Gå til innhold

meniskoperasjon


Gjest elin

Anbefalte innlegg

Mamma er 80 år, hun hadde et stygt fall ved st.hans-tider, etterpå er hun plaget av svimmelhet, har fått et vondt kne, som viser seg å inneholde en meniskskade, jeg lurer på om hun kan opereres. Hun har årebetennelse i leggen av og til, og jeg vet at man gjerne går noen dager på krykker etter meniskoperasjoner, dette kan hun vanskelig greie, pga. frossen skulder og generelt vonde skuldre. Svimmelhet er jo heller ikke noe godt utgangspunkt for bruk av krykker.

Hva tror du, hun skal nå henvises til ortoped for vurdering.

Men jeg er bekymret. Etter fallet ifjor sommer virker det også som hukommelsen svikter mer og mer, hun fikk en kraftig hjernerystelse. Hun var litt glemsk før også, men ikke slik som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Kneoperasjoner kan gjennomføres til helt oppimot 90 år. Meniskskade opereres i dag vanligvis ved hjelp av kikkhulls-kirurgi, som er et lite inngrep. Hvis helsa forøvrig er god, dvs. at pasienten har god pust og rimelig god kondisjon og er klar i hodet, og i tillegg har mye plager, er det godt håp om at en dyktig ortopedisk kirurg vil kunne gjøre en slik pasient bedre. Men du skriver at hukommelsen begynner å svikt, og det kan skape tildels store problemer etter et inngrep fordi det i slike tilfelle lett kan inntreffe en forvirringstilstad, vanligvis forbigående, og dette kan skape problemer etter et kirurgisk inngrep. Om din mor skal opereres må en ortopedisk kirurg avgjøre. Du skriver også om hennes svimmelhet. Jeg tror at mitt råd i dette tilfellet ville være at hun får en grundig undersøkelse med tanke på om det har inntruffet en ustabil tilstand i leddet som eventuelt vil kunne avhjelpes med en støtte (ortose). Rådet om å bli sett på ortoped synes jeg er klokt, men jeg antar at en ortopedisk kirurg i dette tilfellet vil kreve svært betydelige plager før hun eller han anbefaler operasjon. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...