Gå til innhold

Arbeidsledig og sykepenger


janneb

Anbefalte innlegg

Sitter her og brygger på en forkjølelse og lurer på hvor mye jeg vil få utbetalt i sykepenger hvis jeg blir ordentlig syk. Slik det er nå jobber jeg som vikar, jeg vet at jeg har rett på sykepenger for de dagene jeg er blitt lovd jobb. Men hva med de dagene jeg ikke skal jobbe (og må si nei til over telefon), blir sykepengene utbetalt i forhold til arbeidsledighetstrygd eller antatt lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er et vanskelig spørsmål. Arbeidsgiver plikter vansligvis bare å betale for dager hvor lønn skulle vert utetalt, men unntakt kan forekomme. Det kommer an på hvor fast ordning jobben har vert eller var ment å være - ville du f.eks fått tilbud om jobb hvis du ikke var syk, hvor ofte/ hvor mye har du pleid å jobbe, hvor lenge har dette pågått etc.

Kanskje vil gjennomsnittet av siste 3 mndr (lønn + dagpenger) gi et noenlunde riktig bilde av din normale inntekt? Eller siste 4 uker? Eller en annen periode...

Fra trygdekontoret får du den delen av inntekten som var dagpenger fra og med 1.sykedag, mens du får lønn fra arbeidsgiver, og fra 17.sykedag får du summen av lønn + sykepenger fra trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...