Gå til innhold

rettigheter som far?


Gjest uten nick

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick

Har hatt barnet så ofte som mulig, uten noe "fast" opplegg.Nå vil jeg ha faste rutiner og anser annenhver uke som et greit forslag.Nei, sier mor, da mister hun en masse penger.Ok, da kan vi gå til megling!?Nei, då må barnet(5år) få ro på seg-nå får jeg bare en dag i uka og annenhver helg(det som jeg har krav på).Hm??Har jeg som far RETT på noe mer?Kan virkelig en mor få lov til å være vrang?Skjønner ikke`no jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn hadde jeg det også. Med en gang det ble snakk om at jeg skulle få det på "papiret" at jeg hadde ungene like mye og mange ganger mer. Han ville ikke skrive under på at han skulle få færre penger og dermed bli nødt til å flytte, så klart! Så da fortsatte jeg å betale, mens jeg fikk på papiret at vi hadde delt omsorg.

Det syns jeg det var verdt!

Da jeg så fikk veldig forandret økonomi tok vi et møte sammen med Trygdesjefen, og ble enige om fordeling av kronene. Det er lurt å snakke med en tredjeperson som KAN reglene! :-)

..og etter det har jeg ikke betalt bidrag, men han har beholdt skattefordeler, fradragsregler og barnetrygdene.

Man må se på økonomien og barna adskilt, tror jeg!

Hvem har sagt at verden er rettferdig? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at du vil stille opp for barnet ditt, jeg.

Jeg ville krevd mekling. Samtidig ville jeg i det lengste unngått krangel og rettsak, fordi det VIL gå ut over barnet. Men krev at moren møter på mekling. Du er jo barnets far, og dine argumenter bør også veie mye, når det gjelder barnets ve og vel. For det er jo barnet som er den viktigste part her, ikke sant?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver og joda du har rettigheter. Du skriver at du vil ha barnet annehver uke, men at dette ikke lar seg gjør for mor mister masse penger. Regner med at det her er snakk om at mor går på overgangsstønda gjennom trygdekontoret. dersom så er tilfelle vil hun ikke miste denne stønaden dersom du har barnet boende hos deg annenhver uke. Det har seg slik at du må ha barnet over 50 % av tiden for at dette skal skje og dersom du f.eks. henter barnet lørdag morgen og levere det fredag ettermiddag, regnes dette som seks dager....trygdekontoret har noen merkelige måter å regne ut dette på ser du.

Dersom det er slik at hun ikke går med på at du har barnet hos deg annenhver uke pga. at hun er redd for å miste barnebidrag så er loven slik at dersom dere har delt omsorg så skal begge betale bidrag. Tro det eller ei, men du må betale til "mor" og hun til deg......

Ta kontakt med trygdekontoret der du bor, de kan gi deg full informasjon om dette. Ville nok forsøkt dette før jeg tok til andre tiltak.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Jeg vil anbefale deg å kontakte Familiekontoret for samtale med en 3.person der dere to foreldre deltar. De har god erfaring med foreldresamarbeid.

Det vil ikke virke så provoserende på mor som at du ber om mekling straks. Dersom ikke samtalen(e) fører frem til enighet og avtale, har du likevel muligheten til å begjære mekling.

Delt omsorg fordrer godt samarbeidsklima mellom foreldre og at dere bor i nærheten av hverandre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten nick

Sånn hadde jeg det også. Med en gang det ble snakk om at jeg skulle få det på "papiret" at jeg hadde ungene like mye og mange ganger mer. Han ville ikke skrive under på at han skulle få færre penger og dermed bli nødt til å flytte, så klart! Så da fortsatte jeg å betale, mens jeg fikk på papiret at vi hadde delt omsorg.

Det syns jeg det var verdt!

Da jeg så fikk veldig forandret økonomi tok vi et møte sammen med Trygdesjefen, og ble enige om fordeling av kronene. Det er lurt å snakke med en tredjeperson som KAN reglene! :-)

..og etter det har jeg ikke betalt bidrag, men han har beholdt skattefordeler, fradragsregler og barnetrygdene.

Man må se på økonomien og barna adskilt, tror jeg!

Hvem har sagt at verden er rettferdig? :-)

Takk for alle svarene, akkurat nå vil jeg ikke krangle(igjen) så vi får vente å se.Verden er urettferdig!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver og joda du har rettigheter. Du skriver at du vil ha barnet annehver uke, men at dette ikke lar seg gjør for mor mister masse penger. Regner med at det her er snakk om at mor går på overgangsstønda gjennom trygdekontoret. dersom så er tilfelle vil hun ikke miste denne stønaden dersom du har barnet boende hos deg annenhver uke. Det har seg slik at du må ha barnet over 50 % av tiden for at dette skal skje og dersom du f.eks. henter barnet lørdag morgen og levere det fredag ettermiddag, regnes dette som seks dager....trygdekontoret har noen merkelige måter å regne ut dette på ser du.

Dersom det er slik at hun ikke går med på at du har barnet hos deg annenhver uke pga. at hun er redd for å miste barnebidrag så er loven slik at dersom dere har delt omsorg så skal begge betale bidrag. Tro det eller ei, men du må betale til "mor" og hun til deg......

Ta kontakt med trygdekontoret der du bor, de kan gi deg full informasjon om dette. Ville nok forsøkt dette før jeg tok til andre tiltak.

Lykke til

"Dersom det er slik at hun ikke går med på at du har barnet hos deg annenhver uke pga. at hun er redd for å miste barnebidrag så er loven slik at dersom dere har delt omsorg så skal begge betale bidrag. Tro det eller ei, men du må betale til "mor" og hun til deg...... "

Vet ikke hvor du har dette fra jeg, men det stemmer ihvertfall ikke for alle.. Kjenner par med delt omsorg med helt andre ordninger, det vanligste er vel at ingen betaler bidrag, at de får hver sin barnetrygd, og deler på alle utgifter som klær, fritidsaktiviteter, konfirmasjon etc..

Det er helt sikkert andre regler hvis den ene går på trygd av ett eller annet slag, men hvis begge jobber tror jeg ikke man skal betale bidrag til hverandre.... Bidraget skal jo gå til å forsørge et barn man ikke bor sammen med, ikke til din ex....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom det er slik at hun ikke går med på at du har barnet hos deg annenhver uke pga. at hun er redd for å miste barnebidrag så er loven slik at dersom dere har delt omsorg så skal begge betale bidrag. Tro det eller ei, men du må betale til "mor" og hun til deg...... "

Vet ikke hvor du har dette fra jeg, men det stemmer ihvertfall ikke for alle.. Kjenner par med delt omsorg med helt andre ordninger, det vanligste er vel at ingen betaler bidrag, at de får hver sin barnetrygd, og deler på alle utgifter som klær, fritidsaktiviteter, konfirmasjon etc..

Det er helt sikkert andre regler hvis den ene går på trygd av ett eller annet slag, men hvis begge jobber tror jeg ikke man skal betale bidrag til hverandre.... Bidraget skal jo gå til å forsørge et barn man ikke bor sammen med, ikke til din ex....

Cold har nok hørt om det som både familiekontorene og trygdekontorene sier - om man har 2 barn. Da skriver man 1 barn på hver adresse, og betaler hverandre bidrag, ENDA man egentlig har delt omsorg. Dette gjør at BEGGE får status som enslige forsørgere......det er å omgås loven!..men blir praktisert ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cold har nok hørt om det som både familiekontorene og trygdekontorene sier - om man har 2 barn. Da skriver man 1 barn på hver adresse, og betaler hverandre bidrag, ENDA man egentlig har delt omsorg. Dette gjør at BEGGE får status som enslige forsørgere......det er å omgås loven!..men blir praktisert ofte!

Nei, det som cold sier, er faktisk relativt vanlig. Hvis man har delt omsorg, sier loven at bidraget skal fastsettes "ved skjønn". Mange trygdekontorer praktiserer dette ved nettopp å fastsette bidrag for begge, jeg kjenner flere skilte som har en slik ordning.

Men jeg ser ikke hvordan det kan brukes til å trøste eksen til ham som spør her. Selv om hun fortsatt vil få bidrag, vil hun også måtte betale, og sitter da kun igjen med et eventuelt mellomlegg. Det økonomiske argumentet for å unngå delt omsorg har hun fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det som cold sier, er faktisk relativt vanlig. Hvis man har delt omsorg, sier loven at bidraget skal fastsettes "ved skjønn". Mange trygdekontorer praktiserer dette ved nettopp å fastsette bidrag for begge, jeg kjenner flere skilte som har en slik ordning.

Men jeg ser ikke hvordan det kan brukes til å trøste eksen til ham som spør her. Selv om hun fortsatt vil få bidrag, vil hun også måtte betale, og sitter da kun igjen med et eventuelt mellomlegg. Det økonomiske argumentet for å unngå delt omsorg har hun fortsatt.

Du har så klart rett! *s* Jeg var nok for ivrig. STEMMER DET!

Exen og jeg har regnet ut selv at han skal ha et lite overskytende -fordi jeg tjener bedre.....og det har vi latt bli med at han får all barnetrygd og fradrag etc. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...