Gå til innhold

hemorider etter fødsel


Gjest lurius

Anbefalte innlegg

Jeg fødte for tre uker siden. Nå har jeg plutselig fått så hard mage, og det gjør kjempevondt og blør når jeg har avføring. Kan det være hemorider? Jeg ble livredd da jeg så blodet, men det blør bare når jeg har avføring. Hvis det er hemorider, kan de komme sånn helt ut av det blå tre uker etter en fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sannsynligvis hemoroider som du har fått ved trykkingen under fødselen.

Selv har jeg hatt det under svangerskap også og opplevd at det tar en god stund før de forsvinner etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Hvordan utarter hemorider seg, og hvordan behandler man dette?

Hemoroider merker man ved at man har små utposninger på blodårer i endetarmsåpningen, enten utenfor anus eller rett innenfor. De blør lett, spes. ved hard avføring. Ellers kan de være ubehaglige og evt. litt smertefulle. Det viktigste er at man ungår å ha hard avføring. Det finnes salver man kan bruke for å redusere dem, men de kommer fort tilbake og disse salvene skal ikke brukes for mye (forhør deg med lege).

Mange har god nytte av å ikke sitte og gå altfor mye. Dette for å redusere presset fra livmoren mot bekkenblodårene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er slettes ikke uvanlig at man får hemorider etter en fødsel. De fleste får det i forb. med at barnet blir presset ut. Mange får det i forb. med svangerskapet og at den tunge livmoren presser på store blodårer i bekkenet. Det høres ut som om det er hemorider du har. Du kan prøve med en salve du får på apoteket, Scheriproct. Ellers er det viktig at du ikke har hard avføring, så prøv så godt du kan å spise mat som gir deg løsere mage. Du kan evt. prøve flytende avføringsmiddel, f.eks. Lactolose, som mykgjør avføringen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...