Gå til innhold

For mye lakris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg er gravid i uke 25. Fram til for ca to uker siden har jeg spist en del lakris. Og jeg leser at det er en del advarsler mot dette. For stort inntak tilsvarer 500 milligram glycyrrhizin i uken.

Det jeg lurer på er hvor mye dette tilsvarer. Alt med måte sier folk. Jeg aner ikke hva det tilsvarer. Har tatt kontakt med ulike produsenenter,  og ingen kan/vil svare meg på innholdet av glycyrrhizin. 

Jeg har feks spist 2 pakker med salt sild  (malaco) + 1-2 pakker med pulverpadder pluss 1 pakke med dundersalt i tillegg i løpet av en uke. 

Kan dette rett og slett ha gitt varige mén hos barnet mitt? 

Kan skaden allerede ha skjedd?  Hjelper det å kutte inntaket nå?

 

Jeg vet jo at svaret er at man bør kutte ned uansett om det er for sent eller ikke. Jeg sliter bare så innmari.. Har kutta ut mye av det jeg liker.. brus og røyk feks. Pluss at jeg tvinger i meg mer sunne ting som egentlig bare gjør meg kvalm.. 

Jeg spiser mye sunt, til alle måltider! Har et variert kosthold og får i meg alt jeg trenger av vitaminer. Godteri erstatter aldri et måltid. Men jeg spiser likevel sjokolade/smågodt/lakris hver dag. Det har jeg gjort hver dag hele livet.. ..er ikke overvektig. Blodprøver fine. Er aktiv.

Men altså,  hvor mye lakris er for mye?

Og kan skaden allerede ha skjedd? 

Har som sagt kuttet ned en del siste to uker. Men det er en kamp hver dag.. Skal selvfølgelig gjøre så godt jeg kan for barnet mitt. Det er min plikt. Men jeg sliter veldig.. prøver å erstatte med søte frukt o.l som jeg kan like. Det funker i en viss grad altså. Men å erstatte 100 gr. sjokolade med 3-400gram druer er kanskje ikke noen seier?

...

 

Har jeg spist for mye lakris? 

Kan skaden allerede ha skjedd?

Hvor mye er egentlig 500 milligram glycyrrhizin ?

 

Anonymkode: dc2c7...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan jeg svare deg litt på, selv om jeg verken er kvinne eller lege.

Faren med et slikt inntak av lakris er at virkestoffet du refererer til har en kortisonlignende effekt. Det kan føre til 1) for lavt kalium i blodet og 2) for høyt blodtrykk (blant annet). 

Du kan (om du ikke har gjort det, noe jeg mistenker at du har) lese en artikkel hos Legeforeningen som heter Lakris - ikke bare sukkertøy. Du finner den ved å google. 

Du bør holde inntaket av lakris godt under 50 gram pr dag, sjekke blodtrykk og kalium i blodet ASAP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg spist for mye lakris? 

Kan skaden allerede ha skjedd?

Hvor mye er egentlig 500 milligram glycyrrhizin ?

Anonymkode: dc2c7...556

Har null peiling, men spiser du så mye lakris fordi du har lyst på lakris? Eller fordi du har lyst på noe godt? Da jeg var gravid med nr. 2 gikk det en periode med 1-2 poser med lakris (ala tyrkisk pepper) om dagen, hadde vanvittig sug etter lakris og da jeg begynte å sjekke hva lakris egentlig inneholder fant jeg ut at det inneholdt en del kalk. Gikk så over til kalktilskudd og lakris-suget forsvant over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar issomethingwrong og lillemus ☺

Issomethinhwrong: er det ganske safe så lenge lakrisinntaket er under 50 gram til dagen? Uavhengig av hvilke lakrisprodukt man spiser? 

Blodtrykket er forøvrig fint. Det ligger vel heller litt lavt 110/63 var sist måling.

Blodprøver er helt fine.

 

Lillemus: lakris har alltid vært min største svakhet tror jeg...og kalk vet jeg at jeg får nok av. Men takk for tipset!

Anonymkode: dc2c7...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Issomethingwrong: 

Det med 50 gram til dagen. Kan man liksom 'spare det opp', slik at man heller kan spise lakris to ganger i uken og da heller spise en større mengde? Eller er det det store plutselige inntaket som er mest uheldig? 

Huff, jeg veit jeg stresser fælt med dette altså...det er bare min store last...og klarer liksom ikke slappe av før jeg har litt konkrete svar å forholde meg til...

Anonymkode: dc2c7...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Her er en link som kan gi deg noen svar:

http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret

Greit at ditt blodtrykk osv. er fint, men det er barnet man tenker på her. Hvis du leser artikkelen, så ser du at barnet kan risikere å få lavere IQ, dårligere hukommelse, ADHD osv. om du spiser store mengder lakris. Du vet allerede at "stort inntak" tilsvarer 500 milligram glycyrrhizin.

500 milligram glycyrrhizin tilsvarer en kvart kilo lakris i uken. Altså, 250 gram. Til og med 50 gram om dagen er for mye.

Klarer du å holde deg til 125 gram lakris eller mindre i uken, så spiser du derimot lite lakris etter undersøkelsens mål. Kan du klare det?

Og jeg kan si en ting - jeg skjønner at du sliter med å ikke spise lakris nå. Men du kommer til å streve mye mer om du får et barn som sliter. Lakrisen er ikke verdt det. Kutt ned på forbruket!

Anonymkode: 62a6c...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei, Anonym

Ja, det er absolutt barnet jeg skal tenke på først! Og jeg har klart å kutte ganske dramatisk ned siste to uker. 

Men lurer egentlig mest på om skaden allerede kan være et faktum...jeg vil forøvrig ikke bruke det som unnskyldning til å fortsette høyt inntak altså! Jeg tar ikke den sjansen. Men hadde likevel likt å vite litt om når i graviditeten inntaket er mest 'skummelt'

Anonymkode: dc2c7...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med at lakris kan være skadelig for fosteret, er relativ ny kunnskap. Man har lenge visst at det kan øke blodtrykket, men det får du sjekket.

Finske studier har visst at for mye lakris kan ha uheldig innvirkning på fosteret, se denne informasjonen:

http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret

Det omtales i ovenstående informasjon:

  • Forskerne fant at lakrisbarna presterte mindre bra enn andre i kognitive tester utført av psykologer. Kognisjon er blant annet det som har å gjøre med tenking, oppfattelse, oppmerksomhet, problemløsing og evne til å ta avgjørelser.

  • Forskjellene tilsvarte mellom to og syv poeng på en IQ-skala.

  • De med mødre som spiste mye lakris presterte også dårligere i oppgaver som målte hukommelse. De hadde også flere ADHD-lignende problemer enn andre barn, ifølge foreldrenes opplysninger. Blant jenter av mødrene som hadde spist mye lakris, startet puberteten tidligere og foregikk raskere.

     

    500 milligram glycyrrhizen svar til 250 g lakris. Jeg vet ikke hvor mye lakris det er i omtalte godteposer, men det ser du vel på ‘varedeklarasjonen’. Hjernen utvikler seg i hele fosterlivet, men det er i den første tredel av svangerskapet at den største utvikling finner sted. Som du ser, så er det ikke snakk om ‘misdannelser’ av hjernen, og ikke de store forandringer i forhold til de som fikk lite lakris (mindre enn 125 g).

    Jeg synes ikke at det er grunn til stor bekymring, men begrens inntak til et minimum i siste del av graviditeten.

    Har du sluttet å røyke, så har du gjort noe som er veldig bra for ditt foster.

    Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Solskinnsstrålen89

Hei! Jeg ser dette er en gammel tråd men jeg har noe av det samme problemet som du hadde. Jeg er førstegangs gravid og er i uke 9. Har alltid vært veldig glad i lakris men etter jeg ble gravid merker jeg at jeg ikke vil spise like mye av det bare fordi kroppen står i mot men når kvalmen står på på sitt verste tyr jeg til lakris. Jeg leste At man kunne spise ganske store mengder lakris før noe ble skadelig, ( tilsvarende 10 esker ifa) og er veldig nysgjerrig på om jeg senere i svangerskapet også må spise veldig lite av lakris. Hvordan gikk det i ditt tilfelle? Opplever du at barnet ditt ble påvirket av dette på noe vis? Skjønner godt om du ikke vil svare men jeg er bare litt bekymret selv... :) klem til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...