Gå til innhold

Ikke mottatt purringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kona hadde en legetime i fjor sommer(juni), og har tydeligvis glemt å betale legetimen i betalingsautomaten i det hun forlot legekontoret. Denne legetimen kostet 196,-.

I dag ramlet det inn et "Varsel etter Tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 4-18 og Tvisteloven paragraf 5-2". Regningen har gått fra 196,- til 4200,-!!! Hun ringte "Melin Collectors" (firmaet bak fakturaen) umiddelbart og fikk opplyst at de visstnok har sendt ut hele 6 purringer!! Vi har en veldig ryddig økonomi og har aldri hatt en eneste betalinganmerkning - ei heller purring. Verken hun eller jeg (som stort sett tar inn posten) har sett noe til disse 6 purringene. Vedkommende som hun snakket med kunne ikke hjelpe til med noe annet enn å oppfordre henne til å gjøre opp for seg.

Nå har legetimen blitt 21 ganger dyrere enn hva den var, og vi betaler den i dag for å slippe at det skal oppstå andre problemer.

Vi sitter her med mange spørsmål: hvor ble det av de 6 purringene som de visstnok har sendt (vi savner ikke annen post), og hvordan går man frem for å klage på slike situasjoner, og kan Posten på noen måte bekrefte at de 6 purringene har blitt levert til oss ? 

Mann, Frogner

Anonymkode: 1472e...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melin Medical / Melin Collectors er, med all respekt, noen svindlere som har svært dårlig omdømme. Det eneste dette selskapet lever av, er 1) å ulovlig ta 5 kr i gebyr på kortbetaling hos legen, og 2) tjene penger på inkassokrav.

Det er ikke lov å kreve inkassosalær så lenge inkassobyrå ikke kan dokumentere at inkassovarsel er betryggende avsendt. Be om dokumentasjon på det.

Du har ikke fått betalingsanmerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar :)  Hva defineres som betryggende avsendt - fakturaer/inkasso etc sendes i vanlig konvolutter og kan vel ikke spores på noen måte?

Anonymkode: 1472e...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)  Hva defineres som betryggende avsendt - fakturaer/inkasso etc sendes i vanlig konvolutter og kan vel ikke spores på noen måte?

Anonymkode: 1472e...74e

Betryggende avsendt betyr at du har mottatt brevet.

Er inkassovarsel ikke mottatt, er ikke kravet berettiget for inkasso. For fakturaer er det noe annerledes, men de må dokumentere at de har sendt inkassovarsel til rett adresse. Om du hardnakket hevder at du ikke har fått brevet og kan sannsynliggjøre det (god økonomi, ville betalt før inkasso, alle kravbrevene har blitt feilsendt også) skal det svært mye til for at de kan kreve salær.

Det er ikke krav om rekommandert sending.

Men en fun fact om Melin: Fikk en faktura (for sent), betalte den da jeg fikk den. Fikk så purring og klaget på den. Det var greit. Så fikk jeg inkasso / betalingsoppfordring med null kroner i hovedkrav men salær skulle de ha. Jeg truet med at dette var en god pressesak for deres allerede tynnslitte omdømme, og viste til noen juridiske begrep. De ga seg ganske raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har også de seneste 3 årene mottatt inkassovarsel da på overflytting av journal til ny lege men vi hadde ikke mottatt noen purringer før vi betalte ved annengangs varsel tror jeg som der også stod inkassovarsel på Men så langt at der var noe påslag  i summen var det ikke kommet til når vi endelig altså mottok regningen.

Men det var litt pussig for jeg hadde i forkant ringt å etterlyst faktura men de styrte ikke med sånt selv på legekontoret så jeg ble henvist til et betalingsfirma

 

 

Anonymkode: 6f673...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...
AnonymBruker

Denne artikkelen gjelder fortsatt, har fått krav på 2350 for 2 ubetalte legeregninger jeg glemte for noen mnd siden. Er selvfølgelig min skyld at jeg glemte de, men når jeg ringer inn nå sier de at det er utsendt 6 fakturaer og jeg bekrefter adresse men sier at det ikke har kommet noenting. Det er bare svindel for å tjene penger, er motbydelig og utrolig rart at leger velger og bruke Melin i det hele tatt. 

Anonymkode: 91070...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...