Gå til innhold

Angst (NHD): Hvordan overtale fastlegen til å øke benzo dosering?


TonyTP

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan legen stoppe doseøkningene for diisse det gjelder. Det skal ikke gå ut over andre.

Men helvetespreparatet SSRI skriver de ut over ev lav sko. Lurer på hvor mange liv det har ødelagt.

Anonymkode: e7501...7d5

Jeg forstår. Det er ikke lett.. Håper nhd kan si litt om hvorfor det er slik. 

Nå får jeg legge meg. Prøv å få deg litt søvn du også, god natt :) 

Anonymkode: 6907c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Det er ikke lett.. Håper nhd kan si litt om hvorfor det er slik. 

Nå får jeg legge meg. Prøv å få deg litt søvn du også, god natt :) 

Anonymkode: 6907c...889

Får nok ikke sove før 04-05.

så sånn er det.

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt 15 mg morgen, og delt siste 15 mg i to doser, hvis jeg var deg.

Da får du ro til å komme i gang med dagen, og samtidig litt hjelp utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i noen ekstra tabletter ved å kjøpe illegalt. 

Det enkle er ofte det beste, og det ville jo vært dramatisk ille om en lege skrev ut mer enn til minimumens eksistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville tatt 15 mg morgen, og delt siste 15 mg i to doser, hvis jeg var deg.

Da får du ro til å komme i gang med dagen, og samtidig litt hjelp utover dagen.

Det har han gjort. 

Anonymkode: 6907c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Petterx skrev:

Få tak i noen ekstra tabletter ved å kjøpe illegalt. 

Det enkle er ofte det beste, og det ville jo vært dramatisk ille om en lege skrev ut mer enn til minimumens eksistens.

Synes kanskje det er en dårlig ide å støtte organisert kriminalitet, betale 25 kr pr pille, risikere straff og ikke minst det moralske aspektet rundt saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Petterx skrev:

Få tak i noen ekstra tabletter ved å kjøpe illegalt. 

Det enkle er ofte det beste, og det ville jo vært dramatisk ille om en lege skrev ut mer enn til minimumens eksistens.

Hadde aldri, under noen omstendigheter, puttet i meg piller kjøpt på gata uansett hvor ekte selgeren påstod at de var. Det er mye av kopimedisiner, og da mener jeg ikke generika. 

Ser i tillegg for meg at det kan være negativt for fremtidig behandling. Om det skulle glippe ut av en pasient at vedkommende har kjøpt mer av et preparat illegalt fordi den ordinerte dosen opplevdes som for lav, vil en restriktiv lege kunne tenke at pasienten ikke er skikket til å la seg behandle med vanedannende medisiner. Noen vil kanskje kalle det et rusproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror nok at legene hadde gitt folk benzo hvis det ikke var avhengigeskapende og at man måtte opp i "stadig" høyere dose for å få effekt. Så jeg tror ikke det skyldes mangel på velvilje - det skyldes vel heller ansvarlige og dyktige leger. Men jeg forstår frustrasjonen og problemet. 

Anonymkode: 6907c...889

Det er langtfra slik for alle, og det er ikke mindre avhengighetsskapende/mindre toleranseutviklende om man er i jobb. Ang ansvarlige og dyktige leger, så er det både og. Jobb eller ei, om man har hatt langvarige, sterke plager og forsøkt behandling i årevis med antidepressiver og terapi, uten nevneverdige resultat, og i tillegg er et "ansvarlig individ" uten misbruksproblematikk, bør man ta til vettet og skrive ut benzo i forsvarlige doser. Leger og psykiatere skal ikke være NAV's forlengede arm, men først og fremst hjelpe pasienten med virksom behandling for sin (p)sykdom. Får man dette, blir det også mer mulig å stå i jobb/komme i arbeid.

Anonymkode: 7e441...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, issomethingwrong said:

Synes kanskje det er en dårlig ide å støtte organisert kriminalitet, betale 25 kr pr pille, risikere straff og ikke minst det moralske aspektet rundt saken?

Forstår godt hvorfor noen til slutt ser seg nødt til å gjøre dette. Ansvaret, inkl. det moralske, ligger hos benzofobe helsepolitikere og leger/psykiatere. 

Anonymkode: 7e441...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg får så mye rivotril jeg vil ha. Aldri fått nei av FL, men av vikarer har jeg fått nei. Men da bare venter jeg til fastlegen er tilbake. Jeg har slutta med det da. IMO hjelper ikke benzo annet enn som "brannslukker". Jeg har tatt 1 mg rivotril ett par tre ganger i uka over mange år, til jeg sluttet helt for 2 år siden.

 

Jeg har "psykoseproblematikk" og er ufør, så jeg tenker de tenkte det ikke kunne gjøre noe ytterligere skade.

 

Det er nok av eksempler på dette forummet, om folk som har fått store problemer da de har hatt slike leger som "skriver ut nok"...

Anonymkode: bf136...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, AnonymBruker said:

Hmm. Jeg får så mye rivotril jeg vil ha. Aldri fått nei av FL, men av vikarer har jeg fått nei. Men da bare venter jeg til fastlegen er tilbake. Jeg har slutta med det da. IMO hjelper ikke benzo annet enn som "brannslukker". Jeg har tatt 1 mg rivotril ett par tre ganger i uka over mange år, til jeg sluttet helt for 2 år siden.

 

Jeg har "psykoseproblematikk" og er ufør, så jeg tenker de tenkte det ikke kunne gjøre noe ytterligere skade.

 

Det er nok av eksempler på dette forummet, om folk som har fått store problemer da de har hatt slike leger som "skriver ut nok"...

Anonymkode: bf136...c3d

Å få så mye Rivotril man vil ha, er nok ikke helt vanlig, og heller ikke som skal forekomme etter min mening. Benzo skal legen føre en streng kontroll med mht økning i bruk osv. Men jeg ser ikke problemet med å at noen står på en lav dose benzo, om de føler det hjelper dem, og ingenting annett har hjulpet.

Leger som "gir f...", er jo dypt bekymringsverdig. Men det er tydeligvis en del som har problemer med selv å få utskrevet en liten og forsvarlig dose benzo. 

Det er trist med alle som får problemer med misbruk av mat, alkohol, benzo osv. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg eller du har eller får en slik problematikk. Ser ikke problemet så lenge man kontrollerer bruken. 

Anonymkode: 7e441...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg sikkert ikke mer om ett par 2mg 100stk glass i året. Da så jeg var kanskje litt upresis. Men det er fortsatt ganske mye. Når man hører om folk som ikke får en moderat dose sobril....

 

Men jeg er jo allerede ufør, og har ikke misbruk som del av min "sykdom".

Anonymkode: bf136...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Nå spurte jeg sikkert ikke mer om ett par 2mg 100stk glass i året. Da så jeg var kanskje litt upresis. Men det er fortsatt ganske mye. Når man hører om folk som ikke får en moderat dose sobril....

 

Men jeg er jo allerede ufør, og har ikke misbruk som del av min "sykdom".

Anonymkode: bf136...c3d

Det er sikkert en god grunn til at du får utskrevet det, og legen forstår sikkert at det ikke er noen fare med deg og Rivotril. :) Tenkte vel mer generelt på leger som skrev ut bokstavelig talt nesten ubegrenset, til personer som ikke klarer å begrense bruk/holde bruken innenfor hva som er forsvarlig. 

 

Anonymkode: 7e441...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har du prøvd 10 mg x 3?

Du er en slik kar hvor jeg, som er restriktiv på benzo, ville gitt deg 15 mg x 3. Fordi: Du har prøvd ut SSRI/SNRI, du har prøvd ut nok psykoterapi, du er 40 år og du er i jobb. Og fordi det er dette med virketiden som du korrekt nevner.

Samtidig ville jeg gjort det klart for deg allerede nå, at økning over 15 x 3 på et senere tidspunkt vil være uaktuelt.

Det er nok det med virketiden, og dette på/av som ville vært utslagsgivende for min beslutning.

Lykke til :-)

Denne fjorde litt vondt; Om man fyller alle kriteriene du nevner her, og har presset seg maksimalt for å klare utdanning og jobb, men likevel ble ufør - kunne du da skrevet ut Sobril likevel? Eller er alle uføre diskvalifisert? Jeg får Sobril fast selv om jeg er ufør. Innsovingstabletter også. Jeg hadde ikke orket å leve om jeg ikke hadde fått noe å dempe angsten med. Det er ikke noe jeg bare hevder, det er sannheten. Jeg har hatt flere forsøk. Jeg er allerede på kanten, og det å ha noe som lindrer ekstrem angst er helt avgjørende for at jeg skal orke å leve. Målet på lang sikt er selvsagt at terapien (som jeg er så takknemlig for at jeg fremdeles får) skal hjelpe så jeg ikke trenger Sobril. 

Håper du orker å svare.

Anonymkode: d6bcf...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne fjorde litt vondt; Om man fyller alle kriteriene du nevner her, og har presset seg maksimalt for å klare utdanning og jobb, men likevel ble ufør - kunne du da skrevet ut Sobril likevel? Eller er alle uføre diskvalifisert? Jeg får Sobril fast selv om jeg er ufør. Innsovingstabletter også. Jeg hadde ikke orket å leve om jeg ikke hadde fått noe å dempe angsten med. Det er ikke noe jeg bare hevder, det er sannheten. Jeg har hatt flere forsøk. Jeg er allerede på kanten, og det å ha noe som lindrer ekstrem angst er helt avgjørende for at jeg skal orke å leve. Målet på lang sikt er selvsagt at terapien (som jeg er så takknemlig for at jeg fremdeles får) skal hjelpe så jeg ikke trenger Sobril. 

Håper du orker å svare.

Anonymkode: d6bcf...883

Spiller det noen rolle egentlig, om du ville fått sobril av NHD eller ikke? Du får jo sobril fast av legen din. 

Anonymkode: 6907c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne fjorde litt vondt; Om man fyller alle kriteriene du nevner her, og har presset seg maksimalt for å klare utdanning og jobb, men likevel ble ufør - kunne du da skrevet ut Sobril likevel? Eller er alle uføre diskvalifisert? Jeg får Sobril fast selv om jeg er ufør. Innsovingstabletter også. Jeg hadde ikke orket å leve om jeg ikke hadde fått noe å dempe angsten med. Det er ikke noe jeg bare hevder, det er sannheten. Jeg har hatt flere forsøk. Jeg er allerede på kanten, og det å ha noe som lindrer ekstrem angst er helt avgjørende for at jeg skal orke å leve. Målet på lang sikt er selvsagt at terapien (som jeg er så takknemlig for at jeg fremdeles får) skal hjelpe så jeg ikke trenger Sobril. 

Håper du orker å svare.

Anonymkode: d6bcf...883

Det er klart ekte arbeidsfolk blir prioritet. Er du trygda kommer du bakert i køen.

Anonymkode: 7a8a2...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle egentlig, om du ville fått sobril av NHD eller ikke? Du får jo sobril fast av legen din. 

Anonymkode: 6907c...889

Hehe, nei. Jeg tror jeg ganske raskt ville kommet i konflikt med NHD, ut fra inntrykket jeg før her inne. Men det betyr ikke at jeg ikke tror han er en dyktig fagperson. Men han er kanskje litt for kynisk på en måte? Sorry om jeg nå beskriver en person jeg ikke kjenner, annet enn fra svar her inne.

En ufør kan jo også ha så stor angst at det er umulig å leve et liv med et minimum av livskvalitet. Og da skal man nektes litt Sobril, fordi man har blitt ufør (jeg var i jobb en gang, jeg også, inntil jeg ikke klarte mer).

Anonymkode: d6bcf...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart ekte arbeidsfolk blir prioritet. Er du trygda kommer du bakert i køen.

Anonymkode: 7a8a2...20a

Joda, jeg er klar over det. Men har likevel erfart at ikke alle tenker sånn. Jeg vil gjerne i fremtiden klare å komme litt tilbake og bli en som bidrar. Om det er mulig, vet jeg ikke, men det er vondt at livet er blitt slik som nå.

Anonymkode: d6bcf...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, AnonymBruker said:

Joda, jeg er klar over det. Men har likevel erfart at ikke alle tenker sånn. Jeg vil gjerne i fremtiden klare å komme litt tilbake og bli en som bidrar. Om det er mulig, vet jeg ikke, men det er vondt at livet er blitt slik som nå.

Anonymkode: d6bcf...883

Du virker som en fin person, og bidrar nok med det. :) Det finnes nok av folk som er arbeidsføre/i arbeid som ikke har hodet og hjertet på rett plass, og river ned andre mennesker og koster samfunnet kr og lidelse med det. Hold ut! Ting kan forandre seg gradvis, og er jo mer mulig med positive forandringer med den innstillingen du har. :) 

Anonymkode: 7e441...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...