Gå til innhold

I utakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her kommer et innlegg som jeg har tenkt en stund på å skrive. Har vært samboer i rundt tjue år, har  to ungdommer som i løpet av få år kommer til å flytte ut. Samboer og jeg har hatt gode og dårlige perioder, som de fleste andre. Nå for tiden har vi det ganske så fint, og trives sammen og har det i stor grad fint sammen.

Men. Jeg merker at vi er så ulike når det gjelder seksuelle behov. Det er jo ikke uvanlig, jeg er klar over det, men likevel sliter det på meg. Jeg synes samboeren min er kjekk og tiltrekkende og vi har vel sex sånn gjennomsnittlig 2-3 ganger i uken. Det er litt i overkant av hva jeg har behov for, men helt overkommelig. Men han vil så gjerne mye mer. Jeg opplever det nesten som sex-press at han blir tiltrukket av meg nesten hele tiden vi er sammen, og hadde det vært opp til ham, kunne vi gjerne hatt sex hver dag. Jeg merker at jeg spenner meg og gruer meg litt for å være alene med ham uten ungdommene rundt, og gruer meg litt til vi skal legge oss, fordi jeg vet at han gjerne vil...alltid. Jeg får jo ikke tid til å tenke på at jeg har lyst på ham når han hele tiden er frempå. Har prøvd å snakke med ham om det tidligere en gang, og da hjalp det litt, men etter noen uker/et par måneder, var det det samme igjen.

Jeg burde sikkert være glad for at min kjære har lyst på meg, men det plager meg at det er så ofte, Og han blir jo skuffet når jeg sier nei. Jeg sier jo nei noen ganger, og ja noen ganger, selv om jeg helst bare ville sove. I uka som var , var han bortreist med jobben noen dager, og jeg kjente bare hvordan jeg slappet av når det ikke var noe forventing om sex hjemme. Hadde det vært opp til meg, hadde det holdt fint med en gang i uka, evt litt mindre. Men vi må jo ha et kompromiss. Er så redd for å såre ham. Hvordan skal jeg ta dette opp? Og hvordan kan jeg evt forandre meg selv til å få mer lyst? Jeg har jo begynt å grue meg litt til ungdommene flytter fordi det da vil vi jo være alene bare vi to, og fullt av muligheter til mye sex. Jeg høres sikkert utakknemlig ut. Men jeg liker ikke å bli sett på som et sexobjekt når jeg bare går rundt i mitt eget hjem og ikke tenker i de baner i det hele tatt. Hva skal vi gjøre?

Anonymkode: cd346...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg mistenker at det er ganske vanlig at én får rollen som pågående mens den andre blir den som ofte må si nei.

Han må bare takle at du sier nei ofte hvis han prøver seg hver dag. Hvis du sier nei veldig mye kan du kompensere ved å ta initiativ selv en gang i blant. Jeg gjetter at det vil gjøre ham enda mer ivrig i starten, men at han kanskje får et mer avslappet til ting på sikt.

Jeg skjønner at det er stress å ha det presset på seg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mistenker at det er ganske vanlig at én får rollen som pågående mens den andre blir den som ofte må si nei.

Han må bare takle at du sier nei ofte hvis han prøver seg hver dag. Hvis du sier nei veldig mye kan du kompensere ved å ta initiativ selv en gang i blant. Jeg gjetter at det vil gjøre ham enda mer ivrig i starten, men at han kanskje får et mer avslappet til ting på sikt.

Jeg skjønner at det er stress å ha det presset på seg hele tiden. 

Poenget er vel at hun ikke rekker å ta initiativet selv fordi han er så "på". 

Jeg har egentlig ikke noe råd til TS. Men jeg lurer på om godt voksne menn som er så på egentlig er så kåte, eller om de spør så ofte fordi de tenker at de iallfall får ja noen av gangene? 

Endret av morsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, morsan skrev:

Poenget er vel at hun ikke rekker å ta initiativet selv fordi han er så "på". 

Jeg har egentlig ikke noe råd til TS. Men jeg lurer på om godt voksne menn som er så på egentlig er så kåte, eller om de spør så ofte fordi de tenker at de iallfall får ja noen av gangene? 

Hun rekker å ta initiativ hvis hun vil. Det er bare å sende en melding tidlig på dagen f.eks. Det et veldig lett å forstå at hun ikke gjør det når hun nærmest blir overkjørt hele tiden, men må jo gjøre noe annerledes og uventet for å bryte et mønster.

Jeg tviler på at han egentlig er kåt hele tiden, men tipper at han er litt besatt siden sex er en "begrenset ressurs" for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Du har nok rett i at han er litt besatt av sex siden ressursen er begrenset ja.  Det virker som om at det er så godt at han alltid sier jatakk, og gjerne er klar, så sant det ikke er noe helt konkret som skulle tilsi at det ikke passer (at jeg har mensen, han har vondt i hodet eller en av oss er kvalme). Så det virker på ham at dersom ingenting av dette inntreffer, er det en selvfølge at vi skal ha sex. Og hvis vi har hatt kjempefint i senga en kveld, er han enda mer klar neste dag. Jeg blir tvertimot forsynt for noen dager. Og så maser han og jeg dveler og sier som regel nei, han blir lei seg og kanskje litt ydmyket.... nei uff. Det er jo sånn nå at jeg ser frem til å ha mensen, fordi da er det fire dager uten mas. Og jeg ser frem til når han skal på tur med en kamerat i januar og med jobben i februar.

jeg rekker jo nesten ikke å ta initiativ som du foreslår Gargamel. Er jo enig at det bør veksle på å være frempå. Jeg opplever det som om vi spiser karameller og isåfall nesten hver dag. Selv om det er godt, blir en jo lei av det når det er så ofte.... hvor ofte er det vanlig å ha sex når en er i 40 årene og har vært sammen i over tjue år?

Anonymkode: cd346...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, morsan skrev:

Poenget er vel at hun ikke rekker å ta initiativet selv fordi han er så "på". 

Jeg har egentlig ikke noe råd til TS. Men jeg lurer på om godt voksne menn som er så på egentlig er så kåte, eller om de spør så ofte fordi de tenker at de iallfall får ja noen av gangene? 

Nei, for ham så skal det så veldig lite til før han er klar. Helt merkelig. I forhold til mange, så vil jeg tro at han har hatt mye oftere sex enn gjennomsnittet.  

Anonymkode: cd346...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er godt, blir en jo lei av det når det er så ofte.... hvor ofte er det vanlig å ha sex når en er i 40 årene og har vært sammen i over tjue år?

Anonymkode: cd346...28d

Selv om jeg elsker å ha sex med kjæresten min (vi er i slutten av 40-årene, særboere og har vært i lag i 11-12 år) så høres det der ut til å være i overkant masete også for meg. Det varierer jo en del hos oss da, spesielt siden vi er særboere og om det "klaffer" dårlig med mensen kan det gå 10 dager mellom f.eks. På den annen side - når vi har fri og er bare oss to så kan vi ha sex hver dag i en uke, men det vanlige for oss er vel 2-3 ganger i uka tenker jeg. Her i huset er det dog lov til å takke  nei uten at noen blir sure av den grunn. Jeg nyter jo vilt at han viser at han har lyst på meg, men hadde han begynt å mase og deretter surmule om han får nei så hadde det vært enormt avtennende gitt. Og jeg er ganske sikker på at han mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Du har nok rett i at han er litt besatt av sex siden ressursen er begrenset ja.  Det virker som om at det er så godt at han alltid sier jatakk, og gjerne er klar, så sant det ikke er noe helt konkret som skulle tilsi at det ikke passer (at jeg har mensen, han har vondt i hodet eller en av oss er kvalme). Så det virker på ham at dersom ingenting av dette inntreffer, er det en selvfølge at vi skal ha sex. Og hvis vi har hatt kjempefint i senga en kveld, er han enda mer klar neste dag. Jeg blir tvertimot forsynt for noen dager. Og så maser han og jeg dveler og sier som regel nei, han blir lei seg og kanskje litt ydmyket.... nei uff. Det er jo sånn nå at jeg ser frem til å ha mensen, fordi da er det fire dager uten mas. Og jeg ser frem til når han skal på tur med en kamerat i januar og med jobben i februar.

jeg rekker jo nesten ikke å ta initiativ som du foreslår Gargamel. Er jo enig at det bør veksle på å være frempå. Jeg opplever det som om vi spiser karameller og isåfall nesten hver dag. Selv om det er godt, blir en jo lei av det når det er så ofte.... hvor ofte er det vanlig å ha sex når en er i 40 årene og har vært sammen i over tjue år?

Anonymkode: cd346...28d

Gjennomsnittet i Norge er 1,3 ganger per uke for par i 40-årene. Det sto en artikkel om det i nettavisen nylig.

Jeg vet ikke om det er rart at han er klar med én gang, hver dag når han får sjansen. Jeg tror menn er mer sånn enn hva kvinner er. Jeg synes det er litt rart at han forventer sex hver dag. For min del kunne jeg sikkert hatt det, men det ville ikke blitt like inspirert. 

Jeg tror dere begge på sikt er tjent med at du sier ifra omtrent like klart som du gjør her. Han må skjønne hvordan du fungerer, og at du mister lysten hvis det ikke er noen pusterom.

Det med at du tar initiativ handler om å unngå at han går helt i kjelleren og tror du egentlig aldri har lyst. Jeg tror det er fort gjort at folk tenker svart/hvitt om sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelse av sexpress er kjipt. Surmuling fra mann er turnoff, som lilllemus sier. Og det er trist å måtte glede seg til mens eller at mannen er bortreist fordi man da "slipper" sex. I det hele tatt er det trist å bruke ord som "slippe" når det gjelder sex med den man elsker. 

Jeg vet ikke om dette kan være løsningen; hun i storyen gjorde det av mangel på nærhet - ikke pga sexmas, men kanskje kan det virke uansett? Det virker jo som om sexpress-følelsen ødelegger for nærheten  

 

https://www.p4.no/det-gode-liv/de-hadde-sex-hver-dag-et-helt-ar---dette-skjedde-med-forholdet/artikkel/671765/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎12‎.‎2016 den 8.39, morsan skrev:

Følelse av sexpress er kjipt. Surmuling fra mann er turnoff, som lilllemus sier. Og det er trist å måtte glede seg til mens eller at mannen er bortreist fordi man da "slipper" sex. I det hele tatt er det trist å bruke ord som "slippe" når det gjelder sex med den man elsker. 

Jeg vet ikke om dette kan være løsningen; hun i storyen gjorde det av mangel på nærhet - ikke pga sexmas, men kanskje kan det virke uansett? Det virker jo som om sexpress-følelsen ødelegger for nærheten  

 

https://www.p4.no/det-gode-liv/de-hadde-sex-hver-dag-et-helt-ar---dette-skjedde-med-forholdet/artikkel/671765/

Nei, jeg kan ikke forstå hvordan dette skulle hjelpe oss. Det ville jo bare oppfylle hans behov i større grad, og jeg ville følt meg enda mer fanget. Vi har jo nærhet i og med at vi faktisk funker sammen seksuelt. Men vi har litt lite ikke-seksuell nærhet, fordi han tenner så fort på meg hvis jeg bare vil ligge i armkroken. men jeg har fått litt å tenke på. tror jeg må ta en prat med ham om dette. Gruer meg fordi jeg ønsker jo ikke at han skal bli lei seg.

Anonymkode: cd346...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kan ikke forstå hvordan dette skulle hjelpe oss. Det ville jo bare oppfylle hans behov i større grad, og jeg ville følt meg enda mer fanget. Vi har jo nærhet i og med at vi faktisk funker sammen seksuelt. Men vi har litt lite ikke-seksuell nærhet, fordi han tenner så fort på meg hvis jeg bare vil ligge i armkroken. men jeg har fått litt å tenke på. tror jeg må ta en prat med ham om dette. Gruer meg fordi jeg ønsker jo ikke at han skal bli lei seg.

Anonymkode: cd346...28d

Ja, du kan ikke helt unngå at han blir litt lei seg, men på sikt er det nok best for begge at du er ærlig og forteller på en fin måte hva som fungerer for deg. Det må han tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne i din alder, og jeg har et større behov av sex enn min kjære.

Mens jeg vil ha sex hver kveld, og om tid og mulighet, også flere ganger pr dag om vi har fri,, så merker jeg at min elskede, har nok med ca annen hver dag, eller hver tredje dag.

Det er viktig som du er inne på  er å møtes på en halvvei, det er ikke så vanskelig for meg å ha mindre sex....men grunnen til at jeg vil ha sex hver dag med min kjære, er at jeg elsker henne så utrolig høyt, og bare legge seg i sengen, er noe som gjør meg tent. Jeg vil da ta på henne, et kyss gjør meg ekstremt kåt, og da er det vanskelig. Bare høre henne puste, kjenne lukten hennes, det kan være nok for meg til å ville ha sex.

Jeg har imidlertid lært meg at uttrykk som, "jeg er trøtt", "jeg føler meg ikke så bra", el.l. betyr ikke ønske om sex. For meg er det ikke slik, vi kan ha kranglet, og for meg er en god løsning...noe det ikke er for henne, å ha sex, det vil ikke hun.

Hun vil da snakke, jeg vil ikke snakke, vi møtes her på halv veien, ved at jeg lytter, og får komme med min kommentar og tanke for eksempel dagen etter.

Jeg tror vi mennesker er ulike i våre behov av sex, likesom vi er, ulike i ønske om å snakke om problemer, greier vi møtes på en halvvei, har forholdet gode muligheter.

Men viktig er det jo også,... at en del mennesker, kanskje bare har sex hver tredje dag, selv uten da å ville det, være ekte lidenskapelig, da tror jeg det også er duket for konflikter, det er ikke hyggelig, om man er kåt, og ha sex med en som later som gjør sin plikt, eller gir en den følelsen.

Min kjæreste er like glad i meg, som jeg er i henne, bare behovet for hyppigheten i ønske om sex er ulikt, så lenge, det handler om kun noen dager venting, er det ikke problem i vår relasjon, men om hun ikke ville, men lot meg ha sex med henne hver tredje dag for å være snill, da ville noe i meg sluknet.

Viktigere enn hyppigheten er for meg, at lidenskapen er ekte og gjensidig.

Jeg skriver dette til deg fordi det fins en god del forhold der mennesker har sex, til slutt bare av plikt, det er viktig å skille hva som er hva, og sex bør være lystbetont for begge, ikke noen plikt. Sex er å gi seg selv nakent til en annen, man blir sårbar og åpen, det skal man kjenne glede ved. Derfor vil jeg aldri tvinge meg på hun jeg elsker, jeg vil hun skal ha lyst når vi har sex, heller sjeldnere sex og ekte følelser, enn ofte sex av plikt.

 

 

 

Anonymkode: f0c52...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut! Dere har nok mer sex enn vi har, men problemstillingen er likevel den samme. Det viktigste er å snakke sammen og da vi til slutt klarte dette så lærte vi mye nytt om hverandre, selv om vi har vært sammen i mange år. Vi lærte å ta bort stresset rundt sexen.

Kjæresten forklarte det slik: "Hvis jeg har et rusk i øyet som jeg ikke får ut så kommer jeg løpende til deg for hjelp og du hjelper meg. Hvis jeg har vondt i hodet så masserer du nakken min og hodebunnen og da løsner det ganske ofte. Disse tingene er helt naturlig for oss. Hvis du er kåt og trenger en orgasme så kan jeg hjelpe deg, men du må forstå at jeg ikke nødvendigvis er kåt selv og dermed ikke trenger det samme som deg. Du må bare vite at det også er helt greit!". Problemet vårt var at vi la for mye alvor i sexen. Det å ha sex skal ikke være noe alvorlig, det er bare noe nært, fint og lekent som vi hjelper hverandre med. Vi har forskjellige behov og ønsker. Kjæresten fortalte at hun pleide å si nei fordi hun følte at hun måtte være kåt og klar når jeg foreslo en hyggestund, og dette var årsaken til stress og friksjon. Nå sier hun at hun godt kan være god mot meg når det måtte passe, hun krabber inntil meg i sengen og koser med meg og runker meg de gangene hun ikke er kåt selv. Jeg tar på henne og koser med henne men hun sier i fra hvis hun ikke ønsker noe mer. Hun liker ikke å suge meg hvis hun ikke er kåt, men det er helt greit for meg. Hun forteller også at det aldri er galt eller ubehagelig å bli pult, det er helt greit å ligge der og «ta i mot» fordi hun liker meg og det er nært og godt men hun vil ikke alltid være med på turen. Hun liker å bli vekket om morgen på denne måten med en pikk. Når hun våkner ordentlig så vil hun ofte være med likevel, men av og til så tar hun bare på meg og sier at det er fint på denne måten. Det føltes litt rart i begynnelsen men nå er jeg trygg på at hun mener dette og nå har dette blitt veldig nært og fint for oss begge.

Nå maser jeg ikke så ofte om sex fordi jeg vet at det ikke er nødvendig. De gangene jeg foreslår noe og hun ikke er 100% klar så kommer hun likevel krypende inntil meg og runker meg eller legger seg på siden og ber meg knulle henne forsiktig bakfra. Stresset rundt sex har forsvunnet og vi har kommet mye nærmere hverandre. Nå hender det til og med at rollene blir byttet om, kjæresten vil ha sex men jeg er ikke klar. Da koser jeg med henne, og slikker, fingerer eller bruker en dildo på henne til hun er fornøyd. Dette skjedde aldri før, da var jeg alltid sulteforet på sex og jeg ville aldri ha latt en slik mulighet gått fra meg. I disse situasjonene så setter hun pris på at hun får min fulle oppmerksomhet. De gangene vi begge to er kåte så er vi begge også mere med og sexen blir bedre og mer leken. Vi har sluttet med "kompromiss-sex" der en av partene bare er halvveis med, da velger vi heller å tilfredsstille hverandre.

Dette er hvordan vi løser det, dere må finne ut hva som fungerer for dere. Jeg tipper at din mann ikke trenger et hett og intenst knull hver eneste gang han foreslår sex. Finn ut hva han ønsker og hjelp han med det. Dere har tid til 5 minutter kos hver morgen og kveld hvis nødvendig, det dabber nok av etterhvert. Det er veldig nært og fint å gi en orgasme til en person som du er glad i, selv om en ikke er kåt selv. Ikke gå med på kompromiss-sex hvis du selv ikke er kåt, som du har oppdaget så dreper det hurtig all sexlyst. I stedet finner du på noe annet som ikke tar så lang tid og som dere begge synes er ok. Det er viktig være imøtekommende stort sett hver gang han spør, det er det som gjør at stresset i sexen forsvinner. Etter litt tid så kommer den ordinære sexen også til å bli bedre for dere begge, men spesielt for deg siden du da er helt åpen og sexen blir ekte og leken.

Lykke til!

Anonymkode: ffaf3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...