Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har over de siste 10 årene hatt jevnt økende kolestrolnivå. For 1 år siden ble det målt til 7,8. Med bakgrunn i en far som er hjerteoperert 59 år gml, og alltid har hatt høyt kol.nivå, samt diverse onkler med det samme, ble jeg anbefalt kolestrolsenkende medisin (Lipitor) av min fastlege. Jeg har gått på dette ca. 1 år, og nå fått kolestrolnivå på ca. 3,5. Jeg spiser iflg. min lege sunt (lite generelt fett, og nesten ikke animalsk fett), røyker ikke, drikker meget moderat, er ikke overvektig ca. 90kg fordelt på 190 cm, og er ikke spesielt stresset.

Av en annen lege fikk jeg på følelsen at jeg var satt på Lipitor vel raskt (burde vært utredet mer, noe jeg ikke har vært utover at fastlegen har fått kolestrolnivået oppgitt.) Mitt spørsmål er derfor: bør jeg utrede dette noe mer, og hva er eventuelle bivirkninger av å spise Lipitor i årevis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41962-vurdering-av-h%C3%B8yt-kolestrol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nass.

Indikasjonen for å bruke et statin (f.eks. Lipitor) er klart tilstede hos deg. En rekke store undersøkelser de siste 10 år har vist den betydelige forebyggende effekten slike stoff har ved kolesterolverdier på ditt utgangsnivå.

Det ville være ønskelig at det ble gjort en fullstendig lipid- (fett-stoff-) status av deg, og samtidig fått sett på blodsukker, stoffskifteprøver og evt.andre, generelle prøver.

Dernest er det bra om din lege utarbeider en fullstendig risikoprofil for deg med henblikk på koronar hjertesykdom. På den måten vil du kunne ta tak i eventuelle andre faktorer som kan ha forebyggende effekt for deg.

Svar til Nass.

Indikasjonen for å bruke et statin (f.eks. Lipitor) er klart tilstede hos deg. En rekke store undersøkelser de siste 10 år har vist den betydelige forebyggende effekten slike stoff har ved kolesterolverdier på ditt utgangsnivå.

Det ville være ønskelig at det ble gjort en fullstendig lipid- (fett-stoff-) status av deg, og samtidig fått sett på blodsukker, stoffskifteprøver og evt.andre, generelle prøver.

Dernest er det bra om din lege utarbeider en fullstendig risikoprofil for deg med henblikk på koronar hjertesykdom. På den måten vil du kunne ta tak i eventuelle andre faktorer som kan ha forebyggende effekt for deg.

Hei!

Du er 190 høy og veier 90 kg. Er det mest muskler som gir så høy vekt? Med mer utholdenhetstrening vil trolig kolesterolnivået ditt også gå ned. Om du i dag trener mest styrke eller trener svært lite, så gå over til mer sykling, løping og skiløping, evt. svømming, roing eller padling etter vær og sesong! Blir det tungt så bare gå til å begynne med, men maaange timer! Bruk speil og klypeprøve som "overvektindikator"! Kjakene skal dessuten være slunkne og halsens sener godt synlige, det gir best velvære, lykke til!

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei!

Du er 190 høy og veier 90 kg. Er det mest muskler som gir så høy vekt? Med mer utholdenhetstrening vil trolig kolesterolnivået ditt også gå ned. Om du i dag trener mest styrke eller trener svært lite, så gå over til mer sykling, løping og skiløping, evt. svømming, roing eller padling etter vær og sesong! Blir det tungt så bare gå til å begynne med, men maaange timer! Bruk speil og klypeprøve som "overvektindikator"! Kjakene skal dessuten være slunkne og halsens sener godt synlige, det gir best velvære, lykke til!

Kommentar.

Det er ganske lite man klarer å påvirke totalkolesterol ved hjelp av trening. Man kan imidlertid oppnå enn sannsynlig heldig omfordeling av de enkelte kolesterol-fraksjoner : ved trening ( spesielt aerob trening) vil HDL-kolesterol- andelen øke på bekostning av LDL-fraksjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...