amario Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Hei, jeg er en 45 år gammel mann. Løper 3 ggr i uken (1 times tur hver gang), og røyker ikke. Har besvimt 2 ganger det siste halvåret, og er til undersøkelser for tiden. Har fått konstatert bradikardi (hvilepuls på ca 41/42 - om natten noen ganger nede i 32/33). I tillegg har jeg flere hjerteslag som hoppes over- dvs det kan gå opp til 2,9 sekunder før neste pulsslag) Det er også konstatert over 3000 ekstrasystoler pr døgn (Jeg har gått med 24 timers EKG) Jeg har ikke rask puls- kan få pulsen opp i 160-175 når jer er ute og løper uten problemer (ikke tachiardi). Hva er den mest sannsynlige behandlingen for min tilstand? Har hørt noe om pacemaker,- men er det alternative behandlinger (kirurgisk?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41878-bradikardihjertestans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Svar til Amario. Dine to besvimelser og påvist bradycardi kan gi mistanke om at det er sirkulatorisk årsak til besvimelsene. Det vil være helt avgjørende for vurderingen at en lege gjennomgår nøye med deg hvordan besvimelsene artet seg, for på den måten å kunne sannsynliggjøre årsaken. Mange besvimelser (sannsynligvis de aller fleste) forårsakes av en overdreven refleks som medfører blodtrykksfall og langsom puls. Kombinasjonen av disse vil ofte medføre nær-besvimelse eller reell bevisstløshet. Forholdene omkring slike besvimelser er av og til vanskelige å avdekke. Det er sannsynlig at du vil måtte vurderes bl.a. ved hjelp av en såkalt "tilt-test", som etterhvert er blitt den beste måten å undersøke slike tilstander på. Slike tester utføres ved de fleste norske sykehus. Ta opp med din lege hvorvidt dette er aktuelt. Først når en årsak er avdekket og sannsynliggjort, vil man kunne ha et kvalifisert forslag til behandling og forebyggelse. Noen ganger vil en spesiell form for pacemaker være det beste alternativ, men forutsetningen for slike avgjørelser er så god diagnostikk som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41878-bradikardihjertestans/#findComment-157534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.