Gå til innhold

Sykepenger 20% - snart 52 uker


Gjest Jente29

Anbefalte innlegg

Gjest Jente29

Hei!

Jeg er sykemeldt en dag i uka mens jeg går i behandling. Om noen uker har denne ordningen vart et år, slik at jeg ikke har rett til sykepenger lenger. Men siden det bare er 20% har jeg ikke rett til rehabiliteringspenger heller? Hva kan jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Ved 20% sykmelding bruker du opp sykepengene på 52 uker.

Har legen din eller trygdekontoret vurdert

§ 8-4 annet ledd bokstav b? Ved å bruke den blir du istedet sykmeldt 100% en dag i uka.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html#8-4

Bestemmelsen tar sikte på tilfeller der det av hensyn til behandlingens virkning er nødvendig at du holder deg i ro.

Det er _ikke_ tilstrekkelig til å få rett til sykepenger etter denne bestemmelsen at du faktisk er borte fra arbeidet behandlingsdagen fordi det meste av dagen går med til reise og behandling. Legen må attestere at det er nødvendig av hensyn til behandlingens virkning at du ikke arbeider.

Hver enkelt fraværsdag regnes som et eget stønadstilfelle fordi du anses som 100 % sykmeldt bare den dag behandlingen gis og er fullt arbeidsfør de andre dagene.

Pga bestemmelsen i § 8-12 om at kun sykefravær siste 3 år skal regnes med, bruker du på denne måten aldri opp sykepengene (3 år er 156 uker, mens sykepengeretten er 260 dager)!

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html#8-12

Har du rett til å komme inn under denne bestemmelsen? Snakk med legen din. Ingen som har fortalt deg dette før? Klag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...