråd. Jeg har i grunnen ikke kommet noe lenger og blir bare mer og mer fortvilet. Etter denne tråden startet fast på Seroquel, etter litt utprøving, tok jeg 25mg ca. halvannen time før jeg skulle til sengs, og en 25mg til da jeg slukket lyset. Da fikk jeg sove i løpet av 60-90 minutter. Aldri før. Av og til fungerte ikke dette og måtte kompensere med 3,25mg Zopiklone i tillegg, men som oftest ikke. 

Men de gangene Seroquel virker, så slår den meg helt ut og det er ekstremt tungt å komme seg opp om morgenen. Vi har barn i huset og jeg våkner aldri av at de er syke e.l. lignende, det er det alltid kona som gjør og takk for det! Men én gang i fjor sommer skrek minstemann så høyt at selv jeg våknet og jeg sto opp for å gå til han. Deiset rett i gulvet og mistet bevisstheten. Kona ringe 113 og det ble konstantert ekstremt lavt blodtrykk og de satt IV og tok meg med på sykehuset. Legen der ble forferdet over at jeg to Seroquel for den "slår deg helt ut". 

 

Min opprinnelige lege var og er svært skeptisk til å skrive ut annet, f. eks Zopikline, Stilnoct eller annet, og jeg har nå byttet lege. Han er også like bestemt på at jeg ikke skal ta Seroquel, men er mer tilbøyelig til å gi Zopiklone. Men nå er problemet at jeg ikke har god effekt av den lenger heller. Natt til i dag la jeg meg ca. 2330 og tok 7,5mg Zopiklone. Da jeg fortsatt lå våken 90 minutter etter det, tok jeg en halv (altså 3,75mg), da den fortsatt ikke "tok" etter nye 90 minutter tok jeg enda en halv ca. kl. 0300. Så i natt har jeg tatt 15mg Zopiklone, noe jeg sikkert ikke burde, og i hvert fall ikke når jeg skal kjøre bil til jobb kl. 0800....

Men det er mer til denne historien. All dette stresset med søvn gjør meg svært deprimert. Har hatt flere perioder med sykemelding og forsøkt flere medikamenter. Først Remeron, fikk 30mg smeltetablett (den kan ikke deles) og oppleves grusom å ta. I tillegg får jeg ekstremt urolige bein når jeg skal sove, og da blir det i hvert fall ingen søvn. Deretter fikk jeg Venlafaxin, først 75mg, men da fikk jeg problemer med synet og klarte ikke å lese noen ting + at evnen til å få orgasme også forsvant helt. Ble satt ned til 37mg som hjalp for synet, men ikke for sexlivet. Min nye lege har nå skrevet ut Wellbutrin og de føler jeg meg fin med. Føler at de gjør dagene lettere, men de har jo bivirkning på søvn. Problemet nå er at jeg føler meg oppkvikket og våken når jeg skal legge meg og det blir umulig å finne ro. Har prøvd pusteteknikker, "mindfullness", apper av typen "Calm" osv. Men nei.

Prøvde meg også på det programmet det har stått litt om i avisene med å stå opp etter 20 minutter osv. Det fører til at jeg går natten igjennom uten søvn, for jeg har aldri sovnet på under 20 minutter noengang i hele mitt voksne liv.

TL:DR

Så status nå er at jeg har sluttet på Wellbutrin, og da kommer depresjonen tilbake. Zopiklone ser ut til å mistet effekten og jeg tør ikke å ta Seroquel pga. årsakene over. Har også blitt anbefalt å prøve Tolvon og har prøvd 10mg 2-3 timer før sengetid, men den har samme bivirkning som Remeron med urolige bein - og da blir det uansett ikke noen søvn, selv om Tolvon gjør meg sliten.

Så hva i alle dager skal jeg forsøke nå?? Det virker som om legen også ikke helt hva neste skritt her blir. Har ny smartklokke med "sleep tracker" og de viser våken frem til ca. 0300 hver natt og lett søvn frem til 0600. Jeg klarer ikke å holde ut lenge med dette. Begynner allerede å merke at jeg gjør rare ting i hverdagen, roter og glemmer.

Mer fortvilet enn noen gang før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2016 den 15.02, torrance skrev:

Er det noen som har erfaring med Seroquel for søvn? Jeg har kronisk søvnbesvær, innsovning. Jeg får ikke sove selv om jeg er stuptrøtt. Jeg bruker Zopiclone, tar en halv 7.5mg og sovner på 20 minutter. Det fungerer hver gang. Jeg hører andre si at det mister effekten etter noen uker, men jeg har brukt det i flere år, og det fungerer helt flott!

Legen min vil at jeg skal over på noe annet, og jeg har nå snart vært igjennom hele Felleskatalogen, Vallergan, Remeron, Tolvon, Nozinan, Atarax, Circadin... Ikke noe fungerer. Jeg blir trøtt, men sovner ikke.

Har prøvd alle andre råd også, pusteteknikker, søvnrestriksjon, "tanketriks", men ikke noe fungerer.

Nå har jeg fått Seroquel 25mg (fikk synonympreparatet) og det fungerte "sånn passe". Jeg fikk faktisk sove, men hadde følelsen av å våkne opp veldig ofte. Har ikke helt kontrollen på hvor lenge jeg var våken av gangen.

Legen sa at jeg gjerne kunne doble til 50mg. Men har noen erfaringer som tilsier at dobbel dose = dobbel hangover? Var temmelig tung i hodet på morgenen etter 25mg.

Nå tar jeg en Circadin hver kveld ca. kl. 21 og tok da Seroquel en time senere. Legger meg rundt kl. 2300 og sovnet en gang mellom 2400 og 0030. 

Dere som har effekt av Seroquel, når tar dere den? Ved sengetid eller noen timer i forkant? Tar dere 25mg eller 50mg (eller enda mer?)

Har tatt 375 vanlig og 100 depot. Prøver teappe ned. Sakte. 350 nå i tillegg til depot.  Starta på lavere dose, men det var dette som skulle til for å få meg til å sove natta gjennom. Depot blei putta på for.., jeg vet ikke om mot uro på dagen da jeg fallt ned fra siste hypomani eller søvn. Sov hele natta først med depot. Uroen forsvant med nok søvn. Bruker mindre Imovane nå enn da jeg brukte Tolvon. Pleier gå greit mtp hangover. Bare ikke ta for sent. Men dosene er jo individuelle. Hva man trenger.

Tar en halv til 1 time før jeg skal legge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel har blitt liggende urørt siden jeg sist fikk prøve den mot søvn for halvannet år siden. Jeg fikk prøve 100-200 mg og følte meg neddopet dagen derpå. Jeg fatter ikke at jeg for 7 år siden gikk på 1200 mg av den medisinen gitt i én dose på kveldstid...

Jeg har hatt god effekt av 50 mg Truxal (har gradvis kunnet redusere fra 100 mg) og i en periode la jeg til 10 mg Zyprexa, men ikke det siste året. Jeg var blant heldige som ikke fikk vektøkning av Zyprexa.

Det virker som om det stresser deg veldig, @Torrance, at du ikke får sove og at du bekymrer deg veldig for dette når kvelden og natten kommer. Det er jo forståelig, men kanskje det vil bedre seg i seg selv om du klarer å få et mer avslappet forhold til søvn og sovesituasjon. Det å bli stresset for å ikke få sove kan i seg føre til at man ikke får sove. Jeg var der selv en gang... Den klokken som registrerer søvnen ville jeg tatt av meg for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2016 den 15.02, torrance skrev:

Er det noen som har erfaring med Seroquel for søvn? Jeg har kronisk søvnbesvær, innsovning. Jeg får ikke sove selv om jeg er stuptrøtt. Jeg bruker Zopiclone, tar en halv 7.5mg og sovner på 20 minutter. Det fungerer hver gang. Jeg hører andre si at det mister effekten etter noen uker, men jeg har brukt det i flere år, og det fungerer helt flott!

Legen min vil at jeg skal over på noe annet, og jeg har nå snart vært igjennom hele Felleskatalogen, Vallergan, Remeron, Tolvon, Nozinan, Atarax, Circadin... Ikke noe fungerer. Jeg blir trøtt, men sovner ikke.

Har prøvd alle andre råd også, pusteteknikker, søvnrestriksjon, "tanketriks", men ikke noe fungerer.

Nå har jeg fått Seroquel 25mg (fikk synonympreparatet) og det fungerte "sånn passe". Jeg fikk faktisk sove, men hadde følelsen av å våkne opp veldig ofte. Har ikke helt kontrollen på hvor lenge jeg var våken av gangen.

Legen sa at jeg gjerne kunne doble til 50mg. Men har noen erfaringer som tilsier at dobbel dose = dobbel hangover? Var temmelig tung i hodet på morgenen etter 25mg.

Nå tar jeg en Circadin hver kveld ca. kl. 21 og tok da Seroquel en time senere. Legger meg rundt kl. 2300 og sovnet en gang mellom 2400 og 0030. 

Dere som har effekt av Seroquel, når tar dere den? Ved sengetid eller noen timer i forkant? Tar dere 25mg eller 50mg (eller enda mer?)

Jeg bruker 3 ganger 50mg seroquel, men jeg tar det dobbelte og sliter likevel med å få sove. Får ingen hangover, men de pillene kunne like gjerne ha vært sukkertøy for min del. Nå skal det sies at jeg er ex-misbruker av hovedsakelig heroin( vet ikke om det har noen betydning), men jeg har ekstrem høy toleranse og jeg tror det bare er å gi opp håpet om å finne det "perfekte"medikament  som kan fikse søvnen min.. Har testet en hel haug jeg også.. ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...