Gå til innhold

Mensen i snaert to uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt mensen i snart to uker nå. Har hatt uregelmessig i over et år, dvs. varierer når den kommer. Så har jeg en gang hatt veldig liten menstruasjon i jula, for nå og ha hatt mensen i snart to uker. Begynte forsiktig, for så å ha vært litt mye en hel uke. Kommer blod nesten hver gang jeg er på toialettet og ofte med koagler. Håper hver dag det skal gi seg. Var til gynekolog for ca. en måned siden, tok celleprøve og ultralyd og alt var i orden. Jeg har bestillt legetime men fikk ikke den før om nesten to uker. Tar jerntabletter for ikke å bli for trett og slapp. Kan aldri huske jeg noen gang har hatt mensen så lenge. Er dette også typisk for en begynnende overgangsalder også? Skummelt at jeg går slik og blør?

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt mensen i snart to uker nå. Har hatt uregelmessig i over et år, dvs. varierer når den kommer. Så har jeg en gang hatt veldig liten menstruasjon i jula, for nå og ha hatt mensen i snart to uker. Begynte forsiktig, for så å ha vært litt mye en hel uke. Kommer blod nesten hver gang jeg er på toialettet og ofte med koagler. Håper hver dag det skal gi seg. Var til gynekolog for ca. en måned siden, tok celleprøve og ultralyd og alt var i orden. Jeg har bestillt legetime men fikk ikke den før om nesten to uker. Tar jerntabletter for ikke å bli for trett og slapp. Kan aldri huske jeg noen gang har hatt mensen så lenge. Er dette også typisk for en begynnende overgangsalder også? Skummelt at jeg går slik og blør?

Anonymkode: d8e23...be5

Mange kvinner jeg kjenner inkludert meg har opplevd dette. Kan absolutt være begynnelse på overgangsalder. Hvis du fortsetter å ha store blødninger finnes det medisiner for det .... Jeg brukte noe som heter cyclokapron. Andre bruker hormonpreparater. 

Håper du også får svar fra gynekologen . 

Anonymkode: 7814f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er typisk overgangsalder. Først uregelmessig, korte, så lange, noe spotting/småblødning også mellom menstruasjon. Så langt i mellom (måneder) og så er den plutselig borte. Når kom din mor i overgangsalder? Det kan være en pekepinn på om du er i gang. Jeg husker jeg ble helt stresset av dette da jeg alltid hadde hatt mens jeg kunne stille etter klokka og jeg tok det i starten som tegn på at noe måtte være galt. Men til slutt måtte jeg si til meg selv at dette er den nye normalen og slutte tenke så mye rundt det. I og med at du har vært hos gyn og alt er bra er det ingen grunn til å føle stress rundt dette.

Anonymkode: aec58...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Min mor er død for lenge siden men jeg har hørt hun var så plaget med blødninger at hun fikk medisin som stoppet det hele. Kan jo tenkes at jeg har fått noe av det samme. Men en søster av meg er snart 50 år og har enda normal mens, vi har samme mor, så da skulle vel vi to også ha kommet i overgansgalderen samtidig?  Hvor vanlig er det at det er likt?  Så kanskje litt merkelig at jeg da får den nå, men håper det er det som er forklaringen.  

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blør like mye i dag med koagler. Min mor hadde slike store blødninger før hun kom i overgansgalderen, derfor er det ingen som vet når hun egentlig kom i den og når hun ville mistet mensen. Dette siden hun fikk stoppet all blødning, ink. mensen altså. Tror hun var i førtiåra når det skjedde og jeg vet ikke noe om hvorfor det skjedde. Håper jeg bare har komt i overgangsalderen og at det ikke er noe farlig. 

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

En normal menstruasjonssyklus på 25-35 dager avhenger av normal hormonproduksjon, altså at eggstokkene  fungerer normalt med modning av egg (og østrogenproduksjon) og så eggløsning midt i syklus. Etter eggløsningen produseres hormonet progesteron som forbereder livmorslimhinnen til å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning, så kommer menstruasjonsblødning to uker etter eggløsningen.

I din alder er det ganske vanlig at eggløsningen svikter fra tid til annen, før den helt forsvinner når eggstokken er tømt for egg. Da stopper menstruasjonen opp, det betegnes menopausen. I årene før menopausen er det vanlig med uregelmessige blødninger som forklares ved manglende eggløsning og mange på progesteron, men ikke mangel på østrogen. Uten progesteron blir det ikke normal menstruasjon som avsluttes innen en uke, det blir varierende blødning over lengre tid, vekslende svak og rikelig, som du opplever det.

Det er lurt å få en sjekk hos gynekolog for evt.å få livmorslimhinnen sjekket ved en ‘sugerørsprøve’ (Pipelle), en enkel prøve som har avløst utskrapning. Hormonprøve kan være aktuell, men verdiene kan veksle fra dag til dag, så det gir ikke så mye informasjon.

Behandlingen kan enten være å gi deg en hormonspiral eller å gi deg progesteronlignende tabletter (Provera) i 12 dager hver måned.

Det er altså ikke ‘skummelt’ med slik blødning, det er ganske vanlig i årene før menopausen.

Vennlig hilsen Mette

PS du skal ikke behandles med østrogen! Med hensyn til bruk av Cyklokapron, så kan det redusere blødningsmengden, men ikke regulere blødningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Min mor er død for lenge siden men jeg har hørt hun var så plaget med blødninger at hun fikk medisin som stoppet det hele. Kan jo tenkes at jeg har fått noe av det samme. Men en søster av meg er snart 50 år og har enda normal mens, vi har samme mor, så da skulle vel vi to også ha kommet i overgansgalderen samtidig?  Hvor vanlig er det at det er likt?  Så kanskje litt merkelig at jeg da får den nå, men håper det er det som er forklaringen.  

Anonymkode: d8e23...be5

Det er ingen automatikk i at søstre med samme mor får overgangalderen ganske likt. Jeg er 48 år og har hatt hetetokter til og fra i minst 5 år allerede. Min eldste søster er 55 år og har knapt hatt en eneste hetetokt i sitt liv. Vår mor hadde nesten ekstreme hetetokter hele overgangsalderen og til hun døde 66 år gammel. Min søster som er 54 år var en frossenpinn av en annen verden til hun fjernet livmora for halvannet år siden. Store forskjeller hos oss altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Godt det

6 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

En normal menstruasjonssyklus på 25-35 dager avhenger av normal hormonproduksjon, altså at eggstokkene  fungerer normalt med modning av egg (og østrogenproduksjon) og så eggløsning midt i syklus. Etter eggløsningen produseres hormonet progesteron som forbereder livmorslimhinnen til å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning, så kommer menstruasjonsblødning to uker etter eggløsningen.

I din alder er det ganske vanlig at eggløsningen svikter fra tid til annen, før den helt forsvinner når eggstokken er tømt for egg. Da stopper menstruasjonen opp, det betegnes menopausen. I årene før menopausen er det vanlig med uregelmessige blødninger som forklares ved manglende eggløsning og mange på progesteron, men ikke mangel på østrogen. Uten progesteron blir det ikke normal menstruasjon som avsluttes innen en uke, det blir varierende blødning over lengre tid, vekslende svak og rikelig, som du opplever det.

Det er lurt å få en sjekk hos gynekolog for evt.å få livmorslimhinnen sjekket ved en ‘sugerørsprøve’ (Pipelle), en enkel prøve som har avløst utskrapning. Hormonprøve kan være aktuell, men verdiene kan veksle fra dag til dag, så det gir ikke så mye informasjon.

Behandlingen kan enten være å gi deg en hormonspiral eller å gi deg progesteronlignende tabletter (Provera) i 12 dager hver måned.

Det er altså ikke ‘skummelt’ med slik blødning, det er ganske vanlig i årene før menopausen.

Vennlig hilsen Mette

PS du skal ikke behandles med østrogen! Med hensyn til bruk av Cyklokapron, så kan det redusere blødningsmengden, men ikke regulere blødningen.

Tusen takk for svar. Veldig godt å lese at dette ikke var tegn på noe skummelt. Jeg tar det opp med fastlegen min som jeg skal til om 12 dager, og sier det du har anbefalt. Jeg ønsker ikke å ha det slik fremover med langvarig mens, men hvis den gir seg nå snart og det ikke skjer igjen på lenge, så trenger jeg kanskje ikke medisin? Har hatt en litt større psykisk påkjenning i det siste.  Kan det ha hatt innvirkning på denne blødningen? 

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Lillemus skrev:

Det er ingen automatikk i at søstre med samme mor får overgangalderen ganske likt. Jeg er 48 år og har hatt hetetokter til og fra i minst 5 år allerede. Min eldste søster er 55 år og har knapt hatt en eneste hetetokt i sitt liv. Vår mor hadde nesten ekstreme hetetokter hele overgangsalderen og til hun døde 66 år gammel. Min søster som er 54 år var en frossenpinn av en annen verden til hun fjernet livmora for halvannet år siden. Store forskjeller hos oss altså.

Takk for svar. Jeg tror kanskje du misforsto meg litt, for det jeg mente var altså om man kom i den på samme alder. Altså hvis din mor var f.eks 48 år når hun kom i den, så ville du også være 48 år når du kom i den. Men jeg håper denne teorien ikke stemmer og at den ikke stemmer så ofte. Men mulig jeg har misforstått noe her. Bare lurte på hvor vanlig det var altså at den startet like hos mor og datter.

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg tror kanskje du misforsto meg litt, for det jeg mente var altså om man kom i den på samme alder. Altså hvis din mor var f.eks 48 år når hun kom i den, så ville du også være 48 år når du kom i den. Men jeg håper denne teorien ikke stemmer og at den ikke stemmer så ofte. Men mulig jeg har misforstått noe her. Bare lurte på hvor vanlig det var altså at den startet like hos mor og datter.

Anonymkode: d8e23...be5

Jeg er veldig lik min mor i kroppen og hun kom i overgangsalderen da hun var 48 visst og det er vel ganske likt som hos meg, selv om jeg ikke har det så voldsomt som det hun hadde. Mine søstre kommer altså senere i overgangsalderen begge to, så ingen automatikk altså. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er veldig lik min mor i kroppen og hun kom i overgangsalderen da hun var 48 visst og det er vel ganske likt som hos meg, selv om jeg ikke har det så voldsomt som det hun hadde. Mine søstre kommer altså senere i overgangsalderen begge to, så ingen automatikk altså. :) 

Det var godt å lese. :-) Er nok mye som tyder på at jeg da er i starten av den. :-)

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.3.2017 den 9.45, Mette Moen, Gynekolog skrev:

En normal menstruasjonssyklus på 25-35 dager avhenger av normal hormonproduksjon, altså at eggstokkene  fungerer normalt med modning av egg (og østrogenproduksjon) og så eggløsning midt i syklus. Etter eggløsningen produseres hormonet progesteron som forbereder livmorslimhinnen til å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning, så kommer menstruasjonsblødning to uker etter eggløsningen.

I din alder er det ganske vanlig at eggløsningen svikter fra tid til annen, før den helt forsvinner når eggstokken er tømt for egg. Da stopper menstruasjonen opp, det betegnes menopausen. I årene før menopausen er det vanlig med uregelmessige blødninger som forklares ved manglende eggløsning og mange på progesteron, men ikke mangel på østrogen. Uten progesteron blir det ikke normal menstruasjon som avsluttes innen en uke, det blir varierende blødning over lengre tid, vekslende svak og rikelig, som du opplever det.

Det er lurt å få en sjekk hos gynekolog for evt.å få livmorslimhinnen sjekket ved en ‘sugerørsprøve’ (Pipelle), en enkel prøve som har avløst utskrapning. Hormonprøve kan være aktuell, men verdiene kan veksle fra dag til dag, så det gir ikke så mye informasjon.

Behandlingen kan enten være å gi deg en hormonspiral eller å gi deg progesteronlignende tabletter (Provera) i 12 dager hver måned.

Det er altså ikke ‘skummelt’ med slik blødning, det er ganske vanlig i årene før menopausen.

Vennlig hilsen Mette

PS du skal ikke behandles med østrogen! Med hensyn til bruk av Cyklokapron, så kan det redusere blødningsmengden, men ikke regulere blødningen.

Blør fremdeles. Kom mindre i går på dagen, før det kom en del på kvelden. Blør fremdeles, komt en del i dag. Vurderer nå å oppsøke en privat gynekolog siden det tar så tid før jeg får komt til fastlegen. Kan en gynekolog ta en slik test du anbefalte når jeg fremedeles blør?

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blør fremdeles. Kom mindre i går på dagen, før det kom en del på kvelden. Blør fremdeles, komt en del i dag. Vurderer nå å oppsøke en privat gynekolog siden det tar så tid før jeg får komt til fastlegen. Kan en gynekolog ta en slik test du anbefalte når jeg fremedeles blør?

Anonymkode: d8e23...be5

Jeg oppsøkte en privat gynekolog pga samme problemet . Betalte nesten kr 2000,-. Så har du mulighet til å betale så er det vel greit. 

Vet ikke om du kan ta en slik test men du kan i allefall bli betrygget og evt få behandling for problemet ... 

Anonymkode: 7814f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.3.2017 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Jeg oppsøkte en privat gynekolog pga samme problemet . Betalte nesten kr 2000,-. Så har du mulighet til å betale så er det vel greit. 

Vet ikke om du kan ta en slik test men du kan i allefall bli betrygget og evt få behandling for problemet ... 

Anonymkode: 7814f...ffe

Tusen takk for tips. Ja, dette må sjekkes grundig. Jeg har aldri i mitt  liv opplevd noe lignende.

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan undersøkes selv om du blør, det er jo det som man skal finne årsaken til.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.3.2017 den 11.31, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du kan undersøkes selv om du blør, det er jo det som man skal finne årsaken til.

Hilsen Mette

Ok, takk for svar.  Den privatprakiserende gynekologen jeg har gikk til i midten av januar har ikke ledig time i dag, heller ikke de andre som jobber der. Jeg venter derfor litt til. I går tidlig fikk jeg time hos en turnuslege. Tok masse blodprøver og hun mente vi kunne vente å se hva resultatet ble på de. Utover dagen i går blødde jeg veldig mye, masse koagulert blod. Jeg bruker 5 mg. centyl hver dag, som en sjelden gang kan gi trombopeni. I dag har jeg bare latt være å ta medisinen på eget ansvar,  og jeg har til nå blødd mye mindre i dag enn i går. Jeg er nok litt "desperat" etter å få stoppet dette nå, men skulle helst vært hos den gynekologen jeg var hos. Hun var utrolig flink men ser hun ikke har noe ledig på en stund. Har ellers time hos fastlegen i neste uke. Begynner det å blø kraftig igjen, får jeg likevel se om jeg finner en annen privatpraktiserende gynekolog et annet sted.

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar.  Den privatprakiserende gynekologen jeg har gikk til i midten av januar har ikke ledig time i dag, heller ikke de andre som jobber der. Jeg venter derfor litt til. I går tidlig fikk jeg time hos en turnuslege. Tok masse blodprøver og hun mente vi kunne vente å se hva resultatet ble på de. Utover dagen i går blødde jeg veldig mye, masse koagulert blod. Jeg bruker 5 mg. centyl hver dag, som en sjelden gang kan gi trombopeni. I dag har jeg bare latt være å ta medisinen på eget ansvar,  og jeg har til nå blødd mye mindre i dag enn i går. Jeg er nok litt "desperat" etter å få stoppet dette nå, men skulle helst vært hos den gynekologen jeg var hos. Hun var utrolig flink men ser hun ikke har noe ledig på en stund. Har ellers time hos fastlegen i neste uke. Begynner det å blø kraftig igjen, får jeg likevel se om jeg finner en annen privatpraktiserende gynekolog et annet sted.

Anonymkode: d8e23...be5

Jeg mente trombocytopeni og ikke trombopeni. Tror du jeg kan ha for få trombocytter? Jeg får ikke lett blåmerker eller noe sånt som kan tyde på det. Men kanskje centylen kan gjøre blødningene verre? Hva tror du?

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente trombocytopeni og ikke trombopeni. Tror du jeg kan ha for få trombocytter? Jeg får ikke lett blåmerker eller noe sånt som kan tyde på det. Men kanskje centylen kan gjøre blødningene verre? Hva tror du?

Anonymkode: d8e23...be5

Jeg viste også turnuslegen det forrige svaret du gav meg. Hun mente at vi kunne vente med slik undersøkelse siden dette var første gangen jeg hadde hatt så lang tid med menstruasjon. Hun ville også vente å se hva blodprøvene viste før hun ville avgjøre noe mer hva som skulle gjøres.

Anonymkode: d8e23...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå skal ikke jeg komme i veien for gynekologens svar. Jeg blødde veldig mye veldig lenge. Hadde alle disse tankene du har. Kan det være noe med trombocyttene , kunne det være noe annet galt , kan jeg blø meg i hel osv. Regner jo med at legen hadde tatt stilling til disse tingene ?. At han tok blodtrykk og blodprosent ol. Det kan man jo raskt få svar på. Overgangsalder gjorde meg  mer engstelig og urolig for ting. Ble veldig følsom og sårbar. Plutselig forandrer ting seg i livet liksom. 

Jeg hadde god effekt av Cyklokapron. Det reduserte blødningene. Så får du helt  sikkert gode råd ang hvilken behandling som er best for deg når du endelig får komme til lege / gynekolog. Men det er ikke uvanlig å blø veldig mye. 

Håper du er sykemeldt . 

Anonymkode: 7814f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...