Gå til innhold

hjelp

Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har hatt soppinfeksjon på tunga i noen mnd nå. Den siste uken har jeg skyllet munnen med corsodyl (tror det heter det) uten virkning. Gikk til legen og fikk et middel jeg skulle smøre på 4 ganger om dagen, har ikke begynt med det enda.

Jeg lurer på, soppinfeksjonen som man ofte kan se v hiv, er det den samme som vanlig sopp, eller ville legen reagert når han så tungen min, hvis det var "hiv sopp"? (HELE TUNGEN ER HELT HVIT)

Jeg har også hovne lymfekjertler på halsen. 2 helt runde, på størrelse med en forvokst ert og 2-3 små avlange.

Jeg har også noe rødt utslettlignende ting på hendene (kommer og går), men jeg er ikke helt sikker på om det kanskje er fordi jeg nå er mye blekere enn normalt, eller om det er tegn på infeksjon.

Har disse tegnene sammenheng, og ligner det på hiv?

Får man sopp tidlig i sykdomsforløpet, eller kommer ikke det senere? - det er vel et tegn på svekket immunforsvar så man burde vel ha vært syk først eller? Når etter smitte kan man tidligst få hovne lymfekjertler og sopp?

Kan man få det allerede etter 3 uker?

Har vært i risikosituasjon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42085-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

....de største kjertlene er knallharde, og de har vært der i flere måneder.

Kjære Anonymous,

Det finnes mange forskjellige sopparter. Flere av dem forekommer bortimot normalt i den såkalte vanlige flora hos mennesker, bl.a. i tarmen, uten å forårsake sykdom. Vanligvis er de på en måte undertrykket av de vanlige bakterier som vi har på vår hud og slimhinner. Når disse bakterier blir borte kan soppen få friere plass til å vokse og eventuelt produsere infeksjon. Det er slik det skjer av og til som følge av langvarig behangling med bredsprektede antibiotika. En annen grunn til at soppen kan vokse frem er svekkelse av immunforsvaret. Det er det som skjer ved HIV infeksjon. Svekkelse av immunforsvaret er nøkkelen til utvikling av sykdommen som følge av HIV. Og soppinfeksjoner er en typisk symptom på HIV. Men som du skjønner er det ganske mange andre mulige grunner til det. Selv om noen av de symptomer som du beskriver (hovne glandler, utslett) kan forekomme med HIV det ville være for drøyt av meg å komme med påstand om at du kan ha HIV infeksjon. Det jeg synes er viktigere hvorvidt du har andre grunner til å engste deg, med andre ord om du eventuelt tilhører en av de typiske risikågrupper hvor HIV infeksjon forekommer med høyere hyppighet, eller om det er noe i din livsførsel som skulle tilsi at du kan ha fått infeksjon.

Den vanligste soppen som forekommer i munn og tunge heter Candida, og er, som regel; relativt grei å behandle.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42085-hjelp/#findComment-157876
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...