Gå til innhold

pappa og trygdespørsmål!


novemberjente

Anbefalte innlegg

novemberjente

Jeg legger inn dette innlegget for samboeren min.

Saken min er at jeg er født ufør. Jeg har nå flyttet sammen med forloveden min og vi venter barn i februar. Slik jeg har skjønt det vil jeg få ekstra stønad for både samboeren min (hun har ikke inntekt siden hun er student) og for barnet?

Reglene for at man må ha bodd sammen i 12 av de siste 18 månedene for å få stønad for samboer faller vel bort når man får felles barn?

Hva er disse to tilleggene på nå?

Det andre jeg lurer på er;

jeg fikk innvilget trygdebil for å kunne fullføre utdannelse. Dette vedtaket ble forandret til å gjelde også etter at jeg måtte avbryte utdannelsen.

Bilen jeg fikk innvilget er en liten bil med bl. annet 3 dører som ikke egner seg til familiebil m/barnevogn etc. Har jeg noen mulighet til å få byttet til en større bil?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Jeg vet i hvert fall med ganske stor sikkerhet at du har krav på barnetillegg når du får barn og samboer ikke har inntekt.

Ang bilen så mener jeg at du ikke vil få annen bil selv om du får barn. Kun dersom sykdommen/funksjonshemmingen har forandret seg og du trenger en annen bil. Jeg har sjøl hatt baby og 2 andre barn i en liten bil med tre dører og forhørt meg ang dette tidligere på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Jeg vet i hvert fall med ganske stor sikkerhet at du har krav på barnetillegg når du får barn og samboer ikke har inntekt.

Ang bilen så mener jeg at du ikke vil få annen bil selv om du får barn. Kun dersom sykdommen/funksjonshemmingen har forandret seg og du trenger en annen bil. Jeg har sjøl hatt baby og 2 andre barn i en liten bil med tre dører og forhørt meg ang dette tidligere på trygdekontoret.

Fullt tillegg er 30% av G for barnet (når du har uførepensjon) og 50% av G for samboer (når dere har felles barn). Stønaden behovsprøves i forhold til inntekt. Det nøyaktige beløpet får du opplyst fra trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...