Gå til innhold

Dement behandler?


Villanda

Anbefalte innlegg

Finnes noen rutiner i helseforetak for å unngå det? Blir det kontrollert ekstra nøye om de lider av sykdom som i NOEN tilfeller fører til kognitiv svikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En dement behandler blir helt sikkert fanget opp av systemet og tatt ut av jobb.

Anonymkode: 08344...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dement behandler blir helt sikkert fanget opp av systemet og tatt ut av jobb.

Anonymkode: 08344...c66

Håper det, men mange demente er jo gode til å dekje over. Ganske lenge. Bortforklarer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Villanda skrev:

Håper det, men mange demente er jo gode til å dekje over. Ganske lenge. Bortforklarer 

Og mange i psykiatrien er gode til å avdekke demens :-)

Anonymkode: 08344...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og mange i psykiatrien er gode til å avdekke demens :-)

Anonymkode: 08344...c66

Ja.. spørs hvor tett de jobber.  Tenker å begynnende demens da.

Håpe du har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Villanda skrev:

Ja.. spørs hvor tett de jobber.  Tenker å begynnende demens da.

Håpe du har rett!

Hvis du virkelig mistenker noe slikt synes jeg du skal ta dette opp lengre opp i systemet om du har mulighet til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du virkelig mistenker noe slikt synes jeg du skal ta dette opp lengre opp i systemet om du har mulighet til det. 

Vurderer det etter en (observasjons)time til. Har sagt til meg selv at jeg må vente, ikke bli overivrig. Det kan jo være helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ansolutt et vanskelig dilemma du her skisserer

På den ene side Hva er det folk ikke betaler penger for i dag og på den annen side Hva er det mer som appellerer til Omsorgsgenet i oss alle enn en mulig dement behandler?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hadde en bekjent som var psyk sykepleier, og utviklet svært tidlig demens, han ble tatt ut av jobben og satt over på trygd alerede når demensen var på ett svært tidlig stadie tipper hans effektive iq var dyttet ned med max 15, og hukomelsesproblemene hadde knapt startet.. demens må ikke forveksles med behandlere som er overarbeidede. er yttest uvanlig at behandlere husker alt du sier.. 

 

Anonymkode: 848ab...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hadde en bekjent som var psyk sykepleier, og utviklet svært tidlig demens, han ble tatt ut av jobben og satt over på trygd alerede når demensen var på ett svært tidlig stadie tipper hans effektive iq var dyttet ned med max 15, og hukomelsesproblemene hadde knapt startet.. demens må ikke forveksles med behandlere som er overarbeidede. er yttest uvanlig at behandlere husker alt du sier.. 

 

Anonymkode: 848ab...07b

Selvfølgelig kan de ikke huske alt. Ikke en enkelt ting som fikk meg på tanken, det var flere greier, mer et helhetsinntrykk.  

Kjente også en som var helsepersonell. Familiemedlem. Vi så tegn en god stund før hun sluttet i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha sånne høye krevende stillinger er sikkert veldig belastende Det kan jo være mye usikkerhet i rollen

Jeg mener det er ikke alt som er bare

Anonymkode: d0227...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Bør man ikke kontakte politiet hvis man tror der er grunn til å tro noe sånt. Vedkommende kan jo ha sertifikat for bilkjøring og kan jo kjøre over barn og alt mulig.

Bør man ikke varsle politiet så vedkommende blir testet av lege for bilkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maggie55 skrev:

Bør man ikke kontakte politiet hvis man tror der er grunn til å tro noe sånt. Vedkommende kan jo ha sertifikat for bilkjøring og kan jo kjøre over barn og alt mulig.

Bør man ikke varsle politiet så vedkommende blir testet av lege for bilkjøring

Det er litt voldsomt nå. Det kan ha vært en dårlig dag. Eller det kan ha vært mine egne assosiasjoner til noe hos vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Måtte bare finne dette fram igjen. Sist jeg var hos henne. 2 år etter dette første møte, mitt til nå siste møte, lukta hun urin. Nå er hun sykmeldt. De sa alltid at hun hadde så mye kunnskap. Det var sikkert sant. Det var det de kunne si. De kunne ikke fortelle en pasient om mer negative erfaringer som har kommet meg for øre nå. På meg virka det som hun hadde kunnskap, ja, men mer på et teoretisk plan, uten å kunne ta den ned til "her og nå". Jeg tenkte språk, rent språklig, utenlandsk, gjorde sitt, men kanskje var det mer som gjorde at hun ikke kunne svare noen av mine spørsmål med anna enn at "det er det forskningen sier", uten å kunne forklare hva hun trudde var mekanismen/årsaken til at det var slik. Eks. Hva trur du er grunnen til at medisin x har den bivirkningen? Det er det forskningen sier. Det stilte kanskje krav til større kognitiv fungering enn hun hadde.

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Villanda skrev:

Måtte bare finne dette fram igjen. Sist jeg var hos henne. 2 år etter dette første møte, mitt til nå siste møte, lukta hun urin. Nå er hun sykmeldt. De sa alltid at hun hadde så mye kunnskap. Det var sikkert sant. Det var det de kunne si. De kunne ikke fortelle en pasient om mer negative erfaringer som har kommet meg for øre nå. På meg virka det som hun hadde kunnskap, ja, men mer på et teoretisk plan, uten å kunne ta den ned til "her og nå". Jeg tenkte språk, rent språklig, utenlandsk, gjorde sitt, men kanskje var det mer som gjorde at hun ikke kunne svare noen av mine spørsmål med anna enn at "det er det forskningen sier", uten å kunne forklare hva hun trudde var mekanismen/årsaken til at det var slik. Eks. Hva trur du er grunnen til at medisin x har den bivirkningen? Det er det forskningen sier. Det stilte kanskje krav til større kognitiv fungering enn hun hadde.

 

Hva vil du med å skrive dette?

Anonymkode: 64722...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du med å skrive dette?

Anonymkode: 64722...f99

Tja.., si at det faktisk er mulig kanskje. og at en kanskje skal reagere, informere noen. Jeg gjorde ikke det.

Det slo meg jo ved første møte. Jeg har  sensa sånt ganske raskt før. Andre uenige, men et par år etter flytta vedkommende inn på jobben min. 

At det ikke alltid blir fanga opp, vage symptomer i starten. Eller at ledelse ikke får gjort noe med det. At språk og forståelse av språk kan skyldes kognitiv svikt og ikke bare opprinnelse. Samme med all kunskapen som hun ikke kunne omsette i praksis

 Maktbalansen er jo sånn at legen definerer situasjonen, slik at problemet ligger hos pasienten. Når jeg ikke forstod hadde jeg konsentrasjonsvansker, det stemte nok til en viss grad, men det var nok ikke alt. Når hun ikke forstod hva jeg spurte om, var det jeg som ikke klarte ordlegge meg bra nok. Når  en lege har hatt urinlekkasje, evt ikke vaska seg og bytta klær på et par uker, og tar inn pasienter uten å skifte på seg eller gå for dagen, har det vel kommet ganske langt. Når det har kommet SÅ langt vil jeg tru det starta for et par år siden.

 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...