tornway Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Hei! Jeg har en datter på 13,5 år. Hun har hele livet vært plaget med atopisk eksem, særlig om vinteren. I høst fikk en "ny" type plager, hun fikk et flammende utslett i ansiktet. Hun var plaget i flere uker med dette, til slutt fikk hun en kortisonsprøyte av legen. Utslettet ga seg da, men etter en uke var det likedan. Hun fikk da en ny sprøyte, og etter to dager var hun bra igjen. No har det gått en uke til, og hun har fått utslettet på nytt. Det er meget varmt. og når hun smører fuktighetskrem, virker som denne fordamper. Så hun smører og smører, uten at det har effekt. Det må også nevnes at det medfører sterk kløe, og dekker hele ansiktet og halsen. Spørsmålet mitt er : Er dette en allergisk reaksjon, og hvis det er det, er det mulig å finne årsaken til dette? Må det nødvendigvis være slik at det er noe hun reagerer på? Hun er allergisk mot nøtter, jordbær og sitrusfrukter, så disse holder hun seg unna. Jeg lurer også på hvor mange og hvor ofte hun ta slike sprøyter? Er veldig takknemelig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41688-allergisk-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Kjære tornway Utslett som kommer og går av den arten du beskriver er meget sjelden allergisk betinget. Det kan ha sammenheng med uspesifikke reaksjoner i kroppen, men det er så godt som umulig å si akkurat hva det er som utløser utslettet. Det skulle derfor ikke være nødvendig å leve på en diett, men hvis hun merker at utslettet lettere kommer når hun har spist f.eks. appelsin eller tomat, bør hun unngå dette. Kortisontabletter og sprøyter er meget virksomme ved en rekke tilstander hvor betennelsesreaksjoner spiller en rolle. Man skal være forsiktig med dem og bruke dem når det er nødvendig. Det er umulig å gi noen generelle anvisninger på hvor ofte, legen må avgjøre det alt etter hvor alvorlig en tilstand er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41688-allergisk-utslett/#findComment-157288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.