Gjest usikker Skrevet 16. januar 2002 Skrevet 16. januar 2002 Har et barn som er allergisk. Har nå gjennomført en såkalt lappetest, hvor ulike stoffer (bl.a. hvete, soya, egg, melk etc.) ble påført en type "plaster" og klistret på ryggen. To av disse testene skulle gi positivt res. og en skulle gi negativt res. for å kunne sammenlikne med de andre stoffene som ble påført. Men ingenting ga utslag, ikke en gang de som skulle gi positivt svar. Ved prikktest fikk vi jo positivt svar i hvertfall på den kontrollen som skulle gi positivt res. Er lappetester mer usikkert? Og hvorfor gir disse to ulike testene så usikre svar uansett på små barn? Jeg har alltid blitt fortalt at det er ikke sikert at vi får noe positive res. men det betyr ikke at barnet ikke reagerer på de ulike stoffene. Hvorfor er det sånn? Og hvor gamle må barn være for at prikktester og evt. lappetester skal være pålitelige? Noen andre tester som gir bedre og sikrerer svar, eller er allergiere vanskelig å teste ut sånn generelt? Takknemlig for svar. 0 Siter
Gjest usikker Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Resultatene av lappetesten var positive utslag, ikke negative som først antatt. Alt slo ut bortsett i fra egg. Hvor sannsylig er det at en slik lappetest er sikker? For det vil jo med andre ord si at vårt barn reagerer på mye... Og jeg som syntes det så ut som om alt var negativt... Men jeg lurer uansett på hvor sikre slike undersøkelser er. Er positivt svar alltid positivt, og negativt svar alltid negativt? Jeg synes vi fikk veldig tvetydige svar av sykepleier som leste av resultatene i dag, når vi spurte om dette. Håper noen kan svare meg, selv om resultatene ble stikk motsatt av hva jeg skrev i det første inlegget! 0 Siter
vin Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Resultatene av lappetesten var positive utslag, ikke negative som først antatt. Alt slo ut bortsett i fra egg. Hvor sannsylig er det at en slik lappetest er sikker? For det vil jo med andre ord si at vårt barn reagerer på mye... Og jeg som syntes det så ut som om alt var negativt... Men jeg lurer uansett på hvor sikre slike undersøkelser er. Er positivt svar alltid positivt, og negativt svar alltid negativt? Jeg synes vi fikk veldig tvetydige svar av sykepleier som leste av resultatene i dag, når vi spurte om dette. Håper noen kan svare meg, selv om resultatene ble stikk motsatt av hva jeg skrev i det første inlegget! For å si det slik ; datteren min tok en slik test OG den viste at hun reagerte på erter Bla ...noe som hun spiser ganske ofte uten noen som helst raksjon!! 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Kjære usikker En lappetest er en test på en type allergisk reaksjon som kommer forsinket, som ved kontakteksem. De senere årene har man sett at ved atopisk eksem hos små barn kan det ved siden av straksallergi også være en komponent av forsinket allergi slik at i noen tilfeller kan man finne positive lappetester mot f.eks. matvarer som kan ha betydning for eksemet. Lappetesten på matvarer er ikke standardisert slik at det er svært viktig at den som utfører den har erfaring med testen, ellers kan resultatene lett feiltolkes. Hvis en positiv lappetest slår ut på matvarer som det overhodet ikke er mistanke til kan forverre eksemet, ja så må resultatet tolkes med forsiktighet. Tester, og da mener jeg alle slags tester, er ikke alene diagnostiske, men de kan gi verdifulle bidrag til diagnosen sammen med den kliniske vurderingen. Prikktesten brukes også ved atopisk eksem da mange barn med atopisk eksem er allergikere og i noen tilfeller har allergiene betydning for eksemet. Dette gjelder først og fremst de minste barne ( Jeg vet at dette er vanskelig å forstå, men det er veldig viktig at man ikke stoler blindt på tester, men bruker dem som en veiledning til diagnose sammen med kliniske betraktninger. Hvis et barn slår ut i prikktest eller lappetest på f.eks. hvete betyr det ikke at barnet ikke kan spise bakverk med hvete - det betyr det først hvis det kan vises i kostforsøk at hvete i bakverk fører til forverrelse av sykdommen (f.eks. eksemet). Når en slik allergitest (prikk eller lappetest eller begge deler) er utført må legen og pasienten/ foreldrene sammen finne ut hva som har betydning og hva som ikke har betydning for plagene. Ikke under noen omstendigheter må pasienten få meg seg en lang liste over positive tester for selv å rydde opp i hva som skal unngås og hva ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.