Gå til innhold

Seponering Lamictal?


Trettifire

Anbefalte innlegg

Til NHD og til evt andre med erfaring. Jeg skal seponere Lamictal pga feilmedisinering/feildiagnostisering, vurdert/second opinion av overlege/psykiater på en "ny" DPS og friskmeldt/ferdigbehandlet der. Er akkurat ferdig med nedtrapping av Seroquel 350mg(brukte lang tid på nedtrapping pga en del nedtrappingssymptomer) og skal nå seponere Lamictal. Har stått på 200mg i et halvt år og jeg lurer på om jeg må trappe ned gradvis og evt over hvor lang tid, eller om jeg kan seponere alt med en gang? Det står i pakningsvedlegget på felleskatalogen at man kan seponere brått men hvis man søker på engelske sider på google står det at man kan få en del seponeringssymptomer hvis man seponerer brått så jeg blir litt usikker på hva som er best å gjøre. Jeg lurer og på om man kan evt trappe opp igjen litt hvis man merker seponeringssymptomer/nedtrappingssymptomer siden jeg måtte bruke 7 uker på  trappe opp fra 0mg til 200mg når jeg begynte på den? Veldig fint med rask/raske tilbakemelding/tilbakemeldinger! Har lyst å begynne nedtrapping/seponering i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For sikkerhets skyld ville jeg trappet ned i stedet for å bråseponere,. Gå ned til 100 mg i dag. Om du ikke har noe ubehag av dette, kan du slutte etter 1-2 uker på 100 mg.

Anonymkode: 07e04...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Grunnen til at man trapper Lamictal opp sakte, er at man kan risikere å få alvorlige bivirkninger i form av utsletslett og i verste fall noe som heter stevens-johnsons syndrom (som er dødelig i ytterste konsekvens), men psykiateren min sier at det forholder seg annerledes med seponerng når det kommer til bipolar - at man kan gjøre det om trent på dagen om man vil. På den annen side kan jeg ikke skjønne at man skulle tape noe på å trappe ned gradvis om man føler seg tryggere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror jeg prøver meg litt forsiktig frem også kan jeg heller "speede" opp nedtrappingen hvis jeg ikke merker noen nedtrappingssymptomer. Hadde håpet på svar fra NHD men jeg vet ikke hvor "flink" han er til å svare. Det er jo ganske mange spørsmål her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Trettifire skrev:

Takk for svar. Jeg tror jeg prøver meg litt forsiktig frem også kan jeg heller "speede" opp nedtrappingen hvis jeg ikke merker noen nedtrappingssymptomer. Hadde håpet på svar fra NHD men jeg vet ikke hvor "flink" han er til å svare. Det er jo ganske mange spørsmål her inne. 

NHD er ikke her lengre.

Anonymkode: 52902...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk fra 350 mg til 0 mg på ca. 4 uker tidligere i år. Varierte mellom å ta vekk 100 og 50 mg i uka.

NHD sier alltid at dersom en medisin har fungert, og en skal seponere for å prøve seg uten, så skal den tas sakte vekk. Dersom den skal seponeres pga manglende effekt, så kan den tas raskere vekk.

Jeg opplevde ingen effekt av Lamictal, men hadde likevel litt seponeringssymptomer i form av en økt følelse av ustabilitet i humøret ved nedtrapping. Det gikk likevel greit med den farten jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...