Gå til innhold

Hva er forskjell mellom tavngs selvmordstanker og selvmordstanker ??


Gutt1986

Anbefalte innlegg

Hei , jeg har slitet med tvangstanker og startet med cipralex 10 mg til 20 mg per dag i 3 mnd , deretter bråsluttet jeg og det gikk bra noen uker, men så kom det tvangs selvmordstanker, det kan være altfra tanker om å hoppe ut av soverom vinduet/ veranda , hoppe foren t-banen / trikke ( løpe midt i det mens den kjører , kun tanker ) Men jeg vil jo ikke dø , hvertfall ikke på den grusomme måten , jeg vil jo leve til jeg blir 100 år og dø naturlig !! Hva er årsaken at jeg får tvangs selvmordstanker ?? Kan man bli kvitt det bort for godt ?? Går på Brintellix 20 mg per dag !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved tvangstanker er en redd for at en skal gjøre noe en egentlig ikke ønsker skal skje.

Ved reelle selvmordstanker har en et dødsønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev jo ikke tvangstanker,men tvangsselvmordstanker.Har hatt begge.

Kjære NHD.Når kan jeg regne med å få Psykolog eller Psykiater? Etter at far og mor døde i 2005.har jeg slitt med dyp sorg og ensomhet.Julen var værst,siden jeg var hos de i Son 23-25/12 hvert år.Enebarn har det ille.Jeg mangler helt sosiale antenner og klarer ikke normal omgang med kvinner.De er enten "for deilige" eller for stygge.Enten vil jeg kaste meg over de,eller kaste de ut/bort.Nå for tiden elsker jeg Helene Bøksle av hele mitt hjerte,enda hun er knapt 30.

Iver Høy på Grorud sovnet når jeg snakket med ham og han måtte slutte ca 1997 eller noe.Han syklet til og fra jobben,og jeg misundte ham ikke.Han gav meg diagnosen Ustabil personlighets forstyrrelse.Jeg gav meg selv diagnosen bipolar siden så mange av mine venner mente det.

Zoloft 100 mg gav med stive ledd,så nå går jeg på 25 mg og skal snart over på 12,5.

Andre medisiner behandler kun blodtrykk og kolestrol.Har hjerteinfarkt og stent i hjertets del som gir blod til lungene.

Av ukjent årsak har jeg gått ned fra 155 kg til 152.Katten har vært bort i 1 år nå,og jeg regner den som tapt.

Kan man leve "normalt" som singel,alene og bare ha tv og radio som trøst? Handler mat 1 gang i uka så jeg ikke blir helt koko.

Føler at jeg kan ende opp med 20+ katter og huset mitt er fult av søppel og rot.Etter brann i 2015 har jeg fått nytt inventar og nye møbler.250 000 i erstatning gjorde susen.

Nå trenger jeg bare noen å snakke med.Minst 2 timer per uke.

58 om 9 dager.152 kg og ca 186 høy gammel fet mann med bare intelektet intakt.

Noe midt imellom Hans Morten Hansen,Knut Borge,Fleksnes og Atle Antonsen.

Eller er det bare kroppen som er det?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ved tvangstanker er en redd for at en skal gjøre noe en egentlig ikke ønsker skal skje.

Ved reelle selvmordstanker har en et dødsønske.

Hei og tusen takk for tilbakemelding , men er ikke tanker og handling = det samme ?? Har fått time hos DPS den 09.12. , lenge å vente syns jeg !! Er redd for om jeg kommer til å gjøre som tvangstanker , men har ikke lyst til å dø !!! Nå tvangstankene dukket opp , så er angsten der , er det sånt at angsten kommer først , deretter blir angsten til tvangstanker ?? Det er hvertfall slitsom , vil gjerne ha livet mitt tilbake !! Man må vel ikke leve med tvangstanker og angst resten av livet ?? Treningen hjelp at jeg har kuttet ut med solbrill 5-15 mg per dag , men hvilken trening som hjelper mot tvangstanker ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det skyldes at du droppet seponering og bare gikk rett av?

Anonymkode: 2d843...c0d

Det er hovedgrunnen , men veldig slitsom at pillene gjør at man blir verre . Sliter nå itillegg med tvangsselvmordstanker og det takket være cipralex !! 😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Meat Loff skrev:

Det er det samme.

Jeg håper at det ikke er det samme , fordi jeg vil jo ikke dø, men leve , men så sier tvangstanken gjør det og da er man nesten blir styrt av hjerne , men heldigvis litt av hjerte som holder igjen at jeg lever per dag !! 😌😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
2 timer siden, Gutt1986 skrev:

Hei og tusen takk for tilbakemelding , men er ikke tanker og handling = det samme ?? Har fått time hos DPS den 09.12. , lenge å vente syns jeg !! Er redd for om jeg kommer til å gjøre som tvangstanker , men har ikke lyst til å dø !!! Nå tvangstankene dukket opp , så er angsten der , er det sånt at angsten kommer først , deretter blir angsten til tvangstanker ?? Det er hvertfall slitsom , vil gjerne ha livet mitt tilbake !! Man må vel ikke leve med tvangstanker og angst resten av livet ?? Treningen hjelp at jeg har kuttet ut med solbrill 5-15 mg per dag , men hvilken trening som hjelper mot tvangstanker ?? 

Nei, tanker og handling er langt fra det samme. Men her er noe av kjernen ved tvangslidelse: De som har tvangslidelse tror at det er det samme eller en sammenheng. Tanker er vanskelige å styre, men handlinger er underlagt viljens kraft. Faktisk i så stor grad at vi tørr å si at den som har tvangstanker om en handling aldri kommer til å gjøre det.

PS: Jeg ber deg overse svarene fra ML. Her er han helt på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

(svarer deg nå TS og ikke Meat Loff).

Selv om innholdet i tankene er noen lunde likt, er forskjellen enormt stor. Kan utdype litt det NHD sier.

Dette er en helt vanlig manifestasjon av dødsangst, selv om den framstår på en helt merkelig måte. I motsetning til selvmordstanker, som utgår fra et ønske om å dø. Du bør slutte å kalle det for selvmordstanker, for det er ikke det det er. Dette handler om din frykt for å dø, og (den ubegrunnede) angsten for å ta livet ditt. 

Du skriver at du vil bli kvitt dette, forståelig nok. Der en person med reelle selvmordstanker sikkert også ønsker å bli kvitt disse tankene, så vil kanskje vedkommende heller bli kvitt årsaken til å ha slike tanker (altså at livet er så vanskelig at han ikke ønsker å leve). Tankene i seg selv er ikke problemet (for noen vil de framstå som løsningen). For deg er tankene problemet, og angsten de skaper.

Innsikt er viktig. Forstår du at du egentlig ikke på noen måte er til fare for deg selv? Går du og lurer på om du har "reelle" selvmordstanker, at disse tankene kommer av ett eller annet ønske om å dø som du kanskje ikke selv helt forstår? Tenker du at livet ditt blir så jævlig av disse tankene at du kanskje til slutt kommer til å ønske og dø?

Jeg skal ikke slakte Meat Loff helt. Du trenger å ha hatt uønskede tanker (eller være psykiater) for å forstå hva dette handler om. Fortalte en gang noen om at jeg iblant fikk rare innfall av tanker, (f.eks å spenne bein på gamle damer med stokk), og fikk tilbake at "å, tenker du sånn?! (implisitt: er du ond?)" - jeg er kanskje verdens minst voldelige menneske og ville aldri spent bein på gamle damer. Det er det slike tanker handler om, det man aller minst ønsker at skal skje, fordi man er snill, ikke-voldelig, i ditt tilfelle så langt fra suicidal som du kan komme. Du er redd for hva du kan finne på å gjøre hvis du mister kontrollen, derfor får du slike tanker. 

Nei, Brintellix kan neppe "fjerne" tankene dine. Løsningen må være å gi tankene dine mindre fokus, så vil de etterhvert avta i styrke. Du må rett og slett bagatellisere betydningen av slike tanker. Det gjør du forhåpentligvis når du har lært litt mer om dette nå. NHD har helt rett, det har aldri skjedd at noen har handlet etter voldelige/aggressive tvangstanker i farlig grad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD- korriger meg ved feil!

pass for all del på at den du kommer til på dps, kan tvangstanker/ocd! Jeg har fått fantastisk hjelp av noen som virkelig kan tvang!! 

Men i fjor, var jeg veldig syk. Før jeg fikk hjelp av noen som kunne dette, havnet jeg i en samtale med ei som ikke kunne ocd. Hun begynte å spekulere i om mine tanker var reele. Det var jo min største frykt, så jeg ble ennå sykere. Helt til jeg kom til rett behandling, som lærte meg å ikke bry meg om tankene.

litt rotete innlegg, men konklusjon er at pass på at din behandlet er spesialist på ocd/tvang, og også kan om tanker, ikke bare tvangshandlinger! Mange tror ocd = vaske hender, sjekke komfyr mm, meb i mange tilfeller er det kun tanker.

lykke lykke til, husk- det er bare tanker. (Jeg vet det er vanskelig..det føles så reelt når du sitter der å tenker. Men tankene er kun ute etter å lure deg.  stå på!!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei, 

Ser dette innlegget er gammelt jeg sliter med samme problematikk etter oppstart på cipralex. Byttet til efexor men det samme skjedde under oppstart her. 

Jeg klarer ikke helt skille heller hva som er bivirkninger eller tvangstanker. Gikk det over for din del? 

Anonymkode: 5204d...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...