Gå til innhold

om at & om at

Anbefalte innlegg

Skjære deg Poetica det var jo bare saa bra aa lese at du var blitt noe bedre. Det er jo aldri noe trivelig aa lese/høre om noen ligger saa sjug eit du.

Det er visst i skuddet aa ha bronkitt og lungebetennelse med mer. For naa er det visst blitt min tur git. Jeg har følt meg saa rar og vært saa surklete og tett i pusten og nesa helt siden torsdag. Har i grunnen ikke tenkt saa mye over det enn at det var en skikkelig astma helg igjen. Dette er da noe som jeg selvfølgelig har blitt vant til etter hvert. Saa da jeg i gaar blei skjørt til sjugehuset med blaalys ja saa antok jeg da jeg vaaknet igjen at dette bare var noe av det vanlige.

Men neida der skulle de ta blodprøver og røntgen av lungene mine gitt. Jeg blei saa møkk lei av det derre "tullet", og jeg ville bare faa lov til aa dra hjem igjen.

Men naa i dag saa ser jeg jo saaklart at de bare gjorde det eneste rette paa sjugehuset. Jeg har naa faatt dobbeltsidig lungebetennelse, og kraftig halsbetennelse og kraftig bihulebetennelse. Saa det blir nokk noen tøffe uker forran meg gitt.

Jeg haaper bare at fjor aaret med lungebetennelse i over seks maaneder ikke gjentar seg i aar igjen. Ille er det da ogsaa at naa blir nødt til aa øke astma medisinene mine igjen, og dettepa tross av at jeg er svært saa plaget av bivirkninger ra dem (hvis du lurer saa se paa ett tidligere innlegg fra meg).

Er det noen som veit om det er noe jeg selv kan gjøre, for aa kunne ungaa at det sitter saa lenge og hardt i astma lungene mine.

Ønsker ellers alle dere som er sjuge naa for tiden en saa riktig god og snarlig bedring som bare overhode mulig. Til dere som er friske naa for tiden (tenker utenom de vanlige astma plagene deres) ja saa ønsker jeg at det kan faa vare vinteren ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41884-om-at-om-at/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

I og med at du er så mye syk som du nevner, er det bra at du nå er innlagt sykehus. Det høres ut som om din sykehistorie er ganske kompleks. Og vanskelig å leve med. På sykehuset vil de - går jeg ut ifra- ta de nødvendige prøver og undersøkelser, og jeg håper det er en lungeavdeling du ligger på, da vil du være i de beste hender.

Hva du skal gjøre for å unngå disse anfallene, ja- si det. Det er i alle fall viktig at du kjenner symptomene på forværringer av sykdommen. Da kan du kanskje stanse et anfall før det får utviklet seg. Det er viktig at medisinene blir tatt regelmessig, f eks hver 12. time, og at anfallsmedisinen blir tatt med en gang du kjenner antydning til plager. Du bør også ta anfallsmedisin før du setter i gang med noe du vet fra tidligere vil volde deg besvær.

En astmaskole ville være bra for deg. Du kan henvende deg til sykepleierne på avdelingen og spørre om de vet hvor nærmeste astmaskole er, eller om det finnes en astmasykepleier i nærheten. Det er mange gode råd du da vil få. Men hvil deg nå godt ut, og ikke start brått opp igjen når du skrives ut, det er meget viktig at du hviler.

Vi har masse gode medisiner for astma i våre dager, men dessverre er det ikke alltid vi kommer til målet, astma er ikke alltid lett å behandle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41884-om-at-om-at/#findComment-157082
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...