Gå til innhold

Nhd lamictal og utslett m.m.


Villanda

Anbefalte innlegg

Har noen røde prikker iansiktet. Mest rundt munnen (ikke leppene), en på nesen og noen svake på kinnene. Ved første øyekast og på avstand kan det se ut som kviser, men prikkene er ikke pussfyllte. I tilknytning til prikkene er  noen bittesmå vesikler. Vet ikke om vesiklene eller erythemet kom flrst. Noen av dem har gitt en veldig svak kløende/stikkende følelse. Opptil 0,5 cm store flekker, blemmene mye mindre. 

På overkroppen helt svake røde merker. 

Begynte 1 til 1,5 uke etter doseøkning. Noen flere prikker har tilkommet  iløpet av noen dager, men ikke veldig mange. Vil ikke si det  sprer seg så raskt. 

Ok allmenntilstand. Ikke feber nå. Hadde feber og forklølelsssymptomer noen dager etter økt dose, men regna med det var smitte fra andre hostende familiemedlemmer. 

Også hatt muskelsmerter nå etter siste økning. Vet ikke hva jeg kan forklare de med. Kom på slutten av forkjølelse. Jeg er vaksinert mot influensa.

Etter doseøkning tidligere fikk jeg feber, crp- stigning og muskelsmerter. Tolka som virusinfeksjon.

Etter forrige økning fikk jeg EN klar blemme i ansiktet og var subfebril, men ok allmenntilstand.  Også et rødt merke på albuen som senere så ut som et brannsår. Hadde også da muskelsmerter som jeg tenkte kunne være gangsperre. 

Har aldri hatt slike blemmer før. Kan minne om herpes.Det har jeg hatt, på leppene.  Men det pleier komme igjen på samme sted hver gang og er ikke så rødt i tillegg til blemmene.

Flekkene i ansiktet er skjemmende selv om de ikke er så mange. 

Har lite lyst å gi opp Lamictal , men vet jo man skal være obs ved utslett. Liker ikke lokalisasjonen og det at det er blemmer og at det etterhvert ligner brannsår. Samtidig er det jo bra at jeg føler meg ganske bra og at det ikke har spredd seg fort eller til store deler av kroppen. 

Bør jeg sjekke noen blodverdier? 

Bør jeg tenke at disse gjentatte symptomene ved doseøkning ikke er helt tilfeldige likevel, at de er bivirkninger?

Hva skiller godartet utslett som vanlig bivirkning av lamotrigin fra begynnende sjs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg anbefaler at slikt sjekkes hos en lege i RL.

Jeg innrømmer glatt at jeg er elendig i hud og utslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynnende sjs. Hos meg inntraff det raskt; kom i.l.a. 6-8 timer fra jeg kjente de første tegnene. Begynte med at jeg fikk litt "influensafølelse" en kveld før jeg gikk og la meg. På morningen hadde jeg høy feber, og var full av hissig utslett. Det var hos meg ikke så definerte "blemmer", jeg var mer rødskjoldete, så nesten solbrent ut. Men symptomene kan kanskje variere fra person til person, ikke vet jeg. Ville nå kommet meg til lege for å få det sjekket, snarest. Sjs kan få alvorlige konsekvenser hvis det får utvikle seg, og jeg ble sendt i hui og hast til sykehus. Etter et døgn med kortison-behandling og antihistaminer var jeg helt bra igjen:-) Takk og pris.

Anonymkode: 68db4...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...