Gå til innhold

syredempende medisin og urinveisinfeksjon.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i mange år vært plaget av gjenntatte urinviesinfeksjoner. Har nå i tillegg fått aaalvorlig reflukssykdom og må gå på syrehemmende medisin (Zantac/ Nexium)

Spørsmålet mitt er; Vil disse medisinene føre til mindre surt miljø i urinveiene og dermed mere problemer med urinveisinfeksjoner?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41576-syredempende-medisin-og-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

Zantac/ Nexium reduserer produksjon av syre i mavesekken. Såvidt meg bekjent har den ikke innvirkning på nyrene. Det er derefor ikke grunn til å tro at du skulle bli mere utsatt for urinvisinfeksjon med dette medikamant enn uten.

Jeg slo opp i medesin boka , men fant ikke ut om akkurat det.

Jeg er nyresyk ( kun en nyre igjen som er dårlig etter gjentatte nyrebetennelser) , og bruker nå c - vitamin 250 mg x 2 daglig for å syrne urinen.

Er ikke dette lite dvs 250 mg x2 hvis du skal syrne urinen? Jeg har fått beskjed at jeg må spise minst 1500 mg i døgnet så jeg spiser depottabletter 800 mg x 2. Likevel får jeg urinveisinfeksjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...