Gå til innhold

Hvordan er det å bli gravid uten noen vanlig " ramme" rundt i våre dager??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dengang jeg var ung var det skrekken å bli gravid uten en vanlig ramme rundt Dvs kun ha utsikter til å bli alenemor uten engang noen støtte eller forståelse i barndomshjem.De som hadde noen støtte eller forståelse i barndomshjem tror jeg ofte opplevet å bli en del overkjørt av foreldre da de ble veldig også økonomisk avhengige og det fikk mye ringvirkninger for hele familien som kanskje var veldig uforvarende på å hjelpe med husvære osv

Hadde man påbegynt studier var dette også en hindring da man kanskje måtte se en fremtid karriere og pensjonspoeng forsvinne mye i luften eller få mye mindre valgmuligheter. I mitt tilfelle slet jeg med diagnoser gitt av helsesystemet og sviktende helse som var veldig vanskelig å snakke med noen om knapt sette ord på. Mange har lidd så mye værre skjebner enn barnløshet men når du ikke engang har mulighet for egen bolig eller utsikter til tilstrekkelig økonomi må man bare tenke i andre baner.

Mener ikke at noe er annet enn egen skyld men bare undres hvordan en sluk situasjon er i våre dager. Er det mange som ikke tør ta risiko for å bli aleneforeldre?? Er barrierene fremdeles for mange uoverstigelige?? Eller oppleves sluk på grunnav mangel på kunnskap og info om systemet??

Skulle virkelig ønske at nettopp dette var blitt bedret

Anonymkode: f79c2...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er jo egentlig ikke et spørsmål til meg som gynekolog. Jeg vil bare fortelle at mange kvinner som når en alder hvor det kan bli vanskelig å bli gravid (sist i 30årene, først i 40 årene), og som ikke har en mann eller barn, de velger å bli gravid ved sæddonasjon. Det er et bevisst valg hvor de har vurdert alle konsekvenser. Jeg tror at de  vil få god støtte fra omgivelsene, ikke minst de kommende besteforeldre som vil hilse et barnebarn velkommen. Jeg tror de fleste tabu omkring det å være ‘alenemor’ er borte. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg kjenner mange tilfeller.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det praktiske og økonomiske har jo helt klart blitt bedre, tenk bare på hvordan barnehageutbyggingen har vært siden den gang. Det er også blitt helt vanlig at studenter har både familie og deltidsjobb ved siden av studiene.

Men noe av det viktigste er kanskje at den moralske fordømmingen er redusert til omtrent ingenting, i hvert fall i den aldersgruppen som har lettest for å bli gravid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...