Gjest ToneG Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hei, Jeg er en jente på 28 år som i lengere tid har skjært tenner om natten - uten at jeg eg. har vært veldig klar over det - ikke har jeg hatt veldig store plager med det heller. I fjor ble det påpekt fra min tannlege at tennene var så slitte og bittet mitt veldig feil pga. dette. Han mente dette kunne være årsaken til at jeg skar tenner om natten. Det ble derfor besluttet at vi skulle ta tak i dette. Noen tenner måtte bygges opp og andre måtte slipes til etc. Tannlegen ville helst bruke porselenskroner for å bygge opp, men dette ville bli så enormt dyrt at jeg hadde ikke sjans!! Tror derfor at vi endte opp med kompositt (?). Det ble foretatt en grundig forundersøkelse hvor plager relatertet til dette ble kartlagt (f.eks. muskel smerter etc.) Det ble mange turer til tannlegen og mange kontrolltimer hvor det ble foretatt sjekk av bitt etc. - han brukte sånn "gjennomslagspapir...(?) for å sjekke bittet. I løpet av denne perioden har vi også fulgt opp resultatene fra forundersøkelsen, og alle plager som ble registrert er faktisk borte. Poengt er at jeg nå 1 år og 20-30 tusen kroner senere skjærer tenner om natten like mye!! Jeg ser for meg nå at jeg kommer til å skjære tenner så mye at alt det som er gjort er totalt bortkastet og at vi må beg. på nytt!! Mere penger..... Jeg har snakket litt med tannlegen min om dette, og jeg vil nå prøve å få til at vi kan lage en bittskinn - om ikke annet for å beskyttet det vi har bygd opp! Dette anslår de kan komme på 4000 kr +++. Jeg kan ikke forstå at det skal være sååå dyrt! Jeg mener å ha lest om en her på forumet som hadde bet. ca. 1000 for en slik bittskinne??? Vet du noe om dette. Jeg begynner å bli lei av å bruke penger på tennene mine!! Jeg har prøvd å legge merke til om skjæring av tenner påvirkes av stress etc., men føler at det er like ille uansett om jeg er avslappet eller ikke. Samboeren min har observert at jeg generelt sett ligger veldig anspent om natten. Hva skal jeg gjøre med dette - hvordan finner jeg årsaken/evt. behandling på denne anspente søvnen....?? Har forøvrig ikke problemer med å få sove etc, men er ganske utslitt som regel når jeg våkner..... Ville bli enormt takknemlig for et svar fra deg - er ganske frustrert!! På forhånd, stor takk fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41921-feil-bittskj%C3%A6rer-tenner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Denne var vrien. Kanskje først og fremst fordi at jeg fra mitt faglige ståsted ser ikke sammenheng mellom tannstillingsfeil og skjæring av tenner. I hvert fall ikke at skjæring av tenner kommer av tannstillingsfeil. Derfor kan jeg heller ikke se behovet for kroner på tenner for rette på problemet ditt. Kroner på tenner kan være nødvendig, men bare dersom tannskjæringen har forårsaket så mye slitasje at tennene må bygges opp med kroner. Korrigenringen av bittforholdene dine med kompositt har jo heller ikke ført til noe bedring av tannskjæringen din. Jeg, og mange tannleger med meg, anser tannskjæring om natten og ellers som et problem med sammensatt årsaksbakgrunn. Psykiske faktorer og stress er stikkord her. Vi ser ofte at slike problemer går igjen i familier. Jeg vil råde deg til å la tannlegen din henvise deg til en tannlege med faglig spesialkompetanse i bittfunksjon eller å ta kontakt med et av universitene våre som utdanner tannleger. Det er min mening at oppbygging av tenner med kompositt eller kroner kan berge slitte tenner, men ikke løse probleme som egentlig kommer stammer fra andre faktorer og årsaker enn selve tennene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41921-feil-bittskj%C3%A6rer-tenner/#findComment-157748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ToneG Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Denne var vrien. Kanskje først og fremst fordi at jeg fra mitt faglige ståsted ser ikke sammenheng mellom tannstillingsfeil og skjæring av tenner. I hvert fall ikke at skjæring av tenner kommer av tannstillingsfeil. Derfor kan jeg heller ikke se behovet for kroner på tenner for rette på problemet ditt. Kroner på tenner kan være nødvendig, men bare dersom tannskjæringen har forårsaket så mye slitasje at tennene må bygges opp med kroner. Korrigenringen av bittforholdene dine med kompositt har jo heller ikke ført til noe bedring av tannskjæringen din. Jeg, og mange tannleger med meg, anser tannskjæring om natten og ellers som et problem med sammensatt årsaksbakgrunn. Psykiske faktorer og stress er stikkord her. Vi ser ofte at slike problemer går igjen i familier. Jeg vil råde deg til å la tannlegen din henvise deg til en tannlege med faglig spesialkompetanse i bittfunksjon eller å ta kontakt med et av universitene våre som utdanner tannleger. Det er min mening at oppbygging av tenner med kompositt eller kroner kan berge slitte tenner, men ikke løse probleme som egentlig kommer stammer fra andre faktorer og årsaker enn selve tennene. Hei, Først: Tusen takk for at du tok deg tid til å svare såpass utfyllende! For ordens skyld vil jeg bare legge til at min tannlege er (såvidt jeg vet) kjevespesialist (hvis det er det du tenker på....). Uansett skal jeg nå til han f.k. onsdag for å få laget en bittskinne. Må iallefall "redde" det jeg har brukt så mye tid og penger på for å få bygget opp. Deretter skal jeg nok prøve å finne mer ut av hva som kan ligge bak dette problemet - kanskje også i samarbeid med min fastlege...... Vil jo gjerne bli kvitt hele problemet - er relativt utslitt om morgenen...... Igjen, tusen takk for svar - det var nyttige synspunkter. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41921-feil-bittskj%C3%A6rer-tenner/#findComment-157782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.