Gå til innhold

Jævlig irritert... hypomani og sobril


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
31 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg går til psykolog ukentlig, og det er veldig verdifullt for meg. Det er bare psykiaterne på DPS som ikke har tid, har jeg fått beskjed om. Derfor har fastlegen fått ansvaret for medisineringen min. -Men nå som h*n er permittert, så "sliter" jeg med at vikaren ikke har samme forståelse for situasjonen min. Jeg skjønner at det ikke er så merkverdig, men det er jo synd for meg. 

Definitivt hypoman, ja. Kjempeirritert hele tiden. Sover ikke. Fyker rundt hele tiden. Brukt opp alle pengene mine, osv. Alt jeg pleier å gjøre. Må bare vente på at psykologen kommer tilbake siden h*n er syk. Ikke vært der på flere uker pga det. Har vært greit stabil på litium, men måtte på en kortisonkur pga. fysisk sykdom, og da kom jeg ut av balanse, gitt.

Jeg syntes det er merkelig at vikarlegen ikke kan følge det opplegget fastlegen pleier å følge.

Anonymkode: 42fa5...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er merkelig at vikarlegen ikke kan følge det opplegget fastlegen pleier å følge.

Anonymkode: 42fa5...7c4

Det kan du si. En gang var jeg på vei til å bli tom for høyst nødvendig medisin, og bestilte ny resept på nettet. Fastlegen min var da på ferie, og ingen andre leger på senteret ville fornye min resept på AP. Jeg kunne argumentere så mye jeg ville, men vikaren svarte at han "ikke var komfortabel med å skrive ut slik medisin uten å kjenne meg inngående".

Jeg måtte altså vente til fastlegen var tilbake fra ferie for å få en ny resept på 25 mg. Seroquel! Resultatet ble en uke med to timer søvn i døgnet, og ny depresjon. Jævla amatører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg går til psykolog ukentlig, og det er veldig verdifullt for meg. Det er bare psykiaterne på DPS som ikke har tid, har jeg fått beskjed om. Derfor har fastlegen fått ansvaret for medisineringen min. -Men nå som h*n er permittert, så "sliter" jeg med at vikaren ikke har samme forståelse for situasjonen min. Jeg skjønner at det ikke er så merkverdig, men det er jo synd for meg. 

Definitivt hypoman, ja. Kjempeirritert hele tiden. Sover ikke. Fyker rundt hele tiden. Brukt opp alle pengene mine, osv. Alt jeg pleier å gjøre. Må bare vente på at psykologen kommer tilbake siden h*n er syk. Ikke vært der på flere uker pga det. Har vært greit stabil på litium, men måtte på en kortisonkur pga. fysisk sykdom, og da kom jeg ut av balanse, gitt.

Slik jeg forstår det, så er du pasient på DPS? I så fall kan du ringe dit mandag morgen og forklare at du er blitt hypoman og ikke har kontroll over situasjonen. Antar at de da vil ta deg inn til en akuttime.

Har du noen annet du kan sove på enn sobril? Hvis du har AP hjemme, så synes jeg du skal øke dosen umiddelbart. (Og ja, jeg sier dette selv om jeg ikke er lege.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Janus30 skrev:

Det kan du si. En gang var jeg på vei til å bli tom for høyst nødvendig medisin, og bestilte ny resept på nettet. Fastlegen min var da på ferie, og ingen andre leger på senteret ville fornye min resept på AP. Jeg kunne argumentere så mye jeg ville, men vikaren svarte at han "ikke var komfortabel med å skrive ut slik medisin uten å kjenne meg inngående".

Jeg måtte altså vente til fastlegen var tilbake fra ferie for å få en ny resept på 25 mg. Seroquel! Resultatet ble en uke med to timer søvn i døgnet, og ny depresjon. Jævla amatører. 

Denne varianten av idioti kunne jeg ønske at noen forsøkte å få en uttalelse fra Fylkesmannen på. Er neppe noen som gidder å klage, men konsekvensene av slik praksis er jo utrolig negative for den det rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er merkelig at vikarlegen ikke kan følge det opplegget fastlegen pleier å følge.

Anonymkode: 42fa5...7c4

En vikarlege på samme legesenter vil jo ha tilgang til journal, og da er det svært vanskelig å forstå motstanden mot å skrive ut 25 mg seroquel i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, frosken skrev:

Denne varianten av idioti kunne jeg ønske at noen forsøkte å få en uttalelse fra Fylkesmannen på. Er neppe noen som gidder å klage, men konsekvensene av slik praksis er jo utrolig negative for den det rammer.

Det har skjedd flere ganger med andre faste medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Janus30 skrev:

Det har skjedd flere ganger med andre faste medisiner. 

Hva sier fastlegen om dette? Dette blir jo omtrent som at fastlegen tar lang ferie uten at det finnes vikar tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, frosken skrev:

Hva sier fastlegen om dette? Dette blir jo omtrent som at fastlegen tar lang ferie uten at det finnes vikar tilgjengelig.

At det ikke skulle ha skjedd, og at det var beklagelig at det førte til en sykdomsepisode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg hadde ikke vært blid om jeg hadde opplevd noe slikt... Forlangt at det til seinere må stå eksplisitt i journalen min at legevikarer fint kan skrive ut medisiner jeg står fast på. For - det der var amatørmessig ja! 25mg Seroquel... Jeg kunne forstått en slik "bare til de jeg kjenner inngående" om det var snakk om b-preparater, men hjelpe meg.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, April 29, 2017 den 15.56, franklyscarlet skrev:

Jeg går til psykolog ukentlig, og det er veldig verdifullt for meg. Det er bare psykiaterne på DPS som ikke har tid, har jeg fått beskjed om. Derfor har fastlegen fått ansvaret for medisineringen min. -Men nå som h*n er permittert, så "sliter" jeg med at vikaren ikke har samme forståelse for situasjonen min. Jeg skjønner at det ikke er så merkverdig, men det er jo synd for meg. 

Definitivt hypoman, ja. Kjempeirritert hele tiden. Sover ikke. Fyker rundt hele tiden. Brukt opp alle pengene mine, osv. Alt jeg pleier å gjøre. Må bare vente på at psykologen kommer tilbake siden h*n er syk. Ikke vært der på flere uker pga det. Har vært greit stabil på litium, men måtte på en kortisonkur pga. fysisk sykdom, og da kom jeg ut av balanse, gitt.

Hvordan går det?

Kontakt heller legevakt enn å la det utvikle seg til full mani! 

Tror mange fastleger er redde for å skrive ut b- preparater. Føler hos fastlege er det nesten en pekefinger å gå når jeg sår etter Imovane,  mens psykiater sier jeg kan være mer liberal med bruken enn jeg noen gang har tenkt  selv, anbefalte dobbel dose av hva jeg selv tillot meg. Hun informerer fastlegen, og jeg er så letta over at noen ser hvor viktig denne søvnen er.

Uansett, håper det ordner seg for deg!

Dumt å skulle bli motarbeidet mens man har innsikt og vet hva som skal til for å lande igjen.

Du har ikke sånn plan? Husker ikke hva det heter. Ikke individuell plan, men noe annet. Forebygging plan? Kriseplan?: man skriver ned sine egne tidlige tegn/varselsignal  på (hypo)mani og depresjon , og hvilke tiltak som skal settes i verk. En sånn kunne kanskje være tilgjengelig for vikarierer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...