Gå til innhold

Estradot plaster og dosering til litt yngre kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Kort oppsummert info til deg. 37 år. Dessverre påvist alt for tidlig overgangsalder :(  Nylig startet på Estradot 100mg plaster som byttes 2 ganger i uken. Har hatt trøbbel med depresjon(+selvforakt) og hår+hud som bare har tørka inn. Gynekologen nevnte at jeg gjerne kunne begynne å ta 100mg plaster annen hver dag(i stedet for 2 ganger i uken) hvis jeg ikke følte at depresjonen og det andre ble bedre. Er du enig i det? Hvordan vet jeg at jeg ikke får i meg for mye østrogen? Dette burde vel følges opp med blodprøver? Tar Provera 14 dager hver mnd forresten. Hun ville egentlig at jeg skulle starte på noe som jeg tror heter Trisekvens, men jeg kan ikke pga noe arvelig jeg har. I Trisekvens, er der mye mer østrogen enn i Estradot? Er egentlig ikke Estradot 100mg nok for meg i min forholdsvis unge alder(i hvert fall alt for ung til å få overgangsalder!). Vil rett østrogendose hjelpe meg når det kommer til huden min og håret forresten? Gynekologen nevnte at østrogen er med på å "plumpe" opp huden og gi fukt. 

 

Tusen takk.

Anonymkode: ec464...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at det er en god ide med Estradot (østrogenplaster) i nevnte dose. ( Har du fått det på blå resept?) Jeg vil anbefale det i vanlig regime med bytte to ganger i uken. Det vil være lurt å få sjekket hormonnivået etter en stund (en måned eller to). Provera i 14 dager for å få blødning og renset opp i livmoren er en god ide, men det behøver ikke å bli hver måned. Du kan ta kuren 3-4 ganger i året. Estradot 100 mg er faktisk sterkere enn Trisekvens, men det er bedre for kroppen å bruke plaster. Det er sikkert at østrogen kan hjelpe mot hetetokter og dårlig søvn, men mer usikker er virkningen på hud, hår og depresjon. Be din lege om å sjekke stoffskifte, blodsukker og binyrefunksjon. Tidlig overgangsalder kan være assosiert med andre hormonforstyrrelser.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for nyttig svar.

Ang Provera så er det vel ikke bare for å få en mensblødning en tar det? Er ikke det viktig at det er en viss balanse mellom progesteron og østrogen hvis en skal ha psykisk velvære? Og progesteron virker vel også inn på andre ting i kroppen, eks hud og hår? 

Skal vurdere å ta Provera i litt sjeldnere intervaller hvis det er kun mensblødingen det hormonet har effekt på. Egentlig syns jeg at det er litt greit å "lure" meg selv til psykisk at jeg har en normal syklus med blødning en gang i måneden. Har kava med å føle meg så unormal når ikke mensen har tikka inn hver måned slik som før. Men mulig den holdningen vil endre seg med tiden og da er det jo egentlig greit å slippe å blø hver måned. 

Anonymkode: ec464...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jo, man skal bare bruke gestagen/’progesteron’ som Provera for å beskytte livmorslimhinnen. Psykisk helse vil kunne forverres av gestagen som likner på progesteron som er ansvarlig for PMS. Det er ikke vist at gestagen har gunstig  effekt på hår og hud, tvert imot. Hvis du føler det mer naturlig med blødning hver måned, så er det helt OK å bruke Provera hver måned, men medisinsk sett har det ikke noen fordel. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei! Har nettopp begynt med estalis plaster, ikke hatt mens på flere år. Legen sa det er progesteron i det så trenger ikke noe tillegg. Har hørt annet av andre så nå er jeg forvirret. Er det også vanlig å få ømme bryster i løpet av en ukes bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerilla skrev (1 time siden):

Hei! Har nettopp begynt med estalis plaster, ikke hatt mens på flere år. Legen sa det er progesteron i det så trenger ikke noe tillegg. Har hørt annet av andre så nå er jeg forvirret. Er det også vanlig å få ømme bryster i løpet av en ukes bruk?

Joda, Estalis har både østrogen og gestagen/progesteron så du trenger ikke flere preparater enn det om det funker for deg. :)  Ømme bryster er en vanlig bivirkning når man går på hormonpreparater, om det vedvarer og/eller blir veldig ubehagelig har du muligens for høy dose (det er østrogenet som gir ømme bryster ifølge min gyn) og bør da kontakte lege for å få resept på en lavere dose og se om det fungerer like bra.

Det er ingen gynekolog som svarer her lengre og det er nok lurest å starte en ny tråd fremfor å stille et nytt spørsmål i en 6 år gammel tråd. :) 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...