goter Skrevet 16. januar 2002 Skrevet 16. januar 2002 Jeg og min samboer har en 9 mnd. gammel sønn som har påvist egg, melk og hveteallergi. Når han spiser mat som inneholder hvete får han en tydelig, bred stripe fra munnen og opp til venstre øre. Han viser ingen andre tegn til ubehag. Er denne reaksjonen så alvorlig at vi skal la være å gi han mer? Vi er på jakt etter ei brødoppskrift som han kan spise uten å få reaksjon. Vi har prøvd ''alt'' av brødblandinger som er å få tak i i dageligvarehandelen, og håper at noen kan hjelpe oss med ei oppskrift som duger. 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Kjære goter Hveteallergi betyr ikke alltid at brød med hvete må unngås - ofte betyr det en reaksjon på rå hvete - dvs hvetestøv eller melstøv. Hvis det kommer til elveblest liknende utslett og hevelser ved inntak av små mengder hvete i bakst må all form for hvete unngås og det vil i praksis si å bake brød på glutenfritt mel. Det finnes forskjellige typer glutenfritt mel, Toro har glutenfri melblandinger uten egg og melk som passer for allergikerne. Ellers kan både Jyttemel og Bokhvete brukes og for endel også havre. Glutenfritt mel krever en god bearbeiding av deigen, helst med en kjøkkenmaskin. Brødbakemaskiner er veldig bra til å bake glutenfritt brød. Jeg kan ikke råde dere mht hvor alvorlig det er med en stripe i ansiktet - den måtte jeg nok helst ha sett først. Det beste ville nok være hvis dere kontaktet legen og fikk henne til å vurdere hva slags reaksjon som kom på brød med hvete. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.