Gå til innhold

hvordan få råd til å benytte fedrekvoten?


ferielysten

Anbefalte innlegg

Hei Irene!

Jeg har nå svangerskapspermisjon og ønsker å reise bort en måned med hele familien. Hvordan skal jeg få til dette? Tenkte å reise mens far tok fedrekvoten. Har forstått det slik at da får kun far utbetalt lønn og ikke jeg. Man kan jo ikke leve av en inntekt! Ringte sosialkontoret og de sa at det er vanlig å ta ut feriepengene denne måneden. Jeg har ikke andre feriepenger oppspart enn de jeg får av svangerskapspengene, trygdekontoret nekter å betale ut disse før mai måned. kan de det? Fars arbeidsgiver (kommunen) nekter å utbetale hans feriepenger før han tar ut ferie i sommer, tar han ut ferie nå må han betale skatt av de? Kan dette være riktig når han tjente de opp i 2001? Jeg jobbet gjennom vikarbyrå i 2001 og fikk sparken da jeg ble gravid. Var arbeidsledig og måtte ta ut 12 uker før permisjon for å greie meg økonomisk? Jeg har vel ikke krav på ferie da? Hva skal vi gjøre for å kunne reise på ferie, strekke permisjonen, eller i det hele tatt kunne benytte oss av fedrepermisjonen? Er det kun de rike pappaene som skal få være hjemme med sine små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Er det kun de rike pappaene som skal få være hjemme med

sine små?"

Nå skjønner jeg ingenting. Han får jo lønn i permisjonstiden, hvorfor har dere ikke råd til å ha ham hjemme da ?

At dere evt. ikke har råd til å reise på lang ferie hele familien er en annen sak. Det er det mange som ikke har, og du mener vel ikke at det er det offentliges ansvar å finansiere ferie for dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det kun de rike pappaene som skal få være hjemme med

sine små?"

Nå skjønner jeg ingenting. Han får jo lønn i permisjonstiden, hvorfor har dere ikke råd til å ha ham hjemme da ?

At dere evt. ikke har råd til å reise på lang ferie hele familien er en annen sak. Det er det mange som ikke har, og du mener vel ikke at det er det offentliges ansvar å finansiere ferie for dere ?

Du har nok misforstått...

Jeg lurer bare på om hvordan man kan benytte seg av fedrekvoten hvis man kun skal leve på en inntekt! Jeg er som nevnt arbeidsledig..... (jobbet som vikar 8 timer dagen, ved siden av studiene....) Du skjønner at man har ikke så mange rettigheter når man ikke er fast ansatt. Om jeg er hjemme eller på ferie spiller ingen rolle. En inntekt er for lite! Spørsmålet dreide seg derfor om vi kan ha krav på feriepenger nå, hvis det var vanskelig å forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok misforstått...

Jeg lurer bare på om hvordan man kan benytte seg av fedrekvoten hvis man kun skal leve på en inntekt! Jeg er som nevnt arbeidsledig..... (jobbet som vikar 8 timer dagen, ved siden av studiene....) Du skjønner at man har ikke så mange rettigheter når man ikke er fast ansatt. Om jeg er hjemme eller på ferie spiller ingen rolle. En inntekt er for lite! Spørsmålet dreide seg derfor om vi kan ha krav på feriepenger nå, hvis det var vanskelig å forstå!

Ja, men jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være vanskelig å klare seg på en inntekt, men hjelper det noe om mannen din jobber istedenfor å være hjemme med lønn, da ? Du har jo fortsatt ingen inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok misforstått...

Jeg lurer bare på om hvordan man kan benytte seg av fedrekvoten hvis man kun skal leve på en inntekt! Jeg er som nevnt arbeidsledig..... (jobbet som vikar 8 timer dagen, ved siden av studiene....) Du skjønner at man har ikke så mange rettigheter når man ikke er fast ansatt. Om jeg er hjemme eller på ferie spiller ingen rolle. En inntekt er for lite! Spørsmålet dreide seg derfor om vi kan ha krav på feriepenger nå, hvis det var vanskelig å forstå!

Må si som Atene at jeg ikke helt skjønner problemet. Dere kan jo så klart velge å la pappaen gi avkall på sine uker hvis det føles så vanskelig for han å ta dem, men du får jo ikke overta dem(siden han har mulighet til å ta dem), så det eneste som skjer da er at den økonomiske situasjonen deres vil bli akkurat den samme i de 4 ukene det er snakk om, men pappaen må da være på jobb i stedet for å være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være vanskelig å klare seg på en inntekt, men hjelper det noe om mannen din jobber istedenfor å være hjemme med lønn, da ? Du har jo fortsatt ingen inntekt.

Nå har vi to inntekter. Mine fødselspenger og hans lønn. Tar han lovfestet 4 uker permisjon har vi kun en inntekt. Kan vi da ta ut oppsparte feriepenger fra ifjor? Det er spørsmålet! Det er jo tross alt ikke det offentliges penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi to inntekter. Mine fødselspenger og hans lønn. Tar han lovfestet 4 uker permisjon har vi kun en inntekt. Kan vi da ta ut oppsparte feriepenger fra ifjor? Det er spørsmålet! Det er jo tross alt ikke det offentliges penger.

Du mener om du kan ta ut feriepenger mens han har permisjon ? Det var ikke den delen jeg kommenterte. For å oppfriske kommenterte jeg følgende:

"Er det kun de rike pappaene som skal få være hjemme med sine små?"

Hjemme har han råd til å være, han får jo lønn uansett. Det dere muligens ikke har råd til, er å ha fri samtidig og reise bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet ikke helt sikkert om dette er riktig, men jeg tror arbeidsgiver kan si at de betaler ut feriepenger når man avvikler ferie. Men å si at de skal ta skatt av det for å betale ut før, det tror jeg er tull. Men sjekk med personalhåndboken, kommuner og offentlige instanser har ofte en slik.

Hvis du er arbeidsledig og ikke har noen jobb, har vel du antakelig krav på arbeidsledighetstrygd. Ta kontakt med arbeidskontoret og sjekk opp dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet ikke helt sikkert om dette er riktig, men jeg tror arbeidsgiver kan si at de betaler ut feriepenger når man avvikler ferie. Men å si at de skal ta skatt av det for å betale ut før, det tror jeg er tull. Men sjekk med personalhåndboken, kommuner og offentlige instanser har ofte en slik.

Hvis du er arbeidsledig og ikke har noen jobb, har vel du antakelig krav på arbeidsledighetstrygd. Ta kontakt med arbeidskontoret og sjekk opp dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Du kan jo melde deg arbeidssøkende og se om du får jobb? Da kan du jobbe (deler av) den perioden han har fedrekvoten.

Utbetaling av feriepenger og spørsmål om skatt kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...