Gå til innhold

bivirkninger Sertralin hexa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har begynt på 100 mg Sertralin hexa og har store bivirkninger. Har bare tatt den en uke, og er helt i kjellern.. Gråter og er cusidal. Jeg har gått på andre antidep medisin men hadde dårlig virkning så derfor fikk jeg prøve ut denne medisin. Aldri noen sinne har jeg meg så dårlig. Snakket med legen i dag, og hun ba meg holde ut fordi dette er vanlig i begynnelsen. Noen andre som har opplevd dette, og hvor lang tid tar det før det begynner å lette. 

Anonymkode: e7357...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke 100 mg en veldig stor dose å starte på ? Det normale er vel enten 25 eller 50 meg som startdose ?

 

Anonymkode: 7454e...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt på 100 mg Sertralin hexa og har store bivirkninger. Har bare tatt den en uke, og er helt i kjellern.. Gråter og er cusidal. Jeg har gått på andre antidep medisin men hadde dårlig virkning så derfor fikk jeg prøve ut denne medisin. Aldri noen sinne har jeg meg så dårlig. Snakket med legen i dag, og hun ba meg holde ut fordi dette er vanlig i begynnelsen. Noen andre som har opplevd dette, og hvor lang tid tar det før det begynner å lette. 

Anonymkode: e7357...a56

For meg har slikt vart i ca to uker. 

Jeg synes også det var en høy startdose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt på 100 mg Sertralin hexa og har store bivirkninger. Har bare tatt den en uke, og er helt i kjellern.. Gråter og er cusidal. Jeg har gått på andre antidep medisin men hadde dårlig virkning så derfor fikk jeg prøve ut denne medisin. Aldri noen sinne har jeg meg så dårlig. Snakket med legen i dag, og hun ba meg holde ut fordi dette er vanlig i begynnelsen. Noen andre som har opplevd dette, og hvor lang tid tar det før det begynner å lette. 

Anonymkode: e7357...a56

kjenner meg igjen hva du skriver.

jeg prøvde ut Setranin Hexal i rundt 1,5mnd tror jeg, før jeg gikk tilbake til Escitaloprom igjen som jeg brukte før.

ble veldig dårlig i magen på denne, diare,  og følte meg dårlig rar på denne.

godt mulig det er vanelig med sånn i starten, men finnes da grenser hva man skal tåle og før man får det bedre.

hvilken medisin gikk du på før du brukte denne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle:)  Trådstarter her. Jeg har brukt en annen type antidep medisin så legen mente det gikk fint å starte på 100 mg.. men jeg knakk helt i dag å dro til legen, hun sa - Hold ut , det går over.  Hun mente jeg kunne gå ned til 50 for så øke etterpå mer.    fikk også sopril som tar angsten.  Jeg håper bivirkningene går over fort.. man kan jo bli tullat av mindre. Takk for svar alle:)   ps gikk på citalopram før men fikk aldri helt ønsket virkning av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tandorini skrev:

For meg har slikt vart i ca to uker. 

Jeg synes også det var en høy startdose. 

Gikk det over etter 2 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt høy startdose?  Mot angst eller mot depresjon?

Anonymkode: 8203f...fc2

depresjon. Angsten kom med den nye medisin... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at HELE kroppen min protesterer  mot denne medisin. Jeg er livredd for at jeg faktisk bare tar livet mitt, så dårlig virkning har den. Jeg har gått på mange forskjellige men aldri vært så sucudal. Jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr ta den i morgen, men forsetter på den gamle.. hva mener dere?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mailill skrev:

Jeg må bare si at HELE kroppen min protesterer  mot denne medisin. Jeg er livredd for at jeg faktisk bare tar livet mitt, så dårlig virkning har den. Jeg har gått på mange forskjellige men aldri vært så sucudal. Jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr ta den i morgen, men forsetter på den gamle.. hva mener dere?  

Ofte er det sånn at hvis man får slike bivirkninger så får man god effekt etterhvert. Hvis du reelt er redd for å ta livet ditt, må du kontakte lege. Men prøv å holde ut en stund til, gjerne med Sobril. 

Husk at man sjelden gjør det man er livredd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Mailill skrev:

depresjon. Angsten kom med den nye medisin... 

Det burde være velkjent at angst øker de første 2-3 uker på SSRI. Ubehagelig, men ufarlig.

Anonymkode: 8203f...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sunset90 skrev:

kjenner meg igjen hva du skriver.

jeg prøvde ut Setranin Hexal i rundt 1,5mnd tror jeg, før jeg gikk tilbake til Escitaloprom igjen som jeg brukte før.

ble veldig dårlig i magen på denne, diare,  og følte meg dårlig rar på denne.

godt mulig det er vanelig med sånn i starten, men finnes da grenser hva man skal tåle og før man får det bedre.

hvilken medisin gikk du på før du brukte denne?

 

 

Jeg brukte citalopram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Ofte er det sånn at hvis man får slike bivirkninger så får man god effekt etterhvert. Hvis du reelt er redd for å ta livet ditt, må du kontakte lege. Men prøv å holde ut en stund til, gjerne med Sobril. 

Husk at man sjelden gjør det man er livredd for. 

Jeg gir den en sjanse, og bruker sobril når det riv som værst.. gått ned til 50 mg , men legen sa det ikke spilte noen rolle at jeg gikk på 100 mg siden jeg gikk rett fra en annen anti dep til denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd her inne.. Jeg føler meg ikke så ensom når dere kommer med råd:) Selv om vi er anonyme så er vi i samme båt. Takk igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2017 den 21.16, Mailill skrev:

Gikk det over etter 2 uker?

Ja. Da bare ble det borte, ganske enkelt. Like raskt som det hadde kommet.

Det at du går på 100 mg gir mer mening når du kommer med tilleggsopplysning om at du gikk rett fra et annet AD.

Det er likevel viktig å holde en god kontakt med lege og annet nettverk når du har opplever bivirkninger som dette. Slike tanker er det vanskelig å være alene om. Du må huske at det er nettopp bivirkninger det er, og at de vil gi seg av seg selv. Og at de også vil gi seg dersom du velger å slutte på medisinen. For å minne deg selv på at det er ikke du som har blitt sykere, dette er kun en fase.

Lag deg en "kriseplan". Tenk over hvilke telefonnumre du kan ringe om ting blir ekstra vanskeligere. Gjør avtaler med venner/familie/nettverk/helsepersonell, tør å ta i mot omsorg. Trygge rammer er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må en virkelig gjøre så mye ut av noe som kun er ubehagelig og ikke farlig? Hva kan de andre gjøre med ubehaget?

Anonymkode: 8203f...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tandorini skrev:

Ja. Da bare ble det borte, ganske enkelt. Like raskt som det hadde kommet.

Det at du går på 100 mg gir mer mening når du kommer med tilleggsopplysning om at du gikk rett fra et annet AD.

Det er likevel viktig å holde en god kontakt med lege og annet nettverk når du har opplever bivirkninger som dette. Slike tanker er det vanskelig å være alene om. Du må huske at det er nettopp bivirkninger det er, og at de vil gi seg av seg selv. Og at de også vil gi seg dersom du velger å slutte på medisinen. For å minne deg selv på at det er ikke du som har blitt sykere, dette er kun en fase.

Lag deg en "kriseplan". Tenk over hvilke telefonnumre du kan ringe om ting blir ekstra vanskeligere. Gjør avtaler med venner/familie/nettverk/helsepersonell, tør å ta i mot omsorg. Trygge rammer er viktige.

tusen takk for råd:)  ble berolig av ditt svar. Brukte du sobril i tilegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mailill skrev:

tusen takk for råd:)  ble berolig av ditt svar. Brukte du sobril i tilegg? 

Hadde det vel i bakhånd, tror jeg. Brukte ikke så mye av det. Det hjalp ikke mye på selve tankene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Leste dette med stor intresse ,,,,Har begynt med Sertralin Hexal 50mg for fjorten dager siden,Vel vel ikke godt nei.men tenker bare jeg blir bra?????

Anonymkode: f3a0e...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...