Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ei jente på 26 år, og er tidvis plaget med hjertebank.

Første gang jeg kan huske at jeg fikk dette var for ca 10 år siden, men det kan godt være lenger siden det begynnte.

Det har aldri bekymret meg noe særlig fordi fordi jeg ikke føler meg dårlig på noen måte, og fordi det alltid går over av seg selv. Det eneste jeg kjenner er at det dunker på venstre siden av halsen og i venstre skulder og jeg blir en tanke anpusten.

Anfallene varer som regel ikke lenge heller.

Jeg har ikke hatt noen ide om hvor pulsen min har vært fordi jeg ikke har klart å telle pulsen. (Den har vært for rask)

Men en dag tok jeg pulsklokka mi og målte frekvensen. Og pulsen lå mellom 170bpm og 210 bpm i ca 20 min.

Dette synes jeg var usedvanlig høyt, men antok at det måtte være en målefeil. (Jeg blir ville ikke ha klart å trene med så høy puls i 20 min)

Jeg jobber deltid i ambulansetjenesten og under et annet anfall registrerte jeg hjerterytmen min med Heartstart'en, som kom til samme konklusjonen som pulsklokka. (Frekvens på helt opp i 210bpm)

Etter et anfall som varte i rundt 1,5 time der pulen aldri var under 175bpm og gjennomsnittspulsen lå på 189bpm, tok jeg kontakt med fastlegen min.

Jeg var litt bekymret for hva som ville skje dersom jeg foreksempel skulle ta noen tunge løft under et anfall (Foreksempel når jeg kjører sykebil), hvor høy pulsen egentlig kunne bli. (Ser ut som 210 er maks)

Jeg har tatt ekg, hatt på meg en r-test i en uke, tatt ultralyd og belastnings ekg. Ingenting er funnet. Kardiologen antar det er en ledningsfeil i hjertet.

Dette er ikke noe som det er aktuelt å gjøre noe med.

Kardiologen mener også at det er helt uforsvarlig at jeg jobber som utrykkningssjåfør. Og har sagt at jeg må slutte. (Han mener det er overhengende fare for at jeg kan besvime)

For meg er dette en katastrofe, både personlig og økonomisk (I hvertfall føles det slik nå).

Anfall som varer mer enn noen sekunder er skjeldne (Ett eller to anfall i året)

Jeg har aldri besvimt i hele mitt liv, og jeg er aldri svimmel under anfallene.

Kan kardiologen ta beslutninger som påvirker livet mitt så mye, uten å ha funnet noe som helst? (Det han baserer seg på er det jeg har målt med pulsklokka)

Kan jeg klage?

Er det ingenting å gjøre med ledningsfeil i hjertet?

Kan det være noe annet? (I og med at de ikke finner noe)

Noen nevte at en godartet svulst på binyrebarken kan føre til hjertebank, stemmer dette? Hvordan vil dette arte seg da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41529-hjertebank-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg er nylig operert for hjertebank, noe som er en helt grei operasjon.

Jeg er 23 år og husker mitt første hjertebank som 12 åring, det kom plutselig og forsvant like fort, så kunne det gå et halvt år eller et år før jeg fikk det igjen.

I det siste året hadde jef hatt menge små anfall som varte 10 sekunder og plutselig et stort. Fikk sjekket dette på sykehuset etter et anfall som varte i 5 timer med puls på 220.

Ble satt på venteliste og i desember ble jeg flydd til Sverige for å operere dette.

Operasjonen var vellykket, og jeg mener her at legen din tar feil, du har her rett til å få en operasjon for hjertebanken din etter som den forstyrrer livssituasjonoen din.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41529-hjertebank-igjen/#findComment-156861
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei jeg er nylig operert for hjertebank, noe som er en helt grei operasjon.

Jeg er 23 år og husker mitt første hjertebank som 12 åring, det kom plutselig og forsvant like fort, så kunne det gå et halvt år eller et år før jeg fikk det igjen.

I det siste året hadde jef hatt menge små anfall som varte 10 sekunder og plutselig et stort. Fikk sjekket dette på sykehuset etter et anfall som varte i 5 timer med puls på 220.

Ble satt på venteliste og i desember ble jeg flydd til Sverige for å operere dette.

Operasjonen var vellykket, og jeg mener her at legen din tar feil, du har her rett til å få en operasjon for hjertebanken din etter som den forstyrrer livssituasjonoen din.

MVH

Kfr. svar vedr. dette idag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41529-hjertebank-igjen/#findComment-157526
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til 10gert.

Det du beskriver er en form for tachycardi (anfalalsvis rask hjerteaksjon) som høyst sannsynlig forårsakes av en ekstra ledningsbunt i hjertet ditt. Slike ekstrabunter kan være lokalisert forskjellige steder, f.eks. som isolerte ledninger mellom for- og hjertekamrene, eller som småstrukturer innenfor det vanlige ledningssystemet.

I løpet av de siste 15-20 år er det blitt utviklet metoder for å diagnostisere, lokalisere og kutte slike ekstrabunter i hjertet (såkalt ablasjon). Vi har sentralisert slik diagnostikk og behandling, og det er bare enkelte av regionssykehusene som gjør dette.

Din "sykehistorie" er forsåvidt tilstrekkelig til å gå videre med spesifikke og målrettete undersøkelser. Det vil imidlertid være en stor fordel om du kunne få registrert et skikkelig EKG under anfall. Det vil kunne gi vesentlig informasjon om rytmeforstyrrelsens karakter, og således lette diagnostikken senere.

Det synes å være all grunn til at dette blir videre utredet, og du bør ta det opp med din lege, evt. konsultere kardiolog ved et av de private sentre som finnes forskjellige steder i landet.

Sannsynligheten for at du vil kunne bli kvitt dette er meget stor, og således fortsette din yrkesmessige karrière.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41529-hjertebank-igjen/#findComment-157528
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...