Gå til innhold

yrkesskade - tannbehandling


hil

Anbefalte innlegg

Som 11 - åring falt jeg i en trapp på skolen( i skoletiden) og ødela en fortann. Jeg gikk da til langvarig behandling hos en spesialist, pga. brukket rot, men fikk etterhvert en komposittfylling på restene av tanna. Mine foreldre betalte ikke for denne tannbehandlingen. Nå, som 36 - åring var det på tide å skifte fylling. (de varer vanligvis 7 -8 år, så det var utvilsomt en nødvendig behandling) Jeg stilte da noen spørsmål rundt om, og fikk vite at dette var å regne som yrkesskade, og at jeg (i flg. trygdekontoret) etter all sansynlighet har krav på å få dekket nødvendige senbehandlinger som er relatert til skaden. Trygdekontoret skulle bare få en kopi av vedtak gjort ved trygdekontoret i min barndomsby. MEN: Det er aldri gjort noe vedtak. Årsak: Skolen har sannsynligvis ikke meldt fra om skaden. (Lærereren jeg hadde er død) Trygdekontoret rådet meg til å gå veien om skoletannhelsetjenesten på hjemplassen. Resultat: Arkivene var makulert ti år etter siste besøk(som var i 1982). Er det noe jeg kan gjøre ? Min lærer ved barneskolen har tydeligvis gjort en feil som får økonomisk betydning for meg nå, og ved fremtidige behandlinger av denne tanna, noe jeg altså egentlig skulle ha krav på å få dekket (med evt. unntak av egenandeler.) Føler ikke det var noe jeg, eller mine foreldre, kunne ha gjort annerledes for 25 år siden, vi regnet selvfølgelig med at skole/tannlege ordnet slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du skriver at du gikk til behandling hos spesialist. Jeg antar at det ikke var skolehelsetjenesten, og kanskje denne spesialisten har deg i sine arkiver.

Denne saken viser i det minste med tydelighet hvor viktig det er å sørge for å få alt skriftlig og å ta vare på gamle papirer. For trygdekontorene er det en regel at papirer vedr yrkesskade ikke skal makuleres før etter at vedkommende er død, men hva hjelper det når det ikke er meldt som yrkesskade... og har man pairene selv så er man i alle fall trygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...