Gå til innhold

Prevensjon til kvinner mot 50 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er "sjalu" på kvinner som har bikket 50 år og snart er ferdig med mensen. Er bare 43,5 år.. snufs.. Mange blodige år igjen å prakkes med. Med eller uten prevensjon.. helt umulig å leve fri som kvinne i dag. Håper den dagen kommer når mensen er borte. Men da har jeg vel en fot i graven igjen da sikkert.

Anonymkode: 50119...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer kvinner som bruker spiral å finne ut at de er kommet i menopause. Når kvinner med p-pillen har vanskeligheter med det??

Anonymkode: 50119...d9e

Man har vel egentlig ikke behov for å vite det? 

Spiralen (Mirena) har full effekt i 5 år, og yngre kvinner bør bytte den ut da.  Men når man antakelig når overgangsalder og opphør av blødninger underveis i de 5 årene en gang, kan man bare la den sitte inne en stund til. Virkningen opphører ikke plutselig etter 5 år, men avtar gradvis.

Jeg fikk satt inn spiral for 2 måneder siden.  Er 48 år.  Da min grunn til å bruke hormonspiral er for å stilne hormonsvingningene  og blødningene i forbindelse med menstruasjon for igjen å redusere antall migreneanfall, kommer jeg til å beholde den til jeg er helt sikker på at overgangsalderen er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kalevaala skrev:

Man har vel egentlig ikke behov for å vite det? 

Spiralen (Mirena) har full effekt i 5 år, og yngre kvinner bør bytte den ut da.  Men når man antakelig når overgangsalder og opphør av blødninger underveis i de 5 årene en gang, kan man bare la den sitte inne en stund til. Virkningen opphører ikke plutselig etter 5 år, men avtar gradvis.

Jeg fikk satt inn spiral for 2 måneder siden.  Er 48 år.  Da min grunn til å bruke hormonspiral er for å stilne hormonsvingningene  og blødningene i forbindelse med menstruasjon for igjen å redusere antall migreneanfall, kommer jeg til å beholde den til jeg er helt sikker på at overgangsalderen er over. 

Ja heldig du.. tørr ikke sett inn spiral. Har hatt nok kraftige menssmerter igjennom livet til at jeg ikke vil igjennom smertefull spiral innsetting også.

Anonymkode: 50119...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja heldig du.. tørr ikke sett inn spiral. Har hatt nok kraftige menssmerter igjennom livet til at jeg ikke vil igjennom smertefull spiral innsetting også.

Anonymkode: 50119...d9e

Jeg var hos en gynekolog på St. Olavs (den gangen RiT) og fikk satt inn hormonspiral og det var ikke vondt. Jeg husker ikke om jeg tok to paracet i forkant slik man gjerne anbefaler, men vondt var det IKKE. Kanskje noen sekunders ubehag i det han førte den inn? Husker ikke, så det kan ikke ha vært mye. Så ikke la noen skremselshistorier og noen sekunders ubehag ødelegge for deg om du ønsker å prøve hormonspiral. Den er et flott prevensjonsmiddel og hadde jeg ikke vært sterilisert hadde jeg nok gått på den fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg var hos en gynekolog på St. Olavs (den gangen RiT) og fikk satt inn hormonspiral og det var ikke vondt. Jeg husker ikke om jeg tok to paracet i forkant slik man gjerne anbefaler, men vondt var det IKKE. Kanskje noen sekunders ubehag i det han førte den inn? Husker ikke, så det kan ikke ha vært mye. Så ikke la noen skremselshistorier og noen sekunders ubehag ødelegge for deg om du ønsker å prøve hormonspiral. Den er et flott prevensjonsmiddel og hadde jeg ikke vært sterilisert hadde jeg nok gått på den fremdeles.

Det er akkurat de skremselshistoriene som får meg til å aldri utsette meg for smerte med spiral. Takler det ikke.

Anonymkode: d2073...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg var bare 35 da jeg ble sterilisert (av medisinske grunner så jeg fikk det dekket) og det har jeg ikke angret ett sekund på. Jeg ble veldig lett gravid med begge ungene, på første forsøk begge gangene, så jeg hadde ikke tatt sjansen på å være helt uten prevensjon om jeg ikke var steril nei. Selv nå i en alder av 48 år har jeg temmelig regelmessig mens og merker hormonendringer rundt eggløsning så den kommer nok nesten hver gang i alle fall. Og akkurat de hormonendringene er jo hele moroa i syklusen! ;) 

Kommer man ikke litt tidlig i ovegangsalder etter et slikt inngrep? Mener å huske at du skrev noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kommer man ikke litt tidlig i ovegangsalder etter et slikt inngrep? Mener å huske at du skrev noe om det ?

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg ble sterilliseret da jeg var 38 og mistet først mensen da jeg var 58.

Anonymkode: 95955...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Kommer man ikke litt tidlig i ovegangsalder etter et slikt inngrep? Mener å huske at du skrev noe om det ?

Nei, ikke ved vanlig sterilisering. For å framskynde overgangsalderen må livmoren fjernes, og det er noe helt annet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, laban skrev:

Nei, ikke ved vanlig sterilisering. For å framskynde overgangsalderen må livmoren fjernes, og det er noe helt annet. 

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Kommer man ikke litt tidlig i ovegangsalder etter et slikt inngrep? Mener å huske at du skrev noe om det ?

Nope, alt som gjøres er jo å kutte egglederne. Om man fjerner eggstokkene derimot, da kommer oovergangsalderen, men en vanlig sterilisering påvirker ikke overgangsalderen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2017 den 13.10, Xtra skrev:

For å redusere blødningene må man evt. bruke hormonprevensjon. Blødningene blir ikke mindre av kobberspiral, snarere tvert i mot.

Ja, frykt for mer og vondere blødninger var det jeg fryktet  ved å få satt inn kobberspiral. Men det ble egentlig nokså liten endring. Takk og pris. Jeg var 46 da jeg satte den inn og valgte det som "det minste av onder", slik jeg så det. :) Orker ikke styre med piller, ønsker kkke hormoner, og sterilisering fristet ikke mtp operasjon. Og at det ville være så få år og "fordele" det på. (Ikke bare økonomisk, men også andre byrder.) innsettelse var uproblematisk. 

23 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, jeg er ikke stresset :) Min x- mann kunne ikke få flere barn, så har ikke brukt prevensjon på mange år.

Vurderte det da jeg fikk ny kjæreste, men kom til at jeg ikke ville begynne å tukle med naturen i en alder av 47 år. Det har gått bra det og jeg regner sjansen for graviditet som nesten lik null nå. Har fått litt hyppigere mens de siste par månedene også, så dette er nok begynnelsen på slutten for meg :)

Det er jo normalt forskjell på 43 og 50 da, mtp risiko. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, morsan skrev:

Ja, frykt for mer og vondere blødninger var det jeg fryktet  ved å få satt inn kobberspiral. Men det ble egentlig nokså liten endring. Takk og pris. Jeg var 46 da jeg satte den inn og valgte det som "det minste av onder", slik jeg så det. :) Orker ikke styre med piller, ønsker kkke hormoner, og sterilisering fristet ikke mtp operasjon. Og at det ville være så få år og "fordele" det på. (Ikke bare økonomisk, men også andre byrder.) innsettelse var uproblematisk. 

Det er jo normalt forskjell på 43 og 50 da, mtp risiko. ;) 

Trådstarter er ikke 43, men snart 50. Regner med det ikke er et råd til seg selv påskelilje kom med, men til 50-åringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Trådstarter er ikke 43, men snart 50. Regner med det ikke er et råd til seg selv påskelilje kom med, men til 50-åringen :)

Jeg siterte feil. Skulle være der påskelilje skrev at hun ikke hadde orket nervøsitet rundt manglende prevensjon og at hun viste til en slektning som fikk barn i en alder av 43. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...