Gå til innhold

Hva er dine store triggere?


Gjest Kanuttius

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må være fint å vite om triggere etc, slik at det som har skjedd med en i helsevesenet og nav liksom er riktig. Men jeg vet ikke om noen triggere, er jeg da frisk?

Anonymkode: fbcdf...11c

Vi har sikkert mange triggere vi ikke er klar over før de skjer. Du MÅ ikke ha triggere for å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, slabbedask skrev:

Stress, mas, støy, endringer, folk. 

Vi er nesten like

Stress, mas, endringer, folk 

-DM

Anonymkode: f0994...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nesten like

Stress, mas, endringer, folk 

-DM

Anonymkode: f0994...485

Har du noen diagnose, hvis man tør spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
21 timer siden, Trine skrev:

- Lyder av alle slag
- Lukter
- Berøring
- Stress
- Plutselige endringer
- Endringer jeg ikke har bestemt selv
- Skjemaer som må fylles ut
- Flere beskjeder på engang
- Ting som må huskes
- Oppgaver som krever konsentrasjon
- Mennesker
- Alt som krever tålmodighet, men som man må få gjort
- Smerter

Sikkert mye mer også, som jeg ikke kommer på nå.

Hei!

Mye samme på meg:-)

- Lyder av alle slag (men takket være tinnitus og nedsatt hørsel går det bedre:-)
- Lukter
- Berøring (takket være en kvinne jeg elsker er berøring helt uproblematisk blitt)
- Stress
- Plutselige endringer
- Endringer jeg ikke har bestemt selv
- Skjemaer som må fylles ut
- Flere beskjeder på engang
(- Ting som må huskes- ikke problem for meg)
(- Oppgaver som krever konsentrasjon-ikke problem for meg)
- Mennesker   ( det er vanskelig, men syns det går nokså fint etter at jeg forstod de mellommenneskelige rellasjoner)
- Alt som krever tålmodighet, men som man må få gjort  ( kan være vanskelig tidvis)
- Smerter ( jeg liker, :-), noen smerter, feks pirking i tennene hos tannlegen, borring m.m. men blodprøver ...:-( sånt grøsser jeg av, og jeg tar ikke blodprøve!

Sikkert mye mer også, som jeg ikke kommer på nå. ( ja :-)

Men jeg tar meg stort sett sammen og holder ut, enten det er det ene eller det andre, skjønt enkelte dialekter.../lyder, er så ufyselige at det er godt man har evnen til å smile selv om man fysisk føler seg syk. Man vil jo ikke såre andre mennesker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nesten like

Stress, mas, endringer, folk 

-DM

Anonymkode: f0994...485

Er det den karen ja.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Mye samme på meg:-)

- Lyder av alle slag (men takket være tinnitus og nedsatt hørsel går det bedre:-)
- Lukter
- Berøring (takket være en kvinne jeg elsker er berøring helt uproblematisk blitt)
- Stress
- Plutselige endringer
- Endringer jeg ikke har bestemt selv
- Skjemaer som må fylles ut
- Flere beskjeder på engang
(- Ting som må huskes- ikke problem for meg)
(- Oppgaver som krever konsentrasjon-ikke problem for meg)
- Mennesker   ( det er vanskelig, men syns det går nokså fint etter at jeg forstod de mellommenneskelige rellasjoner)
- Alt som krever tålmodighet, men som man må få gjort  ( kan være vanskelig tidvis)
- Smerter ( jeg liker, :-), noen smerter, feks pirking i tennene hos tannlegen, borring m.m. men blodprøver ...:-( sånt grøsser jeg av, og jeg tar ikke blodprøve!

Sikkert mye mer også, som jeg ikke kommer på nå. ( ja :-)

Men jeg tar meg stort sett sammen og holder ut, enten det er det ene eller det andre, skjønt enkelte dialekter.../lyder, er så ufyselige at det er godt man har evnen til å smile selv om man fysisk føler seg syk. Man vil jo ikke såre andre mennesker.

 

Underbar nevnte to triggere som gjelder for meg også. Kritikk og sinte mennesker, det takler jeg dårlig. Glemte å få med det på lista ;) Konsentrasjon og hukommelse skyldes adhd'en.

Hahaha...du er ikke riktig vel bevart :P Liker noen typer smerte. Det værste her er nok smertene i føttene, de hindrer meg fra å kunne gå langt nok inn på fjellet og komme meg ordentlig bort fra folk.

Tar meg sammen jeg også, jeg sliter skikkelig med barna til søsteren min, de lager enormt mye lyd. I tillegg er det ingen andre i familien som evner å være stille eller prate med et normalt volum, så jeg er ødelagt i mange dager etter å ha vært med dem. Godt man har evnen til å smile selv om man fysisk føler seg syk ja. Jeg får heller ta meg samme og holde ut fremfor å såre noen. Men jeg merker det er slitsomt.

Har du fått deg kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
2 minutter siden, Trine skrev:

Underbar nevnte to triggere som gjelder for meg også. Kritikk og sinte mennesker, det takler jeg dårlig. Glemte å få med det på lista ;) Konsentrasjon og hukommelse skyldes adhd'en.

Hahaha...du er ikke riktig vel bevart :P Liker noen typer smerte. Det værste her er nok smertene i føttene, de hindrer meg fra å kunne gå langt nok inn på fjellet og komme meg ordentlig bort fra folk.

Tar meg sammen jeg også, jeg sliter skikkelig med barna til søsteren min, de lager enormt mye lyd. I tillegg er det ingen andre i familien som evner å være stille eller prate med et normalt volum, så jeg er ødelagt i mange dager etter å ha vært med dem. Godt man har evnen til å smile selv om man fysisk føler seg syk ja. Jeg får heller ta meg samme og holde ut fremfor å såre noen. Men jeg merker det er slitsomt.

Har du fått deg kjæreste?

:-)

Ja:-) svaret er ja, og har vært ja lenge:-)

Jeg liker heller ikke sinte mennesker....kritikk oppdager jeg som regel ikke, eller skal jeg kanskje tro, det ikke er noe å kritisere meg for;)

Jeg oppdager kritikk når de sier helt klart til meg noe, sjelden det skjer,...og sinte mennesker....oppdager jeg når de banner og sier feks "faan ta " de kan da feks være sinte på TV ens fjernkotroll, selv om jeg syns sånt er rart, kan det være ubehagelig, for når man spør om man kan hjelpe, kan menneske snu seg mot deg, se sint ut og si, ja i hvert fall for meg høres det ut som sinte ord.

Men i følge kjæresten min, er hun kun sint på fjernkontrollen, og dette må jeg ikke ta personlig. Jeg syns en fin informasjon, så jeg øver meg, men jeg syns jo det ser ut som de øynene som ser på meg, som sitter i det samme hodet, med en munn som sa "faan ta", er så sinte, at det i hvert fall for meg trenger øvelse og trening til, for å ikke ta det personlig og bli litt lei meg/ eller kanskje bedre formulert, bekymret/urolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Madelenemie skrev:

:-)

Ja:-) svaret er ja, og har vært ja lenge:-)

Jeg liker heller ikke sinte mennesker....kritikk oppdager jeg som regel ikke, eller skal jeg kanskje tro, det ikke er noe å kritisere meg for;)

Jeg oppdager kritikk når de sier helt klart til meg noe, sjelden det skjer,...og sinte mennesker....oppdager jeg når de banner og sier feks "faan ta " de kan da feks være sinte på TV ens fjernkotroll, selv om jeg syns sånt er rart, kan det være ubehagelig, for når man spør om man kan hjelpe, kan menneske snu seg mot deg, se sint ut og si, ja i hvert fall for meg høres det ut som sinte ord.

Men i følge kjæresten min, er hun kun sint på fjernkontrollen, og dette må jeg ikke ta personlig. Jeg syns en fin informasjon, så jeg øver meg, men jeg syns jo det ser ut som de øynene som ser på meg, som sitter i det samme hodet, med en munn som sa "faan ta", er så sinte, at det i hvert fall for meg trenger øvelse og trening til, for å ikke ta det personlig og bli litt lei meg/ eller kanskje bedre formulert, bekymret/urolig.

Hehe, det er nok ikke noe å kritisere deg for så derfor oppdager du det ikke :) Tror ikke jeg får så mye kritikk jeg heller, men det skjer og ofte så går jeg nesten og venter på å få kritikk fordi jeg har opplevd å få kritikk for ting som ikke er noe å kritisere. Så jeg vet ikke hva folk forventer og ikke og derfor tenker jeg at jeg kan få kritikk uansett hva jeg gjør.

Sinte mennesker er det vanskelig å forholde seg til, selv om de ikke er sinte på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
1 time siden, Trine skrev:

Hehe, det er nok ikke noe å kritisere deg for så derfor oppdager du det ikke :) Tror ikke jeg får så mye kritikk jeg heller, men det skjer og ofte så går jeg nesten og venter på å få kritikk fordi jeg har opplevd å få kritikk for ting som ikke er noe å kritisere. Så jeg vet ikke hva folk forventer og ikke og derfor tenker jeg at jeg kan få kritikk uansett hva jeg gjør.

Sinte mennesker er det vanskelig å forholde seg til, selv om de ikke er sinte på meg.

jaaa:-)

Man vet aldri hva man plutselig kan bli kritisert for, nå kom jeg på at jeg får kritiske kommentarer på at jeg ikke gråter i begravelser.

Det kan være feks, "kald fisk","du er uten følelser du", "hva er du lagd av?", osv...

Jeg kommenterer/svarer aldri!! på noe av dette, jeg smiler og nikker lett og vennlig tilbake, jeg greier ikke sånn, der og da, og i, eller etter en bagravelse, skulle ta opp et spørsmål, om hvorfor mennesker sier sånne ord til meg/får slike tanker, som jeg jo forstår, betyr, levner en følelse av ordene i menneske.

Jeg syns det meste kan oppklares og avklares av mellommenneskelige misforståelser, men det er oe med at midt i noens sorg, føler jeg ikke at det er riktig anledning å spørre noen, hvorfor de bruker ord som feks kald fisk om meg.

Videre hva som gir de dene følelsen, og videre snakke gjennom dette. Jeg er som oftest i sorg i begravelse, jeg orker ikke snakke og diskutere så mye, og da er det ikke så enkelt å skulle ta opp slike temaer, basert på noen spontane følelse/oppfattelse av situasjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vedvarende stress på jobb i form av mye å gjøre på kort tid, mye overtid og uoversiktlighet. Det går galt til slutt. Alltid. 

- Dårlig og lite søvn. 

- For lite tid til hvile og rekreasjon. 

- Belastende livshendelser. 

- Fysisk inaktivitet. 

Det jeg kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Madelenemie skrev:

jaaa:-)

Man vet aldri hva man plutselig kan bli kritisert for, nå kom jeg på at jeg får kritiske kommentarer på at jeg ikke gråter i begravelser.

Det kan være feks, "kald fisk","du er uten følelser du", "hva er du lagd av?", osv...

Jeg kommenterer/svarer aldri!! på noe av dette, jeg smiler og nikker lett og vennlig tilbake, jeg greier ikke sånn, der og da, og i, eller etter en bagravelse, skulle ta opp et spørsmål, om hvorfor mennesker sier sånne ord til meg/får slike tanker, som jeg jo forstår, betyr, levner en følelse av ordene i menneske.

Jeg syns det meste kan oppklares og avklares av mellommenneskelige misforståelser, men det er oe med at midt i noens sorg, føler jeg ikke at det er riktig anledning å spørre noen, hvorfor de bruker ord som feks kald fisk om meg.

Videre hva som gir de dene følelsen, og videre snakke gjennom dette. Jeg er som oftest i sorg i begravelse, jeg orker ikke snakke og diskutere så mye, og da er det ikke så enkelt å skulle ta opp slike temaer, basert på noen spontane følelse/oppfattelse av situasjonen.

 

Det er da frekt å kalle noen for kald fisk bare fordi man ikke gråter i en begravelse. Jeg syns heller ikke det høres ut som rette tidspunkt å spørre hvorfor de sier det. Men du kan bare si at selv om sorgen ikke syns utenpå så føler du sorg du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Madelenemie, jeg gråter i begravelser men jeg har også kjent på det du beskriver. Når xens får døde fikk jeg latterkrampe. Alle følelser er normale i fht dødsfall og sorg. Mange mennesker blir "O jeg er den store medfølelse" når noe dør mens jeg... likte jeg ikke personen når den levde så endret døden lite for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
8 timer siden, BamseLiten skrev:

Madelenemie, jeg gråter i begravelser men jeg har også kjent på det du beskriver. Når xens får døde fikk jeg latterkrampe. Alle følelser er normale i fht dødsfall og sorg. Mange mennesker blir "O jeg er den store medfølelse" når noe dør mens jeg... likte jeg ikke personen når den levde så endret døden lite for meg. 

Takk.

Jeg var nettopp i en begravelse, det var mange mennesker der, og jeg merket meg at to i min familie, som går for å være onde, de er faktisk det,  dette er sant, slemme mot mennesker, på den måten at de både kan skade andre mennesker, feks barn fysisk, og ødelegge andre menneskers ting og eiendom. Det er jo spesielt, men jeg forklarer dette for deg, fordi, når jeg bruker ordet , ond, er det i dette tilfelle faktisk nesten berettiget. Så til saken, i selve begravelsen, ble jeg sittende ved siden av den ene, og i nærheten av den andre, altså begge disse avvikende menneskene, som skader/ kan skade andre mennesker..

Og til min overraskelse og ja nesten sjokk....gråt de begge kontinuerlig, mye, de hadde nesepapir, og brukte det ene papiret etter det andre. Personen som døde kjente de også litt dårligere enn meg.

Jeg satt og tenkte på hvor rart dette er, at de to, som gråter så høyt, oppfører seg mer etter ønskede forventninger, mens jeg som aldri har skadet et menneske med hensikt, eller ødelegger andres eiendeler, eller stjeler, jeg blir/ble sett på som kald, fordi jeg ikke gråter i begravelser.

Det med gråt er oppskrytt, og det er vel som du er inne på, alle mulige reaksjoner man kan få i en begravelse. Jeg merker meg jo godt de som gråter, fordi jeg kjenner på forventingene og aldri kjenner meg trist nok til å gråte i selve begravelsene, det er så mye å gjøre og ha fokus på og tenke på da, så rekker ikke føle. Alle sangene, man skal lytte til taler, hilse på nye mennesker, og de jeg ser, gråter, så det er på en måte overveldende på sin egen måte, bare selve begravelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Litt of topic, men

Jeg ser noen nevner dette med musikk for å sjalte ut støy i omgivelsene. Jeg vil på det sterkeste anbefale å legge penger i det, og investere i et headset som har såkalt aktiv støydemping. De funker slik at de har noen små mikrofoner på utsiden som fanger opp støy og kjører den tilba på en måte som gjør at den kanselerer seg selv.

Dette settet fra Sony ruler markedet nå. Rådyrt, men også råbra. Jeg hadde ikke råd, så jeg har lagt meg i spareselen. Modellene fra Bose er og gode - jeg har selv et qc25. Men det som er fint med Sony sitt sett er at man selv kan velge hvilke frekvenser man vil kanselere - slik som skrikerunger ;). Jeg har ikke testet det annet enn i butikk, men jeg kan likevel si at du faktisk får hva du betaler for her. Man skåner også hørselen ved å bruke slike headset, fordi man slipper å spille så høyt for å sjalte ut bråk utenifra. Dessuten er det trådløst.

Hilsen Headset-freak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...