Gå til innhold

Gravid og syk


BamseL

Anbefalte innlegg

Min kone er gravid med vårt barn nummer 2. Hun er sterkt plaget av bekkenløsning, og er ikke i stand til å bevege seg uten store vanskeligheter. Hun er sykemeldt og går til fysioterapi.

Vårt barn nummer en er hjemme, og kommer seg ikke ut i barnehage før til høsten. I og med at kona mi er så bevegelseshemmet er det vanskelig for henne å greie de daglige gjøremål i hjemmet.

Jeg er i full jobb, og av økonomiske grunner kan ikke jeg redusere min stilling for å avlaste kona.

Mitt spørsmål er om hun har rett til noe hjelp i hjemmet? Tenker på type "husmorvikar" eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Håper dere leser dette svaret - og ikke "gittt opp" og se etter svar.

Vi er i omtrent samme situasjon, og har undersøkt i kommune, trygdekontor m.m. - vi har fått til avlastning men kun 1 helg pr mnd (min samboer jobber turnus slik at han jobber endel helger også) - ellers svarer kommunen med at de kan hjelpe "nå og da" med hjemmesykepleie etc, men ellers må man ordne dette privat - og det har ikke vi klart - jeg har nå tilbud om innleggelse på sykehuset pga min store plager i forb, med graviditeten, men vi kan ikke benytte oss av tilbudet fordi da må min samboer ta ut permisjon uten lønn e.l.!!

Systemet er ikke beregnet på syke foreldre!!

Det eneste vi har igjen nå som vi vurderer er at min samboer går til sin lege og forklarer at han er så sliten og stresset pga situasjonen (og gjerne smører litt på), og HAN ikke fungerer i sitt arbeid mer pga dette!!

En annen ting: vi har fått til på dagtid en ekstraordinær ordning i barnehage der vårt barn kan komme på dager jeg er veldig dårlig - barnehagen er egentlig full, men de var villige til å gjøre dette for oss - vi ringte direkte til styrer i barnehagen - vil tro at vi også kunne gått konkret fram med legeerklæring og søkt om barnehageplass på de premisser, og da kan ikke kommunen nekte det! Men for osss hjelper ikke dette stort da min samboer jobber mye kveld og natt og helg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...